loading...
گردشگری آوا سفر
مدیر پایگاه بازدید : 142 شنبه 16 بهمن 1395 نظرات (0)

پیرغار مکانی جاذبه دیدنی شهرستان فارسان

پیرغار مکانی دیدنی در شهرستان فارسان

کتیبه‌های پیرغار بر روی تخته سنگی در کوهپایه‌ای از رشته کوه زاگرس قرار دارد و متن آن، خلاصه‌ای از واقعه مشروطیت را بیان می‌کند و همچنین تاثیر سرداران و قهرمانان بختیاری در این واقعه ملی را شرح می‌دهد. علی اکبر دهخدا نوشتن لغت نامه خود را از قلعهٔ سردار اسعد واقع در چلیچه و جونقان همچنین قلعهْ دزک آغاز کرد.

………………..

 پیرغار مکانی دیدنی در شهرستان فارسان

…………………..

………………

از دیگر جاذبه‌های دیدنی منطقه پیرغار، آبشار زیبای پیرغار است که یکی از زیباترین آبشارهای فصلی ایران و استان چهارمحال بختیاری است و به علت وجود چشمه‌ها و رودخانه‌های این استان نسبت به استان‌های دیگر مدت زمان بیشتری جاری می‌باشد و این آبشار در محیط طبیعی شگفت انگیزی واقع شده است که آبشار نامش را از غاری آهکی و ناشناخته می‌گیرد که دارای اهمیت تاریخی می‌باشد و آبی که از آبشار پیرغارسرازیر می‌شود کشتزارهای روستای ده چشمه را نیز سیراب می‌نماید.

 

……………..

 پیرغار مکانی دیدنی در شهرستان فارسان

…………….

 

از مسیرهای ایجاد شده در کوه می‌توان با یک کوه پیمایی متوسط خود را به بالاترین نقطه آبشار و در ادامه مسیر با دنبال کردن آب به سرچشمه آن رسید. روستای ده چشمه روستایی سرسبز و جنگلی که به دلیل طبیعت زیبا و بکر و وجود کتیبه‌های ارزشمند تاریخی، در فهرست آثار تاریخی ایران قرار گرفته است. این روستا در فصل‌های بهار و تابستان، روزانه پذیرای صدها گردشگر علاقه مند است. روستای ده چشمه، از توابع ولسوالی فارسان واقع در استان چهارمحال و بختیاری است. این روستا با ارتفاع ۲۰۰۰ متر از سطح دریا، در جنوب غربی فارسان قرار دارد و از غرب و جنوب به کوه لاخرسان محدود می‌شود. روستای ده چشمه، دارای اقلیمی خشک و معتدل است. در بهار و تابستان، آب و هوای آن ملایم و مطبوع است و زمستان‌های آن، سرد و خشک است. مردم روستای ده چشمه با گویش بختیاری سخن می‌گویند.روستای ده چشمه.

 

……….

 پیرغار مکانی دیدنی در شهرستان فارسان

……………

 

 

اقتصاد روستای ده چشمه بر فعالیت‌های زراعی، باغداری و مالداری استوار شده است. گندم، جو، یونجه و شبدر از مهمترین محصولات زراعی و هلو و سیب درختی، انگور، بادام و چارمغز (گردو) از مهمترین محصولات باغی روستای ده چشمه به شمار می‌روند. فرآورده‌های لبنی نظیر شیر، ماست، مسکه یا کره محلی، روغن حیوانی و دوغ روستای ده چشمه نیز از شهرت خاصی برخوردار است. گروهی از مردم این روستا به فعالیت‌های خدماتی، و پرورش زنبور عسل اشتغال دارند. بافت انواع قالی و قالیچه نیز ازجمله فعالیتهای زنان به شمار می‌رود که درکنار فعالیت‌های زراعی و دامی به تولید و بافت آن اشتغال دارند. مهمترین سوغات روستای ده چشمه، عسل، فرآورده‌های لبنی، خشکبار و میوه جات و ماهی قزل آلای پرورشی است. طبیعت زیبا، باغات سرسبز و انبوه و وجود گردشگاه مصفای پیرغار با کتیبه‌های حک شده بر کوه آن، قلعه خان و شیرسنگی موجود در روستا، ده چشمه را به یکی از جذاب ترین روستاهای ولایت چهارمحال و بختیاری تبدیل کرده است.

 

…………

 پیرغار مکانی دیدنی در شهرستان فارسان

…………

 

گردشگاه پیرغار در جنوب روستای ده چشمه و در ارتفاعات اطراف روستا واقع شده است. چندین چشمه جوشان از این غار آهکی سرازیر می‌شود. بر روی قسمتی از کوه، سه سنگ نبشته به زبان فارسی کنده کاری شده که در آن لشکرکشی سردار اسعد بختیاری به تهران و نقش طوایف بختیاری در انقلاب مشروطه، شرح داده شده است. درمجموع گردشگاه ” پیرغار ” با چشمه پر آب، آبشار زیبا و درختان سرسبز در فصول مختلف سال بالاخص بهار و تابستان، گردشگران و طبیعت دوستان بسیاری را به خود جلب می‌کند



منبع : http://gardeshmag.com
مدیر پایگاه بازدید : 110 سه شنبه 18 شهریور 1393 نظرات (0)

 

,شهرهای استان تهران- دیدنی های استان تهران

 

جغرافی طبیعی استان چهارمحال وبختیاری

 


استان چهارمحال و بختیاری با مساحت ۱۶۵۳۲ كیلومتر مربع بین ۳۱ درجه و ۹ دقیقه تا ۳۲ درجه و ۴۸ دقیقه عرض شمالی و نیز ۴۹ درجه و ۲۸ دقیقه تا ۵۱ درجه و ۲۵ دقیقه طول شرقی قرار دارد. این استان دربخش مركزی كوههای زاگرس بین پیش كوههای داخل و استان اصفهان واقع شده است.

 

از شمال و شرق به استان اصفهان، ازغرب به استان خوزستان، از جنوب به كهکیلویه و بویر احمد و از شمال غرب به استان لرستان محدود است. بر اساس آخرین تقسیمات سیاسی كشور، استان چهار محال وبختیاری دارای ۶ شهرستان ۲۴ شهر و ۱۵ بخش و ۳۴ دهستان می‌باشد. 

مدیر پایگاه بازدید : 126 جمعه 14 شهریور 1393 نظرات (0)

آب نشانه‌ آبادانی و زندگی است. از این نظر منابع آبی در حوزه گردشگری کشورهای مختلف نقشی پررنگ دارند. بسیاری از کشورهای توسعه یافته سعی کرده‌اند از منافع اقتصادی حاصل از گردشگری در بهبود منابع آبی خود و همچنین رسیدگی به آنها برای توسعه پایدار بهره ببرند.

 

 

 

ایران هم دارای منابع آبی بی‌شماری است که برخی از آنها در جهان یگانه هستند. از طرف دیگر شعار امسال روز جهانی گردشگری، «گردشگری و آب» است به همین دلیل در این مطلب نگاهی داریم به برخی از این منابع ارزشمند آبی که هر کدام می‌توانند در توسعه گردشگری داخلی و خارجی و افزایش درآمدهای اقتصادی نقش مهمی داشته باشند.

 

 

دریاچه سیاه‌گاو، ایلام

دریاچه سیاه‌گاو، تنها دریاچه دوقلوی کشور و یکی از نادرترین آثار طبیعی دنیا محسوب می‌شود. این دریاچه در 45 کیلومتری جنوب‌ شرقی شهر آبدانان قرار دارد. رودخانه سیاه‌گاو پس از عبور از میان صخره‌ها و دره کبیرکوه، وارد دشت وسیع مورموری شده و به دو دریاچه دوقلو می‌ریزد. دریاچه نخست با اختلاف سطحی اندک، در بالادست دریاچه دوم قرار گرفته است. این دو دریاچه به وسیله کانالی طبیعی به طول 70 متر، عرض 8 متر و عمق 4 متر به هم متصل شده‌اند.

 

گردشگری ایران,گردشگری ایرانیان,گردشگری ایرانگردی,توصیه های سفر

 

گردشگاه‌های آبی ایران

مدیر پایگاه بازدید : 62 سه شنبه 04 شهریور 1393 نظرات (0)

یکی از زیباترین تالاب های کشور تالاب چغاخور است.

برای اینکه اطلاعات بیشتری از زیبایی های کشورمان داشته باشیم به شما توصیه می کنیم این مطلب را بخوانید...

 



تالاب چغاخور در بلداجی  ,دیدنی های تالاب چغاخور در بلداجی  ,جاذبه های گردشگری تالاب چغاخور در بلداجی  ,[categoriy]

مدیر پایگاه بازدید : 104 پنجشنبه 23 مرداد 1393 نظرات (0)

دشت لاله‌های واژگون یکی از جاذبه‌های دیدنی و گردشگری ایران است. این دشت ۳۶۰۰ هکتار وسعت و در استان چهارمحال و بختیاری دارد و رویشگاه اصلی گونهٔ گیاهی لاله واژگون است. محدوده اي از اين دشت بعنوان اثر طبیعی ملی لاله واژگون تحت حفاظت سازمان محيط زيست ايران قرار دارد.

این دشت در شهرستان کوهرنگ واقع شده و جاذبه‌های گردشگری دیگری مانند آبشار کوهرنگ، پیست اسکی چلگرد و چشمه آب معدنی دیمه در نزدیکی آن قرار دارند.

رویشگاه اصلی این گیاه نادر، دامنه کوههای آب‌کاسه خوربه، گرگانک و مناطق بنواستکی و مله زرده‌است. لاله‌های واژگون، که در زبان محلی گل بگریو (گل گریان) و اشک مریم نامیده می‌شوند، در اواخر فروردین ماه به گل می‌نشینند و تا اواخر اردیبهشت گل‌های خود را حفظ می‌کنند.

در این مدت هر هفته ده هزار نفر از این مکان بازدید می‌کنند که بر اثر تخریب‌های صورت گرفته و احتمال انقراض، حضور گردشگران با محدودیت‌هایی همراه گردیده‌است

بیشتر رویش این گیاه در منطقه نسار خوربه واقع در تیشتردان می باشد.

دشت لاله های واژگون واقع در شهرستان چِلگرد استان چهارمحال و بختیاری یکی از دیدنی ترین مناطق گردشگری ایران در بهار است.

 

دشت لاله‌های واژگون,لاله‌های واژگون,دشت لاله های واژگون شهرستان چِلگرد

دشت لاله های واژگون

مدیر پایگاه بازدید : 71 یکشنبه 12 مرداد 1393 نظرات (0)

پل تاریخی زمانخان در مجاورت شهر سامان در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است.

تفکر اولیه ساخت پل در این مکان به دوره ساسانیان برمی گردد. این پل به دستور زمان‌خان یکی از سران ایل قشقایی که زمانی دامنه کوچ آنها تا منطقه می‌رسید بر روی رودخانه زاینده‌رود احداث گردید.



پل زمان خان ,دیدنی های پل زمان خان ,جاذبه های گردشگری پل زمان خان ,[categoriy]

مدیر پایگاه بازدید : 86 پنجشنبه 19 تیر 1393 نظرات (0)
هیچ می دانستید شهری در ایران هست که سوغات اصلی اش به جای سوزن دوزی و فرش و گلیم و خوراکی های محلی، قفل های فولادی است؟ برای خریدن مرغوب ترین قفل های ایرانی باید راهی استان چهارمحال و بختیاری شوید و از چالشتر، سوغات بخرید!

سوغات چهارمحال و بختیاری,سوغات استان چهارمحال و بختیاری,سوغات چهارمحال بختیاری,شهرهای چهار محال بختیاری - دیدنی های چهار محال
 
مدیر پایگاه بازدید : 87 شنبه 14 تیر 1393 نظرات (0)

زیبایی‌های چغاخور بیش‌تر از آن است که بشود در چندین قاب عکس آن را به تماشا گذاشت یا در چند صد کلمه از آن نوشت. چغاخور را باید دیده باشید تا شاید کمی از لذت تماشایش را با این نوشته یادآوری کنید.

 

چغاخور، یکی از تالاب‌های ایران است که اعتبار بین‌المللی دارد و مثل نگینی مسافران محور‌های ارتباطی شهرکرد - خوزستان را به خود جلب می‌کند، تالابزیبای چغاخور بختیاری است و برای دیدن آن باید به شهرستان بروجن در استان چهارمحال بختیاری سفر کنید.

 


تالاب چغاخور,دیدنی های تالاب چغاخور,جاذبه های گردشگری تالاب چغاخور,[categoriy]

مدیر پایگاه بازدید : 79 چهارشنبه 28 خرداد 1393 نظرات (0)

آبشار آتشگاه لردگان طولانی ترین آبشار ایران است که در چهارمحال و بختیاری خودنمایی می کند...

 

 این آبشار 3کیلومتری که به آبشار مینیاتوری ایران معروف است، یکی از بی نظیر ترین جاذبه های طبیعی کشور به شمار می رود که در 190 کیلومتری شهرکرد و در40 کیلومتری شهر لردگان قرار دارد و به دره‌ای می ریزد که با پستی و بلندی های خود آبشارهای کوچک متعددی را ایجاد می کند که یکی از بی نظیرترین ترین جلوه های طبیعت را به وجود می آورد.

 


آبشار لردگان ,دیدنی های آبشار لردگان ,جاذبه های گردشگری آبشار لردگان ,[categoriy]
مدیر پایگاه بازدید : 52 چهارشنبه 28 خرداد 1393 نظرات (0)

 

استان چهار محال و بختیاری با دارابودن قابلیتهای فراوان از جمله رودخانه های فراوان بستر مناسب برای توسعه گردشگری ماجراجویانه در سطح کشور است.

قایق سواری بر روی آبهای خروشان یا رفتینگ یکی از ورزشهای  ماجرا جویانه ای است که در این استان رواج یافته و موجب جذب گردشگر در این استان شده است.

قایق سواری در آب های خروشان یا رفتینگ، یکی از رشته های ورزشی و توریستی پرهیجان در جهان است که علاقمندان  زیادی دارد، قایقرانان حرفه ای باید سعی کنند در میان امواج خروشان رودخانه، با مهارت و تکنیک های خود طوری پارو بزننند و از میان آبهای پر تلاطم به سلامت عبور کنند.

مهیج ترین این مسابقه عبور از قایقرانها از میان موانع و پرت شدن آنها از آبشارهای کوچکی است که اختلاف آن با سطح رودخانه زیاد است.

در مسابقه رفتینگ شرکت کنندگان باید از مسیری عبور می کردند که داری چاله های پر آب هم بود.

این فعالیت تفریحی، ورزشی بسیار جذاب و هیجان انگیز بوده و یکی از بهترین نمونه های سفرهای اکوتوریستی، توریسم ماجراجویانه و ورزشی است. رفتینگ یکی از پرطرفدار ترین شاخه های گردشگری بوده و شرکتهای بسیاری در سراسر دنیا به صورت تخصصی اقدام به طراحی و اجرای اینگونه سفرها می نمایند. 

مدیر پایگاه بازدید : 108 پنجشنبه 25 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

منطقه حفاظت شده سبزکوه در فاصله ۱۵۰ کیلومتری شهرکرد (مرکز استان چهارمحال و بختیاری) و ۳۰ کیلومتری شهر لردگان قرار دارد. این منطقه با مساحت ۵۶۳۰۸ هکتار، در شهرستان‌های بروجن، لردگان و کیار استقرار یافته‌ است.

منطقه حفاظت شده سبزکوه از سال ۱۳۶۵ خورشیدی به دلیل دارا بودن پتانسیل‌های غنی گیاهی و جانوری و توپوگرافی ویژه، به عنوان «منطقه شکار ممنوع» تحت حفاظت قرار گرفت و پس از آن در سال ۱۳۶۹ خورشیدی به عنوان «منطقه حفاظت شده» به تصویب شورای عالی حفاظت محیط زیست رسید.

 

آبشار منطقه سبزکوه4 منطقه حفاظت شده سبزکوه

مدیر پایگاه بازدید : 83 پنجشنبه 25 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

منطقه حفاظت شده شیدا با مساحت ۲۳۸۹۸ هکتار، در فاصله ۲۷ کیلومتری شهرکرد (مرکز استان چهارمحال و بختیاری) و در مجاورت شهر بن قرار دارد. این منطقه به دلیل برخورداری از پتانسیل‌های طبیعی و وجود جانورانی چون کل و بز و قوچ و میش، در سال ۱۳۷۵ خورشیدی به عنوان «منطقه شکار ممنوع» معرفی شد و سپس در سال ۱۳۸۶ خورشیدی به عنوان «منطقه حفاظت شده» به تصویب رسید.

منطقه حفاظت شده شیدا از نظر توپوگرافی یک منطقه عمدتاً کوهستانی است که بخش کمی از آن از تپه ماهورها و مناطق دشتی تشکیل شده است. بلندترین نقطه در این منطقه کوه چوبین با ارتفاع ۳۳۱۵ متر و پست‌ترین نقطه، منطقه سورشجان با ارتفاع ۲۱۰۰ متر از سطح دریا می‌باشد.

منطقه حفاظت شده شیدا منطقه حفاظت شده شیدا

مدیر پایگاه بازدید : 65 پنجشنبه 25 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

منطقه حفاظت شده قیصری یکی از مناطق حفاظت شده استان چهارمحال و بختیاری است که ۲۰ درصد از مساحت ۱۰ هزار هکتاری آن در شهرستان اردل و ۸۰ درصد آن در شهرستان کوهرنگ واقع شده است.

منطقه حفاظت شده قیصری در سال ۱۳۸۰ خورشیدی به مدت ۵ سال به عنوان «منطقه شکار ممنوع» اعلام گردید و سپس در سال ۱۳۸۶ خورشیدی با مساحت ۹۸۲۹ هکتار، به عنوان «منطقه حفاظت شده» معرفی شد.

منطقه حفاظت شده قیصری4 منطقه حفاظت شده قیصری

مدیر پایگاه بازدید : 93 جمعه 19 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

دشت لاله‌های واژگون یکی از جاذبه‌های دیدنی و گردشگری ایران است. این دشت ۳۶۰۰ هکتار وسعت و در استان چهارمحال و بختیاری دارد و رویشگاه اصلی گونهٔ گیاهی لاله واژگون است. محدوده اي از اين دشت بعنوان اثر طبیعی ملی لاله واژگون تحت حفاظت سازمان محيط زيست ايران قرار دارد.

این دشت در شهرستان کوهرنگ واقع شده و جاذبه‌های گردشگری دیگری مانند آبشار کوهرنگ، پیست اسکی چلگرد و چشمه آب معدنی دیمه در نزدیکی آن قرار دارند.

رویشگاه اصلی این گیاه نادر، دامنه کوههای آب‌کاسه خوربه، گرگانک و مناطق بنواستکی و مله زرده‌است. لاله‌های واژگون، که در زبان محلی گل بگریو (گل گریان) و اشک مریم نامیده می‌شوند، در اواخر فروردین ماه به گل می‌نشینند و تا اواخر اردیبهشت گل‌های خود را حفظ می‌کنند.

در این مدت هر هفته ده هزار نفر از این مکان بازدید می‌کنند که بر اثر تخریب‌های صورت گرفته و احتمال انقراض، حضور گردشگران با محدودیت‌هایی همراه گردیده‌است

بیشتر رویش این گیاه در منطقه نسار خوربه واقع در تیشتردان می باشد.

دشت لاله های واژگون واقع در شهرستان چِلگرد استان چهارمحال و بختیاری یکی از دیدنی ترین مناطق گردشگری ایران در بهار است.

 

دشت لاله‌های واژگون,لاله‌های واژگون,دشت لاله های واژگون شهرستان چِلگرد

مدیر پایگاه بازدید : 69 چهارشنبه 20 فروردین 1393 نظرات (0)

قلعه دزک در۳۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر کرد و در روستای دزک قرار دارد و در دو طبقه و به صورت باشکوهی بدستور لطفعلی خان امیر مفخم بختیاری ساخته شده است .

طبقه اول قلعه دزک دارای یک هشتی ورودی در وسط است که از طرفین به محوطه بزرگ قلعه منتهی می شود . در طرفین هشتی چهار ایوان قرار دارد که دو ایوان رو به شمال و دو ایوان دیگر رو به جنوب قرار گرفته است و شامل چند اتاق و انبار است .

 

 

قلعه دزک

مدیر پایگاه بازدید : 77 چهارشنبه 28 اسفند 1392 نظرات (0)

 

تالاب چغاخور

 

 

چغاخور تالابی در شهرستان بروجن (استان چهارمحال بختیاری) است. تالاب بین المللی و زیبای چغاخور با مساحتی حدود ۲۳۰۰ هکتار در دامنه ارتفاعات برآفتاب و کلار (۳۸۳۰ متر) در نزدیکی شهر بلداجی واقع گردیده‌است.

مدیر پایگاه بازدید : 91 سه شنبه 06 اسفند 1392 نظرات (0)

اسکی

 

نه قدمت یک قرنی اسکی در ایران و نه حتی حجاری‌های پیدا شده از اسکی روی کشفیات کهن، هیچ کدامشان دلیلی نیست تا این ورزش را مفرح بنامیم.

دلیل اصلی لذت از این ورزش در ترکیب دو بازی نوستالژیک کودکی در همه ما نهفته است، یکی برف بازی دومی سُر خوردن!

مدیر پایگاه بازدید : 57 جمعه 02 اسفند 1392 نظرات (0)

این چشمه با دبی آب بسیار زیاد از دامنه های زردكوه سرچشمه می گیرد و پس از گذر از پیچ و خم های فراوان به دریاچه سد كوهرنگ می ریزد و از تونل اول كوهرنگ وارد زاینده رود می شود.

 

چشمه کوهرنگ

تعداد صفحات : 2

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 1172
  • کل نظرات : 34
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 8
  • آی پی امروز : 76
  • آی پی دیروز : 34
  • بازدید امروز : 108
  • باردید دیروز : 44
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 14
  • بازدید هفته : 152
  • بازدید ماه : 4,135
  • بازدید سال : 19,830
  • بازدید کلی : 577,705