loading...
گردشگری آوا سفر
مدیر پایگاه بازدید : 310 شنبه 16 بهمن 1395 نظرات (0)

جنگل حرا جاذبه طبیعی چابهار

به آخر ایران خوش آمدید/ سفر به جنگل حرا با طعم شوریده و حلوا

در منتهی الیه جنوب شرقی ایران، درآخرین نقطه مرزی آنجا که شهرستان چابهار به خط تماس با مرز پاکستان می رسد، بندری کوچک و قدیمی قرار گرفته که چند صباحی است برای سرمایه گذاران کشورمان نامی آشنا شده است. آنجا گواتر است؛ بندری آن سوی ناکجای جغرافیای تاریخ.
گواتر تکه کوچکی از سرزمین بلوچستان است. بلوچستان زادگاه تنها دونلی نواز جهان، بلوچستان زادگاه دادشاه و گواتر برگوشه ای از گستره این خاک همچنان ایستاده است و خوابش نمی‌برد.

 

…………………..

به آخر ایران خوش آمدید/ سفر به جنگل حرا با طعم شوریده و حلوا

………………….

 

 

قدیمی‌ترین سند ایرانی، کتیبه های میخی  داریوش، نام این سرزمین را «ماکا» ضبط کرده است. بعد از اسلام این سرزمین «مکران» نام گرفت که درحال حاضر منطقه جنوبی بلوچستان نیز به نام «مکران» معروف است.

 

……………………………..

به آخر ایران خوش آمدید/ سفر به جنگل حرا با طعم شوریده و حلوا

……………….

 

مردان و زنان گواتر، بلوچ بوده و ارتباط خویشی با همنوعان خود در گوادر پاکستان دارند. کدخدای گواتر سندی دست نویس، به سال ۱۳۰۹ هـ . ق در دست دارد که «لشگرخان سردار زهی» حاکم گواتر در زمان ناصرالدین شاه، ۲۵ هزار هکتار از زمین های گواتر تا دشت بریس را به اجدادش فروخته است.

 

……………

به آخر ایران خوش آمدید/ سفر به جنگل حرا با طعم شوریده و حلوا

……………………

 

«کچو»، «بریس»، «کوشات» و «پسابندر» را هم باید پشت سر بگذاری تا به گواتر و خلیج آن برسی. گواتر روستایی است که فقط خیابان‌هایش جدول‌بندی شده‌اند اما آسفالت ندارد. همه با هم قوم و خویشند و بلوچ. همه صیادند. آنها ماهی «حلوا» و «شوریده» صید می‌کنند. برای ماهی حلوا ظهر می‌روند به دریا و تور می‌اندازند و بامداد تور را جمع می‌کنند. برای صید شوریده نیز عصر راهی دریا می‌شوند و بامداد تور را جمع می‌کنند. گواتر و جنگل‌های «حرا»یش آخر ایرانند!«کچو»، «بریس»، «کوشات» و «پسابندر» را هم باید پشت سر بگذاری تا به گواتر و خلیج آن برسی. گواتر روستایی است که فقط خیابان‌هایش جدول‌بندی شده‌اند اما آسفالت ندارد. همه با هم قوم و خویشند و بلوچ. همه صیادند. آنها ماهی «حلوا» و «شوریده» صید می‌کنند. برای ماهی حلوا ظهر می‌روند به دریا و تور می‌اندازند و بامداد تور را جمع می‌کنند. برای صید شوریده نیز عصر راهی دریا می‌شوند و بامداد تور را جمع می‌کنند. گواتر و جنگل‌های «حرا»یش آخر ایرانند!
 

……………

به آخر ایران خوش آمدید/ سفر به جنگل حرا با طعم شوریده و حلوا

…………………..

 

لذیذترین ماهی‌های جنوب؛ کشورمان را اینجا،  صیادان «گواتر»، آخرین نقطه ایران در جنوب شرقی کشور صید می‌کنند. برای رسیدن به گواتر باید کوه‌های مینیاتوری را پشت سر بگذاری و بعد به ناگاه دریای آبی به استقبالت می‌آید. جاده‌ای که از چابهار به گواتر ختم می‌شود جاده‌ای باریک است.

 

…………..

به آخر ایران خوش آمدید/ سفر به جنگل حرا با طعم شوریده و حلوا

……………….

 

گواتر که در جنوب شرقی ایران، آخرین آبادی است، هم اکنون به یکی از قطب های امیدبخش در افزایش صادرات غیرنفتی تبدیل شده است.



منبع : http://gardeshmag.com
مدیر پایگاه بازدید : 311 سه شنبه 18 شهریور 1393 نظرات (0)

هفت صبح: خلیج چابهار زیباترین جلوه گاه طلوع و غروب خورشید در دریاست. چابهار در قسمت جنوبی استان سیستان و بلوچستان در جوار دریای عمان واقع شده است. وسعت این جزیره 25 هزار کیلومتر بوده که 130 کیلومتر آن مرز خاکی است

چابهار بهشت گمشده ایران است. خلیجی که کمتر بین ایرانیان شناخته شده  اما زیبایی های طبیعی اش آنقدر زیاد است که این منطقه را جزو بی نظیرترین مناطق گردشگری دنیا محسوب کرده است. در این نوشتار به تعدادی از این جاذبه های طبیعی اشاره می کنیم.

تالاب لیپار

لیپار از مناطق زیبا و طبیعی منطقه است. تالاب لیپار در نزدیکی روستای رمین و در 15 کیلومتری شرق چابهار در مسیر جاده ساحلی چابهار - گواتر قرار گرفته است.

لیپار چشم انداز فوق العاده ای دارد. رویش گونه های بلوط و گزنه در آب صحنه فوق العاده زیبایی خلق کرده که در هیچ جای دیگر ایران دیده نمی شود.

نگریستن به زیبایی های خلقت در چابهار
مدیر پایگاه بازدید : 63 پنجشنبه 30 مرداد 1393 نظرات (0)

دنبال سفرهای تاریخی و فرهنگی هستید؟

چه جایی بهتر از سیستان و بلوچستان!

سرزمین رستم با قدمت طولانی اش شگفت انگیزترین گوشه این خاک است که عمر کاوش های باستان شناسی هنوز هم به شناخت کامل آن قد نداده است. با این حال، برای دیدن همین جاذبه های تاریخی و طبیعی هم یکی دو سفر قطعا کفاف نخواهد داد!


سیستان ,دیدنی های سیستان ,جاذبه های گردشگری سیستان ,شهرهای سیستان بلوچستان- دیدنی های سیستان بلوچستان

 

کوه جادویی سیستان

 


اگر گذارتان به سیستان افتاد، تماشای کوه خواجه و مجموعه اطراف آن را از دست ندهید. کوهی که تنها عارضه طبیعی دشت سیستان به شمار می رود که با ارتفاع تقریبی 609 متر از سطح دریا (یعنی حدود 100 متر از سطح زمین) در استان سیستان و بلوچستان قرار گرفته است. اگر در فصل پرآبی سری به این استان بزنید خواهید دید که کوه خواجه تا کمر در آب فرو رفته و تبدیل به جزیره کوچکی در میان هامون هیرمند شده است.

مدیر پایگاه بازدید : 129 پنجشنبه 16 مرداد 1393 نظرات (0)

 

پزشکی در ایران باستان ابوعلی سینا ابن سینا سینوهه شهر سوخته جراحی سزارین رستم زایی جراحی مغز,پزشکان ایران باستان,پزشکان ایران باستان,شهرهای سیستان بلوچستان- دیدنی های سیستان بلوچستان

 

پزشکی در ایران باستان

 


وقتی در کاوش‌های شهر سوخته سیستان جمجمه‌ای کشف شد که نشان می‌داد پزشکان آنجا در 5000 سال پیش عمل جراحی می‌کرده‌اند، مهر تایید دیگری بر قدمت پزشکی در ایران باستان زده شد. آن‌طور که در شاهنامه آمده رستم که اهل سیستان بود، با روشی پیشرفته به دنیا آمد که امروزه در جهان به سزارین مشهور است. هزاران سال بعد در دوران اسلامی هم ایرانیان به دنبال کشف راه‌های تازه‌تری در جهان درمان و پزشکی بودند؛ چنان‌ که در قرون وسطی کتاب‌های رازی و ابن‌سینا دست به دست در سراسر دنیا چرخید و ابن‌سینا «Avecina» پدر پزشکی جهان  نام گرفت.

مدیر پایگاه بازدید : 113 یکشنبه 12 مرداد 1393 نظرات (0)

به احترام آب و طبیعت، مردم بلوچستان تمساح ‌مردابی را شکار نمی‌کنند و همین است که هنوز نسل تمساح مردابی ایران منقرض نشده و در پناه طبیعت و مردم بلوچستان این‌گونه جانوری کمیاب ایرانی حیاتش را ادامه می‌دهد.

بلوچ‌ها معتقدند هر جا آب هست، تمساح هم هست.این‌دو در نگاه مردم بلوچ لازم و ملزوم یکدیگرند که اگر یکی برود دیگری هم به قهر سرزمین را ترک می‌کند؛ پس به حرمت آب و زمین، تمساح‌ مرداب از شکار جان به در می‌برد و در رودخانه‌های بلوچستان نسل اندر نسل زندگی می‌کند.


سیستان و بلوچستان ,دیدنی های سیستان و بلوچستان ,جاذبه های گردشگری سیستان و بلوچستان ,شهرهای سیستان بلوچستان- دیدنی های سیستان بلوچستان
مدیر پایگاه بازدید : 89 یکشنبه 29 تیر 1393 نظرات (0)

سیزده به در قطعا در روشنایی روز شروع می شود و تا غروب ادامه دارد اما اگر زیادی اهل سفرهای ماجراجویانه هستید، می توانید روستای تیس را برای سیزده به درتان انتخاب کنید. روستایی که شما را به دنیای وحشت انگیز ارواح می برد!

 

 

مردم روستا می گویند که شب‌ها آبادی ما به تسخیر غول‌ها و اشباح درمی‌آید! در تاریکی‌های شب، مردم روستا از کوهستان، صداهایی شبیه ناله و زوزه و فریادهای وهم‌انگیز می‌شنوند. روستایی قدیمی که به اعتقاد مردمچابهار مرموزترین روستای منطقه است!

 

روستای تیس ,دیدنی های روستای تیس ,جاذبه های گردشگری روستای تیس ,شهرهای سیستان بلوچستان- دیدنی های سیستان بلوچستان
مدیر پایگاه بازدید : 79 جمعه 13 تیر 1393 نظرات (0)

همه ساله با وزیدن گرفتن بادهای موسمی با نام «مونسون» تعداد زیادی از مسافران و گردشگران که از پیشروی جبهه هوای گرم تابستانی در کشور به تنگ آمده اند همراه با این بادها به چابهار سفر می کنند.

 

 

 

 

بادهای مونسون که خاستگاه آن اقیانوس هند است همه ساله در فصل تابستان آب و هوای گرم چابهار را طراوت بخشیده و انگیزه لازم را در گردشگران علاقه مند سفر به خنک ترین بندر جنوب کشورفراهم می سازد.

وزش بادهای موسمی یا مونسون، به دلیل اختلاف شدید درجه حرارت بین دو حوزه بزرگ اقلیمی یعنی ارتفاعات هندوکش و اقیانوس هند به وجود می آید و موجب تولید بادهای باران آور تابستانی در بندر چابهار در جنوب شرق ایران می شود.

وزش بادهای موسمی مونسون در ایام تابستان از اقیانوس هند به ساحل چابهار از گذشته همواره به عنوان یکی از عوامل طبیعی این منطقه در جذب گردشگر محسوب می شده است.

این بادهای فصلی با شدت و ضعف تا پایان شهریور ادامه دارد و در شرایطی باعث بادهای شدید و مرطوب و باران های سیل آسا می شود و حتی می تواند مناطق مرکزی کشور را تحت تاثیر و نفوذ قرار دهد.

چابهار, تالاب لیپار, جنگل حرا,شهرهای سیستان بلوچستان- دیدنی های سیستان بلوچستان
مدیر پایگاه بازدید : 63 جمعه 06 تیر 1393 نظرات (0)

سیستان و بلوچستان بهشت گردشگرانی است که در سفرهایشان به دنبال تاریخ می گردند. جایی که حتی سنگ های زمین هم تاریخ کهن ایران را برای شما بازگو خواهند کرد. جایی که حتی آتشفشان نیمه فعالش هم می تواند بهانه ای برای بستن کوله پشتی سفر شما باشد!

 



آتشفشان تفتان زیبای خفته سیستان ,دیدنی های آتشفشان تفتان زیبای خفته سیستان ,جاذبه های گردشگری آتشفشان تفتان زیبای خفته سیستان ,[categoriy]

مدیر پایگاه بازدید : 82 چهارشنبه 21 خرداد 1393 نظرات (0)

 

 سراوان سیستان و بلوچستان,سراوان سیستان و بلوچستان زلزله,هواشناسی سراوان سیستان و بلوچستان,[categoriy]

 


 

سراوان را بیشتر بشناسیم

 

شهرستان سَراوان یکی از شهرستان‌های استان سیستان و بلوچستان ایران است. مرکز این شهرستان شهر سراوان است. جمعیت این شهرستان بر طبق سرشماری سال ۱۳۸۵، برابر با ۲۳۹٬۹۵۰ نفر بوده است . همچنین جمعیت این شهرستان در سرشماری سال ۱۳۷۵ برابر با ۱۶۸٫۰۲۴ نفر گزارش شده است .

مدیر پایگاه بازدید : 80 پنجشنبه 15 خرداد 1393 نظرات (0)

شهر سوخته

شهرهای گمشده در غبار زمان را دیده‌اید؟ (3) شهر گمشده,عکس,شهرهای استان خوزستان - دیدنی های استان خوزستان

 

شهرهای گمشده در غبار زمان را دیده‌اید؟

 



شهر سوخته بقایای ابر شهری است باستانی که در استان سیستان و بلوچستان واقع شده است. این شهر روی آبرفت‌های رود هیرمند ساخته شده و زمانی در ساحل آن واقع شده بود. گفته می‌شود این شهر پیشرفته ترین شهر تمدن کهن به شمار می‌آید که با دوره برنز تمدن جیرفت همخوانی دارد. دلیل از بین رفتن و خالی از سکنه شدن این شهر در هاله‌ای از ابهام است از این رو به این نام خوانده می‌شود. بنا بر یافته‌های باستان شناسی این شهر 280 هکتار وسعت داشته و صنایع گوناگونی در آن رواج داشته‌اند.

نمونه‌هایی بدیع از زینت آلات در حفاری‌های این شهر به دست آمده که گواه این مدعا هستند. همچنین شهر سوخته از سیستم آبرسانی و تخلیه فاضلاب برخوردار بوده که در مقایسه با امکانات شهرهای آن زمان نشان دیگری بر پیشرفت و شکوه این شهر باستانی می‌باشد. قدیمی‌ترین تخته نرد جهان نیز در این شهر یافت شده است.

مدیر پایگاه بازدید : 54 جمعه 19 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

 

کوه خواجه زاهدان,آثار تاریخی زاهدان,جاهای دیدنی زاهدان

کوه خواجه تنها عارضه طبیعی دشت سیستان با ارتفاع تقریبی 609 ‪ متر از سطح دریا است که در هنگام پرآبی جزیره کوچکی را در میان دریاچه هامون شکل می دهد . کوه خواجه بزرگ ترین معماری خشتی بر جای مانده از دوره " پارتیان " در منطقه سیستان قرار دارد و یکی از مهمترین آثار دوره های اشکانی ، ساسانی اسلامی است .

مدیر پایگاه بازدید : 89 دوشنبه 26 اسفند 1392 نظرات (0)

 

بلندترین بنای خشتی ایران

 

 

قلعه سیب، کلاسب یا قلعه سب فرقی ندارد که بلندترین بنای خشت و گلی ایران را با کدام نام بشناسید. این قلعه، با تاریخ کهنی که پشت سر گذاشته، زیباترین قلعه خاکی کشور لقب گرفته که در شرق بلوچستان قرار دارد. قلعه ای بازمانده از ساخت و سازهای ایران دوران اسلامی که در رده 27بنای تاریخی و پابرجای این استان قرار می گیرد.

مدیر پایگاه بازدید : 84 یکشنبه 18 اسفند 1392 نظرات (0)

 تیس روستایی باستانی بازمانده از دوره هخامنشیان است که در استان سیستان و بلوچستان قرار دارد، در ناحیه‌ای کوهپایه‌ای در شمال غربی چابهار که در آن مقبره‎های جنانی گچ که به باور محلی ‌ها محل سکونت جن ها بوده است به چشم می خورد.

 

بندر قدیمى تیس سابقه‏ اى چندین هزارساله دارد. قدمت این روستا را 2500 سال برآورد می کنند و نام آن در کتاب‌های مربوط به فتوحات اسکندر مقدونی به عنوان «تیز» مشهور بوده که به مرور زمان به تیس تبدیل شده است. در آثار مورخین و جغرافی‌دانان دوره اسلامی از جمله «مقدسی» (مورخ سده چهارم ه ‍ .ق) از آن به عنوان «بندر تزیا» یا «تسی»، یاد شده، که در مسیر راه دریایی کرانه‌های جنوبی ایران قرار داشته است و مرکز تجارت شکر ایالات مکران و گندم سیستان بوده است.

 

 

سکونتگاه جن‌ها در سیستان!

مدیر پایگاه بازدید : 70 جمعه 16 اسفند 1392 نظرات (0)

 

شهرسوخته

شهر سوخته

 

شهرسوخته 

● مقدمه:

شهر سوخته در ۵۵ کیلومتری شهر زابل است. تمدن شهر سوخته یکی از شگفتی های دنیای باستان است. یافته های جدید باستان شناسی گواه این ادعاست. بر اساس کشفیاتی که در طی سال های متمادی در شهر سوخته انجام گرفته، می توان گفت که شهرسوخته مهمترین مرکز استقرار و در حقیقت پایتخت منطقه در دوران مفرغ است.

مدیر پایگاه بازدید : 96 جمعه 16 اسفند 1392 نظرات (0)

 

شگفتیهای شهر سوخته

 

 

شگفتی های شهر سوخته

شگفتیهای شهر سوخته-در روزگاران دور که بشر تازه یک‌جا نشین شده بود، شهری در سیستان پدید آمد که به گفته‌ی باستان‌شناسان به لحاظ بافت شهری، جمعیت، برنامه ریزی شهری و ... اولین شهر جهان بود.

مدیر پایگاه بازدید : 96 پنجشنبه 10 بهمن 1392 نظرات (0)

ايرانگردي آن هم در نوروز يكي از بهترين كارهايي است كه غير از ديد و بازديد اقوام و دوستان مي‌توان انجام داد
تعطيلات نوروز فرصت خوبي براي ايرانگردي است و بهتر است براي اينكه در وقت و هزينه‌هايتان صرفه‌جويي شود همراه تورهاي گردشگري شويد.

 

چرا كه اگر بخواهيد خودتان با خودروي شخصي سفر كنيد ممكن است دچار مشكل شويد،‌آن هم به دلايلي مانند اينكه در ايام نوروز هتل‌ها اغلب پر هستند و ممكن است اقامتگاه مناسب پيدا نكنيد، جاده‌ها شلوغ است و هزينه بنزين را بايد محاسبه كنيد، ممكن است راه‌ها و مسيرهاي گردشگري را به خوبي ندانيد و سردرگم شويد. بنابراين اگر مي‌خواهيد سفري راحت و آسوده داشته باشيد و از آن لذت ببريد همراه تور شويد.
در اينجا دو مسير هيجان‌انگيز و كمتر شناخته‌شده بهتان معرفي مي‌كنيم كه مي‌توانيد آن را از آ‍ژانس‌هاي گردشگري جويا شويد.
  مسير يك: چابهار-بم

 \"ماجراجويی

مدیر پایگاه بازدید : 97 چهارشنبه 02 بهمن 1392 نظرات (1)

جاذبه‌ های طبیعی سیستان و بلوچستان

اگر دوست دارید تنها بندر اقیانوسی ایران را ببینید باید سری به استان سیستان و بلوچستان و شهر چابهار بزنید.

این شهر در كرانه دریای عمان و اقیانوس هند قرار گرفته و لنگرگاه آن قابلیت پهلوگیری كشتی‌های اقیانوس پیما را دارد و از مناطق آزاد بازرگانی ایران است. چابهار گرم‌ترین نقطه كشور در زمستان و خنك‌ترین بندر جنوبی ایران در تابستان است.

در این شهر بهاری جاذبه‌های طبیعی بسیاری پیدا خواهید كرد و مطمئنا شگفت‌زده خواهید شد.

 

 

جاذبه‌های طبیعی سیستان و بلوچستان

مدیر پایگاه بازدید : 112 دوشنبه 30 دی 1392 نظرات (0)

 

وقوع حوادث در نقاطی که کمتر نامشان شنیده شده، سبب می شود که جامعه به دنبال اطلاعات بیشتری از آن باشند، سراوان نیز منطقه ایست که اگرچه بیشتر افراد آن را به عنوان منطقه ای مرزی در شرق کشور می‌شناسند، اما شاید کم باشند شمار افرادی که موقعیت جغرافیایی و فرهنگی این شهر که به "زادگاه خورشید" نیز معروف است، اطلاعاتی داشته باشند...

تعداد صفحات : 2

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 1172
  • کل نظرات : 34
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 8
  • آی پی امروز : 73
  • آی پی دیروز : 34
  • بازدید امروز : 103
  • باردید دیروز : 44
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 14
  • بازدید هفته : 147
  • بازدید ماه : 4,130
  • بازدید سال : 19,825
  • بازدید کلی : 577,700