loading...
گردشگری آوا سفر
مدیر پایگاه بازدید : 122 پنجشنبه 09 بهمن 1393 نظرات (0)

دریاچه گهر

 

 

دریاچه گهر ملقب به نگین زاگرس یک دریاچه کوهستانی در ایران است که در میان رشته‌کوه اشترانکوه در استان لرستان با ارتفاع ۲۳۵۰ متر از سطح دریا واقع شده است

این دریاچه در منطقه حفاظت شده اشترانکوه بین بخش زز و ماهروی الیگودرز و دورود قرار دارد این دریاچه که به «نگین اشترانکوه» معروف است به سبب نداشتن راه ماشین رو تا حد زیادی از خرابی و آلودگی به دست انسان به دور مانده‌است. سالانه در حدود ۷۰٬۰۰۰ گردشگر اقدام به بازدید از این منطقه می‌نمایند.

گهر

مدیر پایگاه بازدید : 183 جمعه 14 شهریور 1393 نظرات (0)

ازنا 


نمایی از شهر ازنا از سمت جنوب شرقیاَزنا یکی از شهرهای استان لرستان واقع در خاور این استان است. این شهر مرکز شهرستان ازنا است و بین شهرهای الیگودرز، دورود ، اراک و شازند قرار گرفته است. ازنا درگذشته بخشی از استان مرکزی بود و در دومین تقسیمات کشوری در سال ۱۳۱۷ در حوزه لرستانِ قرار گرفت.

این شهر در گذشته مانند بسیاری از دیگر شهرها روستا بود که در سال ۱۳۱۷ به دهستان و در سال ۱۳۳۰ به شهر ارتقاء پیدا کرد و دارای شهرداری شد. در سال ۱۳۴۰ ازنا به عنوان مرکز بخش جاپلق ارتقاء پیدا نمود. درسال ۱۳۶۹ با تأسیس فرمانداری توسط علی محمد بشارتی وزیر کشور، این بخش به شهرستان تبدیل شد و شهر ازنا مرکز آن شد. ازنا از نظر صنعتی و اقتصادی و گردشگری اهمیت دارد.

 


ازنا لرستان ,دیدنی های ازنا لرستان ,جاذبه های گردشگری ازنا لرستان ,[categoriy]

مدیر پایگاه بازدید : 210 پنجشنبه 30 مرداد 1393 نظرات (0)

 


لرستان ,دیدنی های لرستان ,جاذبه های گردشگری لرستان ,شهرهای استان لرستان- دیدنی های استان لرستان

 

فلک الافلاک در گذر تاریخ

 


به خرم‌آباد که می‌روی کافی است سرت را بلند کنی و به قلب شهر نگاه کنی تا کنگره‌های قلعه را ببینی. قلعه فلک‌الافلاک بر روی تپه‌ای بزرگ و سنگی و مشرف به یک رودخانه ساخته شده که از زیر آن چشمه‌ای پرآب می‌گذرد.

 

در طول تاریخ،  این بنای باشکوه و آرام از لحاظ نظامی و موقعیت جغرافیایی نقش بسیار حساسی داشته و هیاهوی بسیاری را پشت سر گذاشته. این روزها اگر پا به قلعه بگذاری با کمی تخیل به روزگاری قدم می‌گذاری که  شکست و پیروزی یک سپاه، بستگی به راه پیدا کردن به این قلعه داشته است. 

مدیر پایگاه بازدید : 121 سه شنبه 31 تیر 1393 نظرات (0)

در ایران شاید هیچ مراسمی به اندازه ازدواج پر رسم و رسوم نباشد. رسم و رسومی که هر کدام در هر گوشه از کشور رنگ و بوی خودشان را دارند و با آداب هر قوم برگزار می شوند. تاریخچه برخی از رسوم در جشن عروسی، به پیش از تاریخ می‌رسد. این رسوم، در فرهنگ بسیاری از ملل جهان مشترک است، مثل تبادل حلقه ازدواج، مهریه و شیربها، هدیه دادن گل و... اما در هر کدام از مناطق کشور جزئیات جالبی به آنها اضافه شده که خواندن و دانستن شان خالی از لطف نیست.

 

 

ازدواج به سبک ترکمن ها

عروسی ترکمن ها پر از رمز و راز است که به دورانهای قدیمی زندگی آنها بستگی دارد، مراسم ازدواج در گذشته تا حدودی متفاوت تر از مراسم عروسی در حال است، ازدواج ترکمن ها در گذشته چندین مرحله داشت. تصمیم گیری پدر و مادر عروس،  شیرینی رد کردن، تعیین شیربها و روز عروسی از جمله مراحل جشن عروسی ترکمن هاست که نوع و شیوه اجرایی برخی از این رسوم فرق کرده است. در میان ترکمن ها تعیین مهریه زیاد توسط خانواده داماد همانند سنگ بزرگ برای نزدن به حساب می آید.

 

عروسی لرها, عروسی ترکمن ها, عروسی گیلانی ها,شهرهای استان لرستان- دیدنی های استان لرستان
مدیر پایگاه بازدید : 187 جمعه 27 تیر 1393 نظرات (0)

لرستان یکی از استان‌های زیبا در غرب ایران است. لرستان جایگاه آثار باستانی و تاریخی فراوانی است. همچنین در این استان بیش از ۲۵۰ غار و پناهگاه صخره‌ای وجود دارد که نیمی از آنها در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده‌اند.
  
 لرستان یکی از استان‌های زیبا در غرب ایران است.

1.    این استان، از شمال به استان‌های مرکزی و همدان، از جنوب به استان خوزستان، از شرق به استان اصفهان و از غرب به استان‌های کرمانشاه و ایلام محدود است.

 

لرستان, مکانهای تفریحی لرستان, جاذبه های گردشگری  لرستان,شهرهای استان لرستان- دیدنی های استان لرستان
مدیر پایگاه بازدید : 85 پنجشنبه 19 تیر 1393 نظرات (0)

این روزها وقت خوبی برای سفر به لرستان و گشت و گذار در طبیعت سبز و خنک این استان است. سفر به جایی که بهشت آبشارهای ایران لقب گرفته است.

 

 

 

اگر گذارتان به لرستان افتاد، این بار سری هم به درود بزنید. دورود که در گذشته بین النهرین و بحرین نامیده می شد، در محل تلاقی دو رودخانه تیره و  ماربره که به ترتیب از کوه های گرو (گری) بروجرد و اشترانکوه الیگودرز سرچشمه می گیرند، واقع شده است. هسته اولیه شهر در حقیقت چند روستا با فعالیت کشاورزی بود که به سرعت چهره روستایی خود را از دست داده و به یک شهر صنعتی تبدیل شدند.

شهرستان دورود از شمال به سربند (استان مرکزی) از شرق به شهرستان ازنا، از جنوب به الیگودرز، از غرب به خرم آباد و از شمال غربی به بروجرد محدود است. دورود در مسیر راه‌های اصلی بروجرد ـ الیگودرز و خرم آباد ـ الیگودرز قرار دارد. فاصله آن از خرم آباد 77 کیلومتر، از بروجرد 61 کیلومتر و از الیگودرز 60 کیلومتر است.

 



لرستان ,دیدنی های لرستان ,جاذبه های گردشگری لرستان ,شهرهای استان لرستان- دیدنی های استان لرستان
مدیر پایگاه بازدید : 81 دوشنبه 16 تیر 1393 نظرات (0)

گرمای تابستان مسافر را وا می‌دارد به دنبال مقصدی خنک باشد و تنوع آب و هوایی کشور باعث شده که در هر فصل سال بتوان مقصدی مناسب یافت. وجود جاذبه‌هایی مانند آبشار وارک در نزدیکی خرم‌آباد و آبشار ونایی در نزدیکی بروجرد، این شهرها را به مقصدی مناسب تابستان بدل کرده است. در این میان نباید از جاذبه‌های دیدنی این دو شهر تاریخی استان لرستان گذشت.


 

آثار تاریخی به جای مانده نشان می‌دهد خرم‌آباد در دوره ساسانی یکی از شهرهای مهم بوده و قلعه فلک‌الافلاک یا دژ شاپورخواست متعلق به دوره ساسانی نماد شهر خرم‌آباد است. لازم به ذکر است خرم‌آباد پس از جدایی لرستان از خوزستان در سال 1304 خورشیدی تبدیل به مرکز استان شده و شهرداری خرم‌آباد در سال 1305 تاسیس شد.

 

کجا برویم؟

قلعه فلک‌الافلاک معروف‌ترین اثر تاریخی در شهر خرم‌آباد به حساب می‌آید که بر فراز تپه‌ای مشرف به شهر قرار دارد. این قلعه که به «دوازده برجی» نیز شهرت دارد، در سده هفتم هجری در دوره اتابکان لر روی خرابه‌های دژی ساخته شده، که برخی آن را از آثار دوره ساسانی می‌‌دانند. قلعه فلک‌الافلاک در دوره فتحعلیشاه قاجار مرمت شد و برج مرتفعی به آن اضافه شد و از آن به بعد فلک‌الافلاک نامیده شد.

 



 لرستان,دیدنی های  لرستان,جاذبه های گردشگری  لرستان,شهرهای استان لرستان- دیدنی های استان لرستان
مدیر پایگاه بازدید : 90 یکشنبه 28 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

بقعه بابا طاهر در مرکز شهر خرم آباد ودر ضلع غربی قلعه فلک الافلاک ودر کنار خانه قدیمی آخوند ابو قرار دارد و باتوجه به این که از مقبره منسوب به بابا طاهر در همدان تنها یک لوح قرانی مربوط به قرن هفتم به دست آمده است نمی توان آن را به باباطاهر که درقرن چهارم می زیسته نسبت داد . اهالی شهر خرم آباد معتقدند این مقبره مربوط به بابا طاهر شاعر و عارف نامدار و سراینده دوبیتی های معروف لکی و لری است.

مدیر پایگاه بازدید : 180 یکشنبه 28 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

بر فراز تپه ای مشرف به شهر خرم آباد، در نزدیکی رودخانه خرم آباد در استان لرستان قرار گرفته و از دیدنیهای این استان به شمار می رود. قلعه فلک الافلاک که با نام های قلعه دوازده برجی، دژ شاپور خواست و قلعه خرم آباد هم شناخته می شود در دوره ساسانیان بنا شده و کاربرد حکومتی و نظامی داشته است.

 

مدیر پایگاه بازدید : 278 یکشنبه 28 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

در مجموعه قلعه فلک الافلاک در شهر خرم آباد استان لرستان قرار دارد. در مجموعه قلعه فلک الافلاک دو موزه مردم شناسی و باستانشناسی وجود دارد که از دیدنیهای خرم آباد به شمار می آیند.

موزه فلک الافلاک یا موزه قلعه در دوره پهلوی با قرار دادن برخی مدارک فرهنگی، اسناد و مکاتبات اداری دوران پهلوی اول و همچنین بسیاری از نسخ خطی، مجموعه ای غنی از اسناد و مدارک فرهنگی مربوط به استان لرستان فعالیت خود را آغاز کرد اما پس از انقلاب ۱۳۵۷ فعالیت آن متوقف شد و پس از جنگ ایران و عراق و در سال ۱۳۶۷ دوباره فعالیت خود را از سر گرفت. موزه فلک الافلاک بین سال های ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۷ به علت نبود امکانات نگهداری استاندارد تعطیل بود.

 

مدیر پایگاه بازدید : 87 یکشنبه 28 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

یکی از آثار تاریخی بر جای مانده از دوره ساسانیان در شهر خرم آباد استان لرستان می باشد. گرداب سنگی که در قسمت مرکزی شهر فعلی خرم آباد و در میان بافت قدیمی شهر واقع شده است از مکانهای دیدنی خرم آباد به شمار می آید.

 

مدیر پایگاه بازدید : 76 دوشنبه 22 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

 رفتن به طبیعت یکی از تفریحاتی است که مردم در فصل های گرم به وفور آن را انجام می دهند. یکی از زیبایی های طبیعت نیز پارک های جنگلی هستند که در کنار چشم اندازهای طبیعی و زیبا، امکانات رفاهی دست‌ساز بشر نیز دارند و مردم می توانند از آنها بهره بگیرند. برای آشنایی با زیباترین و بزرگ ترین پارک ها جنگلی کشور با ما همراه باشید.

پارک جنگلی باراجین (شهر قزوین)
پارک جنگلی باراجین یا پارک جنگلی فدک در منطقه باراجین شهر قزوین واقع شده است. این بوستان با مساحت ۱۵۰۰ هکتار بزرگ ترین پارک جنگلی کشور محسوب می شود. قله مردمی، رودخانه ارنزک، دسترسی آسان و اشراف به شهر قزوین را می توان از ویژگی های بوستان باراجین دانست.

از امکانات این بوستان می توان به زمین چمن، پیست های دوچرخه سواری و موتورسواری، سینمای تابستانه، شهربازی درفک، آب نماهای مختلف و کمپینگ ارزان قیمت برای مسافران اشاره کرد.
بزرگ ترین پارک‌های جنگلی ایران,پارک‌های جنگلی ایران

مدیر پایگاه بازدید : 91 یکشنبه 14 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

سفر به روستايي که نام و خاکش از آن امامزادگان است


به خاطر سيد احمد مدني رسيد که يک روستا با اراضي آبي مرغوب، از مال خود خريداري کند و تمام شرب و مشارب و قنوات و زمين هاي باير و داير و تمامي مايتعلق و درآمد حاصل از مزارع را وقف امامزادگاني نمايد که بر خاک حاصلخيز قريه کند سفيد آرميده اند، که «نه بخشند و نه فروشند و مرهون نسازند و از سه سال بيشتر اجازه ندهند و شرايط مذکور را مستدام شناسند...».

 

 

800 سال پيش وقف نامه بر پوست آهو ثبت شد تا بماند و از ياد نرود و روستا نام امامزاده را بگيرد و بقعه سرپا بماند و کسي اجازه نداشته باشد گزند و آسيبي بر بناي امامزاده وارد کند؛ امامزادگاني از نسل امام حسن مجتبي (ع) زيد و قاسم(ع).

 


راز اَزنا

مدیر پایگاه بازدید : 67 سه شنبه 12 فروردین 1393 نظرات (0)

این قلعه زیبا و دیدنی با 5300 متر مربع مساحت بر فراز تپه ای در مرکز شهر خرم آباد، با چشم اندازی فوق العاده زیبا قرار گرفته است. حریم این تپه باستانی، از شرق و جنوب غربی به رودخانه خرم آباد و از غرب به خیابان و محله دوازده برجی و از سمت شمال به خیابان فلک الافلاک محدود می شود.

 

 

قلعه فلک الافلاک

مدیر پایگاه بازدید : 190 شنبه 17 اسفند 1392 نظرات (0)

 

پلهای تاریخی, پلهای تاریخی لرستان

 

سفر به پایتخت پلهای تاریخی

 

مسیر  لرستان با دارا بودن بیش از 100 پل تاریخی به عنوان پایتخت پل های تاریخی ایران مطرح است، آثاری که از آنها به عنوان حیرت انگیزترین پل های تاریخی دنیا یاد می‌شود و ثبت جهانی آنها در دستور کار قرار گرفته است.

مدیر پایگاه بازدید : 89 سه شنبه 13 اسفند 1392 نظرات (0)

پل تاریخی کشکان مربوط به دوره ساسانی و در بخش چگنی بر روی رودخانه‌ای با همین نام ساخته شده که کاربرد این پل اتصال راه باستانی شهر شاپورخواست به مناطق غرب استان لرستان و کرمانشاه بوده است.

 

تصاویر پل تاریخی کشکان

 

پل تاریخی کشکان,پل کشکان

مدیر پایگاه بازدید : 99 دوشنبه 12 اسفند 1392 نظرات (0)

از دیرباز راه‌های بسیاری برای تردد مسافران و کاروان‌های تجاری وجود داشت که به واسطه موقعیت جغرافیایی و عوارض طبیعی در طول تاریخ صدها پل برای سهولت رفت و آمد مسافران روی رودها و دره‌ها ساخته شد که از برخی از آنها هنوز استفاده می‌شود و بسیاری از آنها نیز ویران شده است.

 

در اینجا به معرفی ده پل تاریخی در گوشه و کنار این سرزمین باستانی می‌پردازیم.
 پل جی
این پل که مربوط به دوره ساسانیان و پیش از اسلام است در چهار کیلومتری شرق اصفهان و روی زاینده‌رود ساخته شده است. نوع ساخت این پل که در میان چشمه‌های آن قوس‌های زیبای کوچکی اجرا شده، هنوز کاملا سالم و پابرجا و قابل استفاده است. این پل را می‌توان قدیمی‌ترین پل ساخته شده روی زاینده‌رود نامید که بارها در طول تاریخ و بویژه در قرون اولیه اسلامی مورد تعمیر و مرمت قرار گرفته است. مصالح به کار رفته در این پل خشت و آجر و ساروج است و کارشناسان دلیل استقامت و ماندگاری آن را نیز همین موضوع می‌دانند.

 پل های تاریخی ایران,پل های ایران

مدیر پایگاه بازدید : 98 پنجشنبه 01 اسفند 1392 نظرات (0)

آبشار آب‌سفید یکی از آبشارهای استان لرستان است. این آبشار در جنوب شرقی این استان و در دامنه کوه های زاگرس و در کنار کوه بلند قالی کوه در بخش بشارت زلقی از شهرستان الیگودرز قرار گرفته‌است. و دسترسی به آن با جاده از شهر الیگودرز و از جاده الیگودرز بزنوید امکانپذیر است.

 

 

آب این آبشار از دل تونلی در دل یک کوه سنگی بیرون می‌آید و با توجه به ارتفاع 69 متری آبشار بیرون آمدن چنین آبی از دل کوه شگفت آور است این ابشار به رود رودبار لرستان ( آب زالکی ) می‌پیوندد و سرانجام به دز میریزد.

 

 

pp

مدیر پایگاه بازدید : 89 چهارشنبه 30 بهمن 1392 نظرات (1)

مشخصات آبشار تله زنگ:

آبشار تله زنگ واقع در بین دو استان خوزستان و لرستان یكی از زیباترین آبشارهای ایران كه گاهی نیز از آن به عناوین بهشت پنهان ایران یا نیاگارای ایران یاد می شود.

 

این آبشار به علت واقع شدن در ابتدای استان خوزستان از آب و هوای گرم برخوردار می باشد به همین علت جهت بازدید و بهره بردن از این طبیعت زیبا محدودیت زمانی وجود دارد.زمان بازدید از این آبشار از 15 اسفند تا اواخر فروردین می باشد. ولی بهترین زمان از 15 لغایت 15 فروردین می باشد بعد از این زمان گرما منطقه كمی آزار دهند می باشد.

 

 

 

آبشار شوی

تعداد صفحات : 2

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 1172
  • کل نظرات : 34
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 8
  • آی پی امروز : 39
  • آی پی دیروز : 34
  • بازدید امروز : 53
  • باردید دیروز : 44
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 14
  • بازدید هفته : 97
  • بازدید ماه : 4,080
  • بازدید سال : 19,775
  • بازدید کلی : 577,650