loading...
گردشگری آوا سفر
مدیر پایگاه بازدید : 747 شنبه 16 بهمن 1395 نظرات (0)

کاروانسرای قصر بهرام جاذبه دیدنی قلعه بلند

 

بعد از مسجد جامع ورامین، روستای قلعه بلند قرار دارد. روستایی که وجه تسمیه آن به وجود یک قلعه تاریخی مربوط به قبل از اسلام در این روستا برمی گردد که امروز فقط بخشی از آن باقی مانده است.

 

در نیمه شمالی این روستا و پس از عبور از سیاه کوه و پشت سر گذاردن پیچ و خم های مسیر، قصر بهرام در میانه تپه ماهورهایی پراکنده خودنمایی می کند و بالاخره قصر پیدا می شود.

 قدیمی ترین کولر آبی ایران!

این کاروانسرا که نام عجیب ولی با مسمای «قصر بهرام» را بر آن نهاده اند، با سنگ های سفید مایل به کرم رنگ پوشیده شده است.

 

………….

 قدیمی ترین کولر آبی ایران!

…………..

قصر شاهانه

برج های چند وجهی تعبیه شده در گوشه های بنا و همچنین سردر ورودی آن که به سمت شمال باز شده و به شکلی استادانه با سنگ تراش خورده نماسازی شده است. حیاط مرکزی، حجرات در اطراف و اصطبل ها در پشت آن همان پلان قالب کاروانسراهای ایران است که البته در این کاروانسرا از ایوان جنوبی نیز به عنوان ورودی به منظور امکان دسترسی سریع به کوه استفاده می شده است که از ویژگی های این بنا به شمار می رود.

کاروانسرایی ۴ایوانی که ایوان غربی آن جایگاهی شاهانه دارد؛ جوی آب تراشیده شده از سنگ که از چشمه ای در دل کوه آب را به حوض وسط حیاط می رسانده و حدود ۵کیلومتر تا سر چشمه امتداد یافته است. زحماتی که برای ساختن این بنا در این مکان انجام گرفته است کاخ آپادانا را با باغ های افسانه ای اش تداعی می کند. آپادانایی کوچک که باغش طبیعت است و با امکانات اندک موجود در پیرامونش ایجاد شده است. سنگ ها از کوهی در همان نزدیکی استخراج شده و در گرما و سرمای طاقت فرسا آن را تیشه کاری کرده اند.

/////////////////////////////////

کاروانسرای ۵ستاره!

اهمیت این بنا علاوه بر استفاده از سنگ در نمای بنا ـ تنها مورد باقی مانده از دوره صفوی که به این روش سطوح داخل و بیرون آن نماسازی شده است و به این دلیل منحصربه فرد است ـ آفریدن امکانات رفاهی در کناره کویر سوزان است که کاروانسرا را به قصر شبیه می سازد. بنای قصر بهرام که به بهرام گور ساسانی اشاره دارد دارای ویژگی های خاصی است که این بنا را از سایر کاروانسراهای دوره صفوی متمایز ساخته است. مهم ترین ویژگی این بنا، هدایت آب از دوردست و آوردن آن به درون کاروانسرا و ساختن شگفت انگیزترین کولر آبی جهان برای استراحت پادشاه پرتلاش ایران زمین است که در دوره او معماری ایران به اوج افتخارات و شکوه خود بازگشت.

 

…………..

 قدیمی ترین کولر آبی ایران!

…………

 

قصر بهرام

در زیر ایوان غربی فضایی وجود دارد که از میانه جوانب آن ۲هواکش به اتاق پشت ایوان که به وسیله دری چوبی از بخش جلوی ایوان جدا شده است راه می برد. آب پس از وارد شدن به کاروانسرا به سوی زیرزمین سرازیر می شده است که شیب آن به انتهای این فضا تمایل دارد. سوراخی نیز برای خروج آب در گوشه شمال غربی آن تعبیه کرده اند؛ بدنه ها را تا ارتفاع حدود ۵۰سانتیمتر با ساروج اندود کرده اند و زاویه قائمه میان دیوار و کف را به صورت پخ درآورده اند. ظاهراً می بایست حجم ورودی و خروجی آب به صورتی پیش بینی شده باشد که آب از ارتفاع اندود، بالاتر نرود؛ بدین ترتیب در روزهای تحمل ناپذیر تابستان هوای گرم پس از ورود به این فضا خنک شده و از طریق هواکش ها به شاه نشین می رسیده است.

وجود سکوهایی مقابل کانال هدایت هوا که برای نشستن ساخته شده اند نمایانگر آن است که از این آب برای زدودن گرد و خاک سفر و استحمام و شست وشو نیز استفاده می شده است.

 

…………

 قدیمی ترین کولر آبی ایران!

……………….

در بین شیوه های استفاده از آب برای خنک کردن هوای گرم و خشک که در معماری ایران به تناسب اقلیم های مختلف مرسوم بوده است این مورد نمونه ای استثنایی است. در مواردی تعبیه حوضچه آب در زیر بادگیرها مشاهده می شود اما استفاده از آب با حجم زیاد و به صورت روان و یا چند کاربری، منحصر به قصر بهرام است.



منبع :http://gardeshmag.com
مدیر پایگاه بازدید : 119 یکشنبه 05 بهمن 1393 نظرات (0)

جنگل ابر سمنان

جنگل ابر یکى از دست ‌نخورده‌ترین جنگل‌هاى ایران است که در ۳۵ کیلومترى شمال شرق سمنان قراردارد.

جنگل ابر از جنگل‌های زیبا و خوش‌آب و هوای استان سمنان است که در 50 کیلومتری شمال شرق شاهرود و در مسیر جاده شاهرود به آزادشهر استان گلستان و در روستای ابر قرار دارد.

این جنگل با 35 هزار هکتار وسعت در ادامه جنگل‌های سرسبز شمال کشور است و از آنجا که فضای این جنگل را پوششی از ابر فرا گرفته به همین دلیل این جنگل را جنگل ابر می‌نامند [جنگل ابر به روایت همشهری].

ارتفاع زیاد جنگل از سطح دریا، پایین بودن درجه حرارت در فصل گرما و وجود چشمه‌سارهای فراوان و پوشش جنگلی متنوع [جنگل ابر میزبان جشنواره نغمه و طبیعت] از شاخصه‌های این جنگل است.

 

880828-1
مدیر پایگاه بازدید : 93 جمعه 18 مهر 1393 نظرات (0)

جنگل اولنگ در فاصله 85 کیلومتری شمال شاهرود در امتداد جنگل‌های ابر و قطری قرار دارد و از شمال به جنگل‌‌های استان گلستان، از شرق، غرب و جنوب به ارتفاعات حوضه آبریز شهرستان شاهرود محدود می‌شود.

 

 منطقه‌ی سمنان، از نظر توپوگرافی نیز بخش زیادی از عرصه به‌صورت تپه ماهور با شیب متوسط و پستی و بلندی‌های زیادی بوده که در بخش‌‌های شمالی به آبریز دریای خزر در استان گلستان منتهی می‌شود.

ارتفاع این اراضی حدود 3100 تا 3200 متر از سطح دریاست و در واقع بر روی یال‌های جداکننده‌ی دو حوضه‌ی آبریز شمالی و جنوبی رشته کوه البرز شرقی در منطقه خیج شاهرود مستقر است.

 

 

 

جنگل اولنگ, تصاویر جنگل اولنگ, عکس جنگل اولنگ

 

سفر به جنگل یخ‌ ها

مدیر پایگاه بازدید : 122 سه شنبه 25 شهریور 1393 نظرات (0)

 

کاروانسرای سفیدآب,کاروانسرای شاه عباسی,کاروانسرای شاه عباسی میبد,شهرهای استان سمنان- دیدنی های استان سمنان

 

سفیدآب سنگی شاه عباس

 


کمتر شهری را در ایران می توان پیدا کرد که بزرگ باشد و ردی از کاروانسراهای شاه عباسی در آن به چشم نخورد.

 

کاروانسراهایی که به دستور شاه عباس صفوی ساخته شدند و اگر بنا به مقایسه بود، می شد عبارت کاروانسراهای زنجیره ای شاه عباسی را در مقابل هتل های زنجیره ای هیلتون برای آنها به کار برد!

مدیر پایگاه بازدید : 93 شنبه 01 شهریور 1393 نظرات (0)

رویابینی با چشمانی باز

بگذار این بار وارونه زندگی کنی. بی‌هیچ منطقی روی ابرها راه بروی، بخوابی،

فصل دیگری را زندگی کنی، از دریچه دیگری برای یافتن و پیدا شدن. بی‌شک تا گم نشوی هرگز پیدا نمی‌شوی. باید معنی گم شدن را بدانی تا بتوانی معنی یافتن و پیدا شدن را بفهمی. مگر غیر از این است. چه می‌دانی اینک گم شده‌ای یا پیدا.

 


شاهرود ,دیدنی های شاهرود ,جاذبه های گردشگری شاهرود ,شهرهای استان سمنان- دیدنی های استان سمنان

 

لحظه ای شگفت در جنگل ابر

مدیر پایگاه بازدید : 76 چهارشنبه 25 تیر 1393 نظرات (0)

استان سمنان هم کویری است و هم کوهستانی. هم می توان از طریق آن به کویر مرکزی و حتی ریگ جن راه یافت و هم می توان به ارتفاعاتش رفت و از جنگل زیبایی مانند جنگل ابر حض لازم را برد.

 

 

 

 این استان علاوه بر جاذبه های ناشناخته گردشگری که دارد، آثار تاریخی زیادی از جمله مقبره های عرفا را نیز در خود جای داده است. با این وجود با آنکه از نظر بعد مسافت به تهران، پایتخت 12 میلیون نفری ایران نزدیک است اما آنچنان که باید و شاید گردشگران به آن توجه نمی کنند.

جنگل ابر

جنگل ابر قسمتی از قدیمی ترین و زیباترین جنگل های هیرکانی است که با گونه های گیاهی و جانوری نادر، یکی از منحصر به فردترین زیست بوم های ایران محسوب می شود. این جنگل با 35 هزار هکتار وسعت در ادامه جنگل های سرسبز شمال کشور و در حدود 50 کیلومتری شمال شرق شهر شاهرود در استان سمنان و در مسیر جاده شاهرود به آزادشهر و در استان گلستان در کنار روستای ابر قرار دارد و به دلیل اینکه در اغلب مواقع فضای این جنگل را اقیانوسی از ابر فراگرفته به این نام مشهور است.

 


سمنان ,دیدنی های سمنان ,جاذبه های گردشگری سمنان ,شهرهای استان سمنان- دیدنی های استان سمنان
مدیر پایگاه بازدید : 93 چهارشنبه 25 تیر 1393 نظرات (0)

خیلی دور نیست. فقط با طی کردن 335 کیلومتر از تهران به دامغان می‌رسید و در دل تاریخ غوطه‌ور می‌شوید. در این شهر می‌توانید نشانه‌هایی از چند هزار سال تاریخ را بیابید.

 

 

 

دامغان جزو آن  شهرهایی است که شاید بارها در مسیر سفرهای مختلف گذرتان بیفتد و پسته‌های خندان آنقدر نمایان شوند که ساعتی را هم برای استراحت و خرید کردن توقف کنید ولی این بار مقصد اصلی همان شهر دامغان است. شهری که از شمال توسط کوه‌های البرز مرکزی و از جهات دیگر توسط کویر محصور شده است. بنای اولیه این شهر را به هوشنگ، نبیره کیومرث نسبت داده‌اند. مورخان معتقدند، این شهر از شهرهای قدیمی ایران بوده و به روایتی محل اولیه شهر صددروازه است.

 



دامغان ,دیدنی های دامغان ,جاذبه های گردشگری دامغان ,شهرهای استان سمنان- دیدنی های استان سمنان
مدیر پایگاه بازدید : 89 جمعه 20 تیر 1393 نظرات (0)

شاید کمتر کسی باشد که نام بایزید بسطامی را تاکنون نشنیده باشد. مشهورترین عارفی که با جمله مشهور انالحق خود الهام‌بخش شاعران و عارفان بسیاری در قرون و اعصار شد. ‌بایزید بسطامی که به سلطان العارفین نیز مشهور است، در قرن دوم هجری در شهر بسطام در استان سمنان امروزی دیده به جهان گشود.

 

 

بایزید از عارفانی روشن ضمیر بود که مردم همعصر وی از درک زلالی و شکوه روح وی عاجز بودند و روایت است که وی را از شهر بیرون انداختند و بایزید از آنها پرسید: جرم من چیست؟ و هنگامی که در پاسخ شنید که گفتند تو کافر هستی لبخندی زده و گفت خوشا به سعادت شهری که کافرش من باشم.

امروزه اگر حال و هوای زیارت مقبره و صومعه و محل زندگی این عارف مشهور و نامدار ایرانی را دارید که آوازه شهرت وی از مرزهای امروزین ایران فراتر رفته و بسیاری از شرق‌شناسان دنیا درباره وی به تحقیق و پژوهش پرداخته‌اند، باید به استان سمنان و شهر بسطام در نزدیکی شاهرود سفر کنید.

 

 شهر بسطام,دیدنی های  شهر بسطام,جاذبه های گردشگری  شهر بسطام,شهرهای استان سمنان- دیدنی های استان سمنان
مدیر پایگاه بازدید : 98 جمعه 20 تیر 1393 نظرات (0)

فکر کنید وسط کویر خشک و گرم و سوزان، از تنگه ای بگذرید که نامش بلبل است. وسط یک سرزمین هموار و پست و خاک آلود، از تنگه ای بگذرید که نامش برج است! این تضادهای شیرین را فقط در کویر لوت ایران می توانید ببینید. جایی که دو تنگه آبرفتی بُرج و بلبل تبدیل به پدیده‌های شگفت انگیز لوت شده اند.

 

 

وجود دشت های وسیع عاری از گیاه وپهنه های شنی وتوده های ماسه بادی وانواع لکه های کویری که معرف وضعیت عمومی لوت است، این ذهنیت را تقویت می کند که لوت سرزمین مسطح و بی دروپیکری است که صرفا دارای پدیده های همگون دشتی است. اما وجود ناهمواری های گوناگون وعوارض های طبیعی منحصر بفرد، نشان از تنوع پدیده های بیابانی در لوت دارد.

 

 تنگ برج و بلبل,دیدنی های  تنگ برج و بلبل,جاذبه های گردشگری  تنگ برج و بلبل,شهرهای استان سمنان- دیدنی های استان سمنان
مدیر پایگاه بازدید : 67 جمعه 16 خرداد 1393 نظرات (0)

فکر کنید وسط کویر خشک و گرم و سوزان، از تنگه ای بگذرید که نامش بلبل است. وسط یک سرزمین هموار و پست و خاک آلود، از تنگه ای بگذرید که نامش برج است! این تضادهای شیرین را فقط در کویر لوت ایران می توانید ببینید. جایی که دو تنگه آبرفتی بُرج و بلبل تبدیل به پدیده‌های شگفت انگیز لوت شده اند.

 

 وجود دشت های وسیع عاری از گیاه وپهنه های شنی وتوده های ماسه بادی وانواع لکه های کویری که معرف وضعیت عمومی لوت است، این ذهنیت را تقویت می کند که لوت سرزمین مسطح و بی دروپیکری است که صرفا دارای پدیده های همگون دشتی است. اما وجود ناهمواری های گوناگون وعوارض های طبیعی منحصر بفرد، نشان از تنوع پدیده های بیابانی در لوت دارد.

 

کویر لوت, عصر یخبندان, عصر تکنولوژی,شهرهای استان سمنان- دیدنی های استان سمنان
مدیر پایگاه بازدید : 65 دوشنبه 29 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

جنگل ابر یکی از دست نخورده ترین جنگل های ایران است که در ادامه جنگل های سرسبز شمال ایران، یکی از منحصر به فردترین زیست بوم های ایران محسوب می شود. جنگل ابر در 45 کیلومتری شمال شاهرود در استان سمنان و در مسیر جاده شاهرود به علی آباد، در پشت روستای ابر قرار دارد. جنگل ابر در منطقه ای قرار دارد که از ضخامت کوه های البرز کاسته می شود و ابرهای گرفتار در پشت این دیواره از لابه لای دره ها به سمت جنوب سرازیر می شوند؛ به همین خاطر تقریبا از بعدازظهر تا نیمه های شب با سرد شدن هوا چنان می نماید که جنگل به روی ابرها سوار شده است.ابرها آنقدر به درخت ها نزدیک اند که به نظر می رسد می توان در میان ابرها گشت و گذار کرد و به باور بسیاری از گردشگران یکی اززیباترین چشم اندازهای طبیعت ایران محسوب می شود. 

مدیر پایگاه بازدید : 91 دوشنبه 22 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

 اگر قصد تجربه ای متفاوت از سفر، لمس کویر، تماشای ابر، رصد ستارگان و ... را دارید، استان سمنان گزینه مناسبی است. سمنان‌ در فاصله‌ ۲۲۱ كيلومتري‌ تهران بر سر راه‌ خراسان واقع‌ شده‌ است‌.

آتشگاه‌ سمنان‌
اين‌ آتشگاه‌ در محله‌ اسفنجان‌ سمنان‌ قرار دارد. اين‌ آتشكده‌ و آتشگاه‌ به‌ دوره‌هاي‌ قبل‌ از اسلام‌ مربوط‌ است‌ و در حال‌ حاضر، خرابه‌هايي‌ از آن‌ باقي‌ مانده‌ است.

عمارت ابراهیم خان (شکارگاه ملاده )
در روستاي‌ ملاده‌ سمنان‌ دو عمارت‌ بزرگ‌ و دو طبقه‌ زيبا به‌ فاصله ‌حدودا ۵۰ متري‌ از يكديگر قرار گرفته‌اند. مصالح‌ اصلي‌ بنا از خشت‌ و آجر و نماي‌ آن‌ آجري‌ است‌. معماري‌، نوع‌ گچ‌بري‌ روي‌ ديوارهاي‌ اتاق‌ها، ايوان ها و طاق نماها و نقاشي‌هاي‌ زيبا دارد كه‌ شومينه‌هاي‌ كوچك‌، زيبايي‌ آن‌ را دو چندان‌ كرده‌ است‌. سر در اصلي‌ اين‌ ساختمان ها از جنس‌ چوب‌ است‌. بالاي‌ سردر ساختمان‌ غربي‌ سال‌ تعمير بنا را سال‌ ۱۳۱۰ هجری قمری نوشته‌اند. اين‌ بناها در سال‌ ۱۲۸۷ قمري‌ به‌ همت‌ ابراهيم‌ خان‌ حاكم‌ دو دانگه‌ و چهاردانگه‌ براي‌ سكونت‌ شخصي‌ احداث‌ شده‌اند.

 

 

سمنان,آثار باستانی,آثار تاریخی قرآن

مدیر پایگاه بازدید : 95 شنبه 17 اسفند 1392 نظرات (0)

 

سمنان,استان سمنان, مکانهاي ديدني سمنان,آثار تاريخي سمنان,آثارباستاني سمنان,مکانهاي تفريحي سمنان, دروازه ارگ

 

 

 
جاده هاي مشهد هميشه پر از مسافران مشتاقي است که براي رسيدن به شهر طلايي عجله دارند. اما شايد بد نباشد اين بار  که راهي مشهد مقدس شديد، کمي بين راه توقف کنيد و زيبايي هاي مسير را هم ببينيد. در ميانه مسير تهران ـ مشهد به شهر و استاني مي‌رسيد كه در حاشيه كوير تفتيده لوت، شب‌هاي خنك و آسمان پرستاره‌اش هر مسافري را به اقامت و لذت بردن از سكوت وآرامش آن دعوت مي‌كند.

مدیر پایگاه بازدید : 115 پنجشنبه 15 اسفند 1392 نظرات (0)

اگر اهل تماشای بناهای تاریخی هستید و عادت دارید از گلچین تاریخی های هر شهر دیدن کنید، پیشنهاد می کنیم یک سفر کوتاه به سمنان داشته باشید تا بتوانید آرامگاه پیر علمدار را در این استان و در شرق شهر دامغان ببینید.

 

آرامگاهی که در محله خوریا نزدیک مسجد جامع و مدرسه حاج فتحعلی بیگ قرار دارد و در آن محمد بن ابراهیم پدر ابو حرب بختیار ملقب به پیر علمدار، حاکم ایالت قومس به سلطنت محمد غزنوی دفن شده است.

 

آرامگاه پیر علمدار,تور تابستان,گردشگری

مدیر پایگاه بازدید : 140 دوشنبه 12 اسفند 1392 نظرات (0)

ملاقات با تاريخ در بلنداي کوهستان

از آنجا كه ايران در گذشته همواره مورد هجوم دشمنان قرار مي‌گرفته، شاهان دستور ساخت بناهايي عظيم و مستحكم را مي‌دادند تا بتوانند از خود، خانواده، حكومت و شهرشان دفاع كنند. برخي از اين بناها كاربرد نظامي داشته و بعضي براي امنيت كشاورزان و روستاييان بوده است، اما همه آنها تنها شاهدان جنگ‌ها و خونريزي‌هاي تاريخ به حساب مي‌آيند. در اين شماره از چمدان به ده قلعه ديدني ايران نگاهي داريم.

قلعه گردكوه يا گنبدان دژ

كهنسال‌ترين و پرصلابت‌ترين قلعه‌ كوهستاني ايران در 81 كيلومتري دامغان قرار دارد؛ قلعه‌اي كه با داشتن استحكام دفاعي، غيرقابل تسخير و در طول تاريخ بسيار پراهميت بوده است.

براساس افسانه‌ها اسفنديار مدتي به دستور گشتاسب در اين قلعه زنداني بوده است.

پس از آن‌كه قلعه الموت به وسيله سلجوقيان محاصره شد، حسن صباح كودكان و فرزندان خود را به گرد كوه فرستاد و 40‌سال آنجا زندگي ‌كرد.

 قلعه های معروف ايران,قلعه های ایران,

مدیر پایگاه بازدید : 92 دوشنبه 12 اسفند 1392 نظرات (0)

 

تپه‌ باستانی سنگ چخماق,سنگ چخماق

 

تپه باستانی سنگ چخماق در منطقه بسطام، یکی از مناطقی است که از سال ۱۳۴۸ توسط پروفسور ماسواد، مورد شناسایی قرار گرفت
این تپه‌ها در حاشیه شمالی شهر بسطام و در 6 کیلومتری شاهرود واقع شده‌اند و این حوزه دارای دو منطقه تپه‌ای در نواحی شرقی و غربی است.

مدیر پایگاه بازدید : 102 یکشنبه 11 اسفند 1392 نظرات (0)

بسطام و گردشگری عارفانه

 بسطام، شهر کوچکی که در شش کیلومتری شاهرود قرار دارد محل دفن یکی از عارفان بزرگ یعنی بایزید بسطامی است.

 

بسطام شهر آرامی است و از همه مهمتر اینکه این شهر هم مانند شاهرود پر است از چنارهای تنومند که در فصل پاییز برگ ریزان دارند و بلوار اصلی شهر و کوچه پس کوچه ها را رنگی کرده اند. به ویژه بلوار اصلی شهر که از جاده منتهی به بسطام و البته بارگاه بایزید بسطامی می شود.
 بارگاه بایزید بسطامی دور میدان اصلی شهر قابل دیدن است. بسطام در هفت کیلومتری شمال شاهرود قرار دارد و درباره آن نوشته اند که «بستان های بسیار، میوه های نیکو، روستاهای مصفا و جامع ظریف» داشت. بسطام امروزین نیز چنین است.
باغ هایش مصفا و مسجد جامعش به غایت زیباست. افزون بر این، آرامگاه مردی را دربر گرفته که شهرت خود را مدیون اوست: «بایزید بسطامی» اینکه در روزگاران کهن می گفتند: هیچ کس از اهل بسطام عاشق نمی شود و اگر عاشقی در آنجا قدم نهد چون از آب آن بنوشد عشق از دلش بیرون خواهد رفت، اشاره ای بود به طریقت بازید که تنهاه به یک عشق می اندیشید: عشق حق. مهمترین آثار دیدنی شهر مجموعه بایزید بسطامی و بقعه امامزاده محمدبن جعفر صادق، مسجد جامع، برجه کاشانه و برج و باروی شهر.

 

 مجموعه بایزید بسطامی

 بسطام,مجموعه بایزید بسطامی

مدیر پایگاه بازدید : 66 شنبه 10 اسفند 1392 نظرات (0)

 

مکان های دیدنی میامی, مکان های تفریحی میامی

 

شهرستان میامی، شرقی‌ترین شهرستان استان سمنان در مسیر تهران به مشهد است، این شهرستان از شمال با استان‌های گلستان و خراسان شمالی، از شرق به استان خراسان رضوی و از غرب با شهرستان شاهرود همسایه است و بالغ بر 50 هزار نفر جمعیت دارد.

تعداد صفحات : 2

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 1172
  • کل نظرات : 34
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 8
  • آی پی امروز : 107
  • آی پی دیروز : 34
  • بازدید امروز : 165
  • باردید دیروز : 44
  • گوگل امروز : 7
  • گوگل دیروز : 14
  • بازدید هفته : 209
  • بازدید ماه : 4,192
  • بازدید سال : 19,887
  • بازدید کلی : 577,762