loading...
گردشگری آوا سفر
مدیر پایگاه بازدید : 123 چهارشنبه 16 مهر 1393 نظرات (0)

 

 
خانه ملاصدرا قم ,دیدنی های خانه ملاصدرا قم ,جاذبه های گردشگری خانه ملاصدرا قم ,[categoriy]

 


موقعیت خانه ملا صدرا و فضاهای موجود :

برای یافتن خانه ملاصدرا کافی است به انتهای بافت سنتی روستا برویم . در انتهای یکی از مسیرهای هلالی شکل روستا به خانه ملا صدرا می رسیم .

ساختمان مذکور در داخل یک باغ قرار داشته که هم اکنون قسمت زیادی از آن توسط خانه های همجوار اشغال گردیده است . در این محل چند عنصر شاخص وجود دارد : 1- چهارصفه که در وسط باغ قرار داشته و در دوره های مختلف تغییر شکل داده و عناصری به آن الحاق شده است که این چهار صفه به عنوان خانه ملاصدرا مورد بازدید قرار می گیرد .

درباره قم ,
مدیر پایگاه بازدید : 163 پنجشنبه 20 شهریور 1393 نظرات (0)

 

تفریحگاهها و زیارتگاههای قم ,دیدنی های تفریحگاهها و زیارتگاههای قم ,جاذبه های گردشگری تفریحگاهها و زیارتگاههای قم ,[categoriy]

تفریحگاهها و زیارتگاههای قم

 



نادیده های قم بسیار است. این شهر حتی برای خیلی از قمی ها که در آن روزگار سپری می کنند، شهر ناشناخته ای است. تیمچه محجوب بازار که نشانه شعور و سلیقه بالای سازندگانش است... مسجد مسن اما مقاوم و پابرجای جامع که با تمام سادگی اش دلرباست و خانه مفصل و برجسته زند که نمونه ای است از خانه هایی به سبک و سیاق سکونتگاه قاجاری قم.

 

حتی بعید می دانم همان حرم پرطرفدار حضرت معصومه(س) را هم کامل و دقیق دیده باشید. پس این بار به هر قصد و غرضی که به قم آمدید پیشنهاد ما را امتحان کنید؛ پیشنهادی که مسیر خوبی است برای دیدن بخش عمده ای از ندیده ای شهر.

درباره قم ,
مدیر پایگاه بازدید : 144 چهارشنبه 12 شهریور 1393 نظرات (0)

این زیارتگاه در شهر قم قرار دارد و مدفن موسی مبرقع (ع) فرزند امام محمد تقی (ع) و امامزاد گان دیگر است .

به همین دلیل در صحن بزرگ این مجموعه سه زیارتگاه به اسامی امامزاده موسی مبرقع (ع) ، چهل اختران و امامزاده زید (ع) قرار دارد . این زیارتگاه در میان مردم به نام " چهل اختران " شهرت دارد . 


امازاده چهل اختران قم ,دیدنی های امازاده چهل اختران قم ,جاذبه های گردشگری امازاده چهل اختران قم ,[categoriy]

درباره قم ,
مدیر پایگاه بازدید : 80 یکشنبه 09 شهریور 1393 نظرات (0)

 


قدمگاه خضر نبی قم ,دیدنی های قدمگاه خضر نبی قم ,جاذبه های گردشگری قدمگاه خضر نبی قم ,[categoriy]
 

قدمگاه خضر نبی قم



 

در شش کیلومتری مرکز شهر قم کوه سفیدی وجود دارد که از فراز آن می‌توان همه شهر را با یک نگاه طی کرد. این کوه منسوب به حضرت خضر(ع) با قدمت سه هزار سال است که حضرت خضر (ع) در آن غار به عبادت و نیایش می‌پرداخت،

غاری که امروز به مسجد کوچکی تبدیل شده است و اگر گذارتان به آن بیفتد، می توانید مسجد جمکران و شهر قم را از ارتفاعات تماشا کنید.

درباره قم ,
مدیر پایگاه بازدید : 64 جمعه 24 مرداد 1393 نظرات (0)

 

مسئله,مسئله کوله پشتی,مسئله شر,شهرهای استان قم- دیدنی های استان قم

 

تنها کویر سبز ایران

 


مسیله شاید تنها کویر ایران باشد که بتوان لقب سرسبز را به آن داد! کویری که بر خلاف همتایانش، نه تنها از پوشش گیاهی بی بهره نیست، بلکه تنوع گیاهی و جانوری بالایی هم دارد.

آنقدر که مار، روباه، یوزپلنگ، جبیر و گورخر آسیایی و ایرانی و خرگوش به راحتی در این منطقه زندگی می کنند و البته گونه‌های نادر جانوری مثل هوبره و آهو هم در این کویر سبز فرصت زنده ماندن دارند. این موضوع باعث شده که در سال های اخیر، گردشگران خارجی بهانه خوبی برای تورهای تماشای یوز ایرانی پیدا کنند تا این گونه کمیاب را از نزدیک ببینند.

 

مسیله نه تنها یکی از زیباترین مناطق کویری ایران، بلکه از بکرترین نواحی گردشگری کشور محسوب می شود که از چند سال قبل به یکی از مقاصد گردشگری طبیعت‌گردان حرفه‌ای و تورهای طبیعت‌گردی تبدیل شده است

 

مسیله را باید در قم ببینید. کویری که با ارتفاع 800 متر بالاتر از سطح دریا، بیشتر از ده هزار هکتار وسعت دارد و قسمت‌های عمده آن پوشیده از درختان گز و تاغ است. مسیله درحقیقت یکی از مراکز کویری جنگلی نادر ایران محسوب می‌شود.

مسئله,مسئله کوله پشتی,مسئله شر,شهرهای استان قم- دیدنی های استان قم
درباره قم ,
مدیر پایگاه بازدید : 142 شنبه 28 تیر 1393 نظرات (0)

معمولا در محل دفن امامزادگان قبر افراد معروف و همچنین قبرهای قدیمی را می‌توان پیدا کرد. شاید شما بارها به قم رفته و حرم حضرت معصومه(س) را زیارت کرده باشید، ولی در این سفرتان تا چه اندازه وقت صرف دیدن قبر افراد مشهور کرده‌اید؟ اگر تصمیم گرفتید با این نگاه به حرم حضرت معصومه(س) بروید، خدام حرم هم می‌توانند تا اندازه‌ای شما را راهنمایی کنند.

 

 

البته باید وقت مشخصی را برای این کار صرف کنید، چون هم حرم حضرت معصومه(س) بزرگ است و هم قبرها به صورت پراکنده در مکان‌های مختلف قرار دارند.

مشهورترین قبری که در اولین پرسش از خدام، به سوی آن راهنمایی می‌شوید، مزار آیت‌الله بروجردی است. سنگ قبر بزرگ و برجسته‌ای که در راهروی مسجد اعظم قم در کنار مسجد بالاسر، زیر گنبد زیبایی قرار دارد و افراد معمولا در آنجا فاتحه و دعا می‌خوانند.

مقابل آن در مسجد بالاسر حرم، چند قبر قرار دارد که جز دو یا سه ساعت بعد از نماز ظهر که خانم‌ها می‌توانند وارد این قسمت شوند، در دیگر ساعت‌ها فقط برای ورود آقایان باز است. در اینجا مزار استاد شهید مطهری، علامه طباطبایی، آیت‌الله بهاءالدینی، آیت‌الله حاج شیخ عبدالکریم حائری (موسس حوزه علمیه قم)، آیت‌الله بهجت و... قرار دارد.

در حجره‌های صحن اتابک افراد مشهوری دفن هستند؛ در یکی از آنها مزار شهید دکتر مفتح قرار دارد با سنگ قبر بزرگی ایستاده بر دیوار البته این حجره محل پاسخ به‌سوالات افراد به زبان اردو است، ولی می‌توانید داخل شوید و این سنگ قبر را ببینید

 

 

اگر به سمت صحن اتابک بروید، در وسط حیاط، سنگ قبر مرتفع قطب‌الدین راوندی، از علمای شیعی قرن ششم قرار دارد. در حجره‌های صحن اتابک افراد مشهوری دفن هستند؛ در یکی از آنها مزار شهید دکتر مفتح قرار دارد با سنگ قبر بزرگی ایستاده بر دیوار البته این حجره محل پاسخ به‌سوالات افراد به زبان اردو است، ولی می‌توانید داخل شوید و این سنگ قبر را ببینید. آن طرف حیاط، در یکی دیگر از حجره‌ها مزار شیخ فضل‌الله نوری قرار دارد؛ قبری بزرگ با عکس بزرگ از ایشان.

 

در راستای آن در یکی دیگر از حجره‌ها مزار پروین‌اعتصامی و پدرش، یوسف اعتصامی است. این حجره فرش شده و همین امر باعث شده تا افراد از این حجره استفاده‌های دیگری مانند کتاب خواندن کنند.

در حرم حضرت معصومه(س)، پادشاهان و درباریان زیادی نیز مدفون هستند، ولی امروزه مزار آنها مشخص نیست. بعضی از خادمان قدیمی حرم نام بعضی از این مدفونین را شنیده‌اند؛ ولی همگی به اتفاق می‌گویند که سنگ قبرها برداشته شده‌اند و تعدادی از سنگ قبرها که به صورت سالم باقی‌مانده در موزه‌ای که در میدان آستانه است، قرار دارد.

پیرمردانی که سال‌های متمادی‌ است به حرم رفت و آمد دارند، جای بعضی از قبرهای سلاطین را می‌شناسند، ولی آنها هم می‌گویند که به دلیل برداشته شدن سنگ‌ها، پیدا کردن محل دفن راحت نیست.

برداشته شدن سنگ قبرها موجب شد، تا صحبت‌های متفاوتی از افراد بشنوم. به همین جهت، برای نوشتن اطلاعات دقیق از محل دفن پادشاهان و سلاطین به کتاب حضرت معصومه، فاطمه(سلام‌الله‌علیها) دوم، از محمد محمدی اشتهاردی رجوع کردم.

 

حرم حضرت معصومه س,حرم حضرت معصومه سایت,عکس حرم حضرت معصومه س,شهرهای استان قم- دیدنی های استان قم
درباره قم ,
مدیر پایگاه بازدید : 108 سه شنبه 24 تیر 1393 نظرات (0)

وقتی به دالان سایه‌دار و خنک راسته‌ی بازار کهنه‌ی قم وارد می‌شوید، فکر می‌کنید خلوتی بازار به‌خاطر سر ظهر آمدن است؛ اما واقعیت این است که بیشتر حجره‌ها و مغازه‌های این بازار از سال‌ها پیش تعطیل شده و قفل درهای چهار لنگه و چوبی حجره‌ها و دالان‌ها سال‌هاست با کلید آشنا نشده‌اند.

 

 

بازار قم مانند همه‌ی بازارهای قدیمی، در جریان تحولات شهری و نوسازی‌های بی‌ملاحظه، با یک خیابان از وسط به دو نیم تقسیم شده و سال‌هاست که قمی‌ها یک بازار قدیم و یک بازار جدید، با دنیاهایی متفاوت و دور از هم دارند. سال‌هاست اگر مردم کاری نداشته باشند و مسیرشان نخورد، سمت بازار کهنه نمی‌روند و بیشتر مایحتاج عمومی مردم در همان بازار جدید، با جنس‌های چینی تأمین می‌شود.

 

بازار قم از نقل لبت,بازار قم,بازار قماش تهران,شهرهای استان قم- دیدنی های استان قم
درباره قم ,
مدیر پایگاه بازدید : 94 یکشنبه 08 تیر 1393 نظرات (0)

نادیده های قم بسیار است. این شهر حتی برای خیلی از قمی ها که در آن روزگار سپری می کنند، شهر ناشناخته ای است. تیمچه محجوب بازار که نشانه شعور و سلیقه بالای سازندگانش است...

مسجد مسن اما مقاوم و پابرجای جامع که با تمام سادگی اش دلرباست و خانه مفصل و برجسته زند که نمونه ای است از خانه هایی به سبک و سیاق سکونتگاه قاجاری قم. حتی بعید می دانم همان حرم پرطرفدار حضرت معصومه(س) را هم کامل و دقیق دیده باشید.

پس این بار به هر قصد و غرضی که به قم آمدید پیشنهاد ما را امتحان کنید؛ پیشنهادی که مسیر خوبی است برای دیدن بخش عمده ای از ندیده ای شهر.

 

تفریحگاهها و زیارتگاههای قم ,دیدنی های تفریحگاهها و زیارتگاههای قم ,جاذبه های گردشگری تفریحگاهها و زیارتگاههای قم ,[categoriy]

درباره قم ,
مدیر پایگاه بازدید : 96 یکشنبه 08 تیر 1393 نظرات (0)

قم به واسطه وجود حرم حضرت معصومه (س) و حوزه علمیه یکی از قطب‌های گردشگری مذهبی محسوب شده که پذیرای مسافران داخلی و خارجی است. در سفر به قم از دیگر آثار این شهر مانند خانه‌های تاریخی، مساجد و بازار به‌ویژه بازار فرش نباید غفلت کرد.

 

 

 

چرا قم؟

در خصوص وجه تسمیه نام قم روایات تاریخی متعددی نقل شده است. یکی از علمی‌ترین آن روایات تبدیل کلمه «کومه» به معنی خانه‌های کوچک کنار هم به کُم و سپس تبدیل آن به قم توسط اعراب مهاجر است. برخی نیز قم را برگرفته از کمیدان، نام بخشی از این منطقه می‌دانند که به اختصار کُم خوانده شد و سپس اعراب مهاجر آن را به قم تغییر دادند.

هر چند مورخان سابقه شهر قم را به پیش از اسلام مربوط می‌دانند اما شهرت آن بیشتر مربوط به دوره بعد از اسلام باز می‌گردد.

 

از سال 200 ه.ق،‌ یعنی زمانی که قم مدفن حضرت معصومه (س) گشت، به تدریج منازل خود را نزدیک به حرم بنا کردند. در زمان خلافت عباسی که سادات مورد آزار قرار می‌گرفتند، بسیاری از آنان به قم پناه آوردند. این شهر که در طول تاریخ با آسیب‌های زیادی مواجه شد،‌ از زمان قاجار مورد توجه واقع شد و به تدریج رونق گرفت.



قم ,دیدنی های قم ,جاذبه های گردشگری قم ,شهرهای استان قم- دیدنی های استان قم
درباره قم ,
مدیر پایگاه بازدید : 83 یکشنبه 08 تیر 1393 نظرات (0)

قنوات یکی از شهرهای استان قم در مرکز ایران است. این شهر در بخش مرکزی از توابع شهرستان قم قرار دارد. جمعیت این شهر بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵، برابر با ۷٫۶۹۳ نفر بوده است که بعد از شهر قم بیشترین جمعیت را در استان قم داراست و مساحت آن ۳۰۸ هکتار و فاصله ان با شهر قم هشت و نیم کیلومتر می باشد . شغل اصلی ساکنین آن دامداری و کشاورزی می باشد.

درباره قم ,
مدیر پایگاه بازدید : 80 دوشنبه 22 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

خانه ملاصدرا فیلسوف بزرگ قرن 11 که فلسفه اشراق را به نهایت اوج خود رساند در استان قم قرار دارد و عمر ساختمان سرخ رنگ و کاهگلی آن به دوره صفویه می رسد.
  
باید برای دیدن خانه تاریخی ملاصدرا به غرب روستای کهک قم بروید و این خانه تاریخی را در محله چال حمام ببینید. جایی که پیرامون آن را خانه‌های روستایی با بافت معماری مناطق گرمسیری احاطه کرده‌اند.

 خانه تاریخی ملاصدرا,ملاصدرا,مکانهای تالریخی ایران,گردشگری,تور گرشگری

درباره قم ,
مدیر پایگاه بازدید : 64 یکشنبه 14 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

 

مسجد مقدس جمکران

 

 

مهم ترین پایگاه شیعیان شیفته و عاشقان دل سوخته ی حضرت بقیة الله، ارواحنا فداه، مسجد مقدس جمکران، در شش کیلومتری شهر مذهبی قم است . مطابق آمار، همه ساله، بیش از دوازده میلیون عاشق دل باخته، از سرتاسر میهن اسلامی و جهان، در این پایگاه معنوی، گرد می آیند، نماز تحیت مسجد و نماز حضرت صاحب الزمان، عجل الله تعالی فرجه الشریف، را در این مکان مقدس به جای می آورند، با امام غایب از ابصار و حاضر در امصار و ناظر بر کردار، راز دل می گویند، استغاثه می کنند، ندای «یابن الحسن! » سر می دهند، از مشکلات مادی و معنوی خود سخن می گویند، با دلی خون بار، از طولانی شدن دوران غیبت، شکوه ها می کنند .

مدیر پایگاه بازدید : 67 شنبه 13 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

این زیارتگاه در شهر قم قرار دارد و مدفن موسی مبرقع (ع) فرزند امام محمد تقی (ع) و امامزاد گان دیگر است . به همین دلیل در صحن بزرگ این مجموعه سه زیارتگاه به اسامی امامزاده موسی مبرقع (ع) ، چهل اختران و امامزاده زید (ع) قرار دارد . این زیارتگاه در میان مردم به نام " چهل اختران " شهرت دارد .


 

امازاده چهل اختران

درباره قم ,
مدیر پایگاه بازدید : 72 جمعه 09 اسفند 1392 نظرات (0)

خانه تاریخی زند را شاید خیلی ها نشناسند؛ خانه ای تاریخی بازمانده اواخر عصر قاجار در دل قم که معماری اصیل ایرانی را به نمایش در آورده است.
 خانه زند که امروزه به موزه مردم‌شناسی شهرت دارد در مرکز بافت قدیمی شهر قم(محله گذرقلعه) در کوچه باریکی واقع شده است. در دو طرف این خانه دو تابلوی متفاوت به چشم می‌خورد؛ بر روی یکی سال ثبت ملی خانه یعنی 1377 درج شده و دیگری در نقطه مقابل، سال ثبت خانه را در فهرست آثار ملی، 1379 هجری شمسی نشان می‌دهد.
وارد خانه که شوید دو حیاط می بینید که مربوط به خانه دو برادر از بازماندگان قاجار با نام های حاجی خان و حاج علی هستند که قدمت شان به 130 سال قبل یعنی اواخر دوره قاجار باز می گردد.
مجموعه موزه مردم شناسی قم شامل این دو خانه می شود که دارای 14 اتاق، 36 درب و پنجره چوبی از جنس گردو و ون و 14 ستون سنگی است.

 خانه تاریخی زند,خانه زند

درباره قم ,
مدیر پایگاه بازدید : 96 پنجشنبه 10 بهمن 1392 نظرات (0)

ايرانگردي آن هم در نوروز يكي از بهترين كارهايي است كه غير از ديد و بازديد اقوام و دوستان مي‌توان انجام داد
تعطيلات نوروز فرصت خوبي براي ايرانگردي است و بهتر است براي اينكه در وقت و هزينه‌هايتان صرفه‌جويي شود همراه تورهاي گردشگري شويد.

 

چرا كه اگر بخواهيد خودتان با خودروي شخصي سفر كنيد ممكن است دچار مشكل شويد،‌آن هم به دلايلي مانند اينكه در ايام نوروز هتل‌ها اغلب پر هستند و ممكن است اقامتگاه مناسب پيدا نكنيد، جاده‌ها شلوغ است و هزينه بنزين را بايد محاسبه كنيد، ممكن است راه‌ها و مسيرهاي گردشگري را به خوبي ندانيد و سردرگم شويد. بنابراين اگر مي‌خواهيد سفري راحت و آسوده داشته باشيد و از آن لذت ببريد همراه تور شويد.
در اينجا دو مسير هيجان‌انگيز و كمتر شناخته‌شده بهتان معرفي مي‌كنيم كه مي‌توانيد آن را از آ‍ژانس‌هاي گردشگري جويا شويد.
  مسير يك: چابهار-بم

 \"ماجراجويی

مدیر پایگاه بازدید : 165 پنجشنبه 03 بهمن 1392 نظرات (0)

 

جاذبه گردشگری ایران,گردشگری ایران

 

سرزمینی ‌كه نمی‌شناسیم

شیراز را به تخت‌جمشید و حافظیه و شاهچراغش می‌شناسیم، یزد را به بادگیرهای سرو مانندش، اصفهان را به زنده‌رود كم‌آبش، به میدان نقش جهان دود گرفته و به چهل‌ستون شگفتش و تبریز را هم به بازار رویایی‌اش؛ اما بسیاری از دیدنی‌های این شهرها پشت شهرت این جاذبه‌ها پنهان شده‌ است.

این جاذبه‌ها گاهی آنقدر شگفت‌ است كه نه‌تنها با جاذبه‌های مشهور آن قدرت برابری دارد، بلكه بسیاری از آنها كهن‌تر و عظیم‌تر و زیباتر هستند.  این هفته به سراغ 10 جاذبه گردشگری در ایران رفته‌ایم كه تنها به این دلیل كه مشهور نیستند، دیده نشده‌اند.

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 1172
  • کل نظرات : 34
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 8
  • آی پی امروز : 42
  • آی پی دیروز : 34
  • بازدید امروز : 56
  • باردید دیروز : 44
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 14
  • بازدید هفته : 100
  • بازدید ماه : 4,083
  • بازدید سال : 19,778
  • بازدید کلی : 577,653