loading...
گردشگری آوا سفر
مدیر پایگاه بازدید : 439 شنبه 16 بهمن 1395 نظرات (0)

امامزاده سهل بن علی جاذبه زیارتی اراک

آشنایی با امامزاده سهل بن علی

در شهر آستانه، ۳ امامزاده تاریخی سهل بن علی، جعفر بن علی و طالب بن علی وجود داره که از نوادگان امام سجاد محسوب می‌شن که بنابر دلایل نامعلومی به ایران مهاجرت کردن و در کرج ابودلف فوت کردن. بر روی سنگ قبر امامزاده سهل بن علی، تاریخ ۷۷۲ هجری قمری درج شده که تاریخ وفات سهل بن علیه. بنای این امامزاده دارای صحن، رواق، گنبد بزرگ و کتیبه‌ایه که بالای در ورودی وجود داره و متعلق به اوایل سده ۱۲ هجری قمریه. مجموعه تزئینات این بنا، نقاشی، قطارسازی نیم‌گنبدی‌ها، دو کتیبه گچ‌بری و چند عدد پنجره چوبی مشبک بزرگه که دارای کتیبه‌هایی به خط نسخه. این امامزاده جزو آثار ملی ایران به ثبت رسیده.

………

آشنایی با امامزاده سهل بن علی

……….

عکس های امامزاده سهل بن علی

………..

آشنایی با امامزاده سهل بن علی

………..

عکس های امامزاده سهل بن علی

…………

آشنایی با امامزاده سهل بن علی

……….

عکس های امامزاده سهل بن علی

……….

آشنایی با امامزاده سهل بن علی



منبع : http://gardeshmag.com/
مدیر پایگاه بازدید : 103 یکشنبه 20 مهر 1393 نظرات (0)

سد از نوع خاکی غیرهمگن با هسته رسی با حداکثر ارتفاع از کف رودخانه ۳۰/۵۴ متر می‌باشد. ارتفاع از روی پی ۹۶ متر، طول تاج ۳۲۰ متر و عرض آن در تاج ۱۰ متر است. حجم آب مفید آن ۱۶۵ میلیون متر مکعب می‌باشد.

 

این سد به وسیله رودخانهٔ قم‌رود و همچنین بارندگی‌های فصلی کوهستان‌های اطراف شهرستان‌های دلیجان، نراق و جاسب تغذیه می‌گردد.

این سد آب مورد نیاز شهرستان دلیجان، نیمور و توابع آنها و همچنین بخشی از آب شهر قم را تامین می‌کند. همچنین مقداری از آب سد نیز به کشاورزان این منطقه اختصاص پیدا می‌کند.

سد پانزده خرداد - اراک - ایرانگردی

مدیر پایگاه بازدید : 98 پنجشنبه 17 مهر 1393 نظرات (0)

 

 

 

چشمه های آب گرم محلات, محلات, آب گرم محلات,شهرهای استان مرکزی- دیدنی های استان مرکزی

 

چشمه های آب گرم محلات

 

 



محلات، شهری در جنوب شرقی استان مرکزی را هم به عنوان شهر گل و گیاه می شناسند و هم آب گرم های آن مقصد گردشگران بوده است.

در 15 کیلومتری شمال شرق شهر محلات، و در دامنه ارتفاعات مشرف به شهر،چشمه های آب گرم محلات شامل شش چشمه به نام های شفا، دنبه، روماتیسم، حکیم، سودا (بختیاری) و سلیمانیه‌ واقع شده که با استخرهای و حوضچه های آب گرم پذیرای گردشگران است.

مدیر پایگاه بازدید : 101 سه شنبه 08 مهر 1393 نظرات (0)

موزه سلطان آباد چهارمین موزه شهر اراک است که در سرای کاشانی بازار اراک قرار دارد. سلطان آباد نام قدیمی اراک بوده و موزه سلطان آباد توسط «محمد مهدی باباخانی» و با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی بنیانگذاری شده است.

این موزه که به صورت خصوصی اداره می شود 130 متر مربع مساحت دارد. فعالیت موزه به صورت تخصصی در زمینه خوشنویسی و صنایع فلزی محسوب می شود.

موزه سلطان آباد 3 تالار دارد و در گنجینه آن صد اثر صنایع دستی ایران که از استانهای مختلف گردآوری شده اند به چشم می خورد. در تالارهای موزه می توانید آثار برجسته خوشنویسی، سوزن دوزی، لباس های قاجاری، خاتم کاری، قلمزنی، فلزکاری و کتیبه های مختلف به همراه تابلوهای هنری و اشیا قدیمی را ببینید.

بخش خوشنویسی موزه بسیار غنی است. به طوری که آثاری از خوشنویسان دوره های مختلف را در خود جای داده است. قدیمی ترین اثر خوشنویسی موزه مربوط به سده هفتم هجری است. در این موزه آثار ارزشمندی از خوشنویسان مشهور ایرانی همانند: درویش عبدالمجید طالقانی، میرعماد حسنی، میر علی هروی، میرزا فتحعلی حجاب شیرازی، میرزا غلامرضا اصفهانی، یاقوت مستعصمی، محمد هاشم لولو اصفهانی، میرزا کاظم، میر علی هروی، ظل السلطان محمد باقر خان، محمد جعفر تبریزی، میرزا رضا خان فراهانی، فتحعلی تنکابنی، میرزا اسدالله شیرازی، کیخسرو خروش و فتحعلی واشقانی فراهانی وجود دارد.

همچنین در بخش نقاشی هم اثری از کمال الملک وجود دارد. در این بخش آثاری از سبک نقاشی قهوه خانه به ویژه آثاری از محمد مدبر و عباس بلوکی فر به نمایش در آمده است. بد نیست بدانید که اثر سنگاب هنرمند قلمزن استان محمد مهدی باباخانی مالک این موزه که از هنرمندان صاحب نام کشور است از سوی دولت برای نگهداری به نمایشگاه دائمی سازمان جهانی مالکیت معنوی (wipo) اهدا شده است.

موزه سلطان آباد با همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی در سال 1386 به روی علاقه مندان گشوده شد.

 

 

موزه سلطان آباد, موزه سلطان آباد اراک, تصاویر موزه سلطان آباد اراک,شهرهای استان مرکزی- دیدنی های استان مرکزی

 

موزه سلطان آباد اراک

مدیر پایگاه بازدید : 201 پنجشنبه 13 شهریور 1393 نظرات (1)

اگر قصد سفر به استان مرکزی را دارید حتما سری به روستای خورهه بزنید.اینجا خورهه است. جایی که در آن خورشید برآمده است. خورهه در اوستا به معنی محل برآمدن خورشید است. روستای خورهه از بخش‌های مرکزی شهرستان محلات است که از غرب به کوه «لوراخ گاو» و از جنوب به کوه خورزرین محدود می‌شود...

 

akairan

مدیر پایگاه بازدید : 120 پنجشنبه 06 شهریور 1393 نظرات (0)

شاید یکی از مهمترین آثار شگفت انگیز معماری کشور در مناطق مرتفع و سخت گذر ایران در دوره باستان که تاکنون ناشناخته مانده قیز قلعه ساوه باشد.

عظمت بنا و فلسفه وجودی ساخت آن دراین منطقه به حدی جالب است که می‌توان از آن به عنوان یکی از منابع مهم جذب گردشگر بین‌المللی به استان مرکزی و همچنین معرفی دستاوردهای معماری ملی و باستانی ایران قدیم اشاره کرد.

 

قیز قلعه سی,قیز قلعه,قیز قلعه ساوه,شهرهای استان مرکزی- دیدنی های استان مرکزی

 

قلعه دختر

مدیر پایگاه بازدید : 81 دوشنبه 03 شهریور 1393 نظرات (0)

بازار اراک در زمان فتحعلی شاه قاجار و توسط یوسف خان گرجی در سال 1228 هجری قمری در بافت مرکزی شهر تاسیس شده است. یکی از دلایل ساخت بازار وجود اقتصاد قوی در اطراف شهر اراک بود.

مرغوبیت محصولات کشاورزی در منطقه عراق (اراک) و نیز شهرت جهانی فرش ساروق و نیاز به ایجاد مرکزی برای فروش محصولات انگیزه اصلی ایجاد شهر و بازار آن از لحاظ اقتصادی بود.این بازار در تاریخ 10 آبان 1355 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مجموعه بازار اراک بر اساس طرحی از پیش اندیشیده احداث شده است و بر خلاف بازارهای دیگر مسیر آن به صورت آزاد و منحنی نیست، بلکه مسیرها منظم و دارای تقارن هندسی هستند. راسته بازار با گذرهای متعددی که آن را قطع می‌کند اساس بافت شطرنجی شهر سلطان آباد قدیم را ساخته بود.

این بازار دارای دو محور عمود بر هم می‌باشد که یکی محور شمالی جنوبی به طول 720 متر و دو ورودی یکی در شمال و یکی در جنوب و محور شرقی غربی به طول 200 متر و دارای 8 گذر و ورودی شرقی غربی است. گذرهای فرعی عمود بر دو گذر اصلی ساخته شده‌اند.

به علت معماری خاص بکار رفته در ساخت بنای بازار هوای داخل بازار در زمستان گرم و متبوع و در تابستان علی‌رغم سر پوشیده بودن بسیار خنک است.

 

بازار تاریخی اراک, اراک, دیدنیهای اراک,شهرهای استان مرکزی- دیدنی های استان مرکزی
مدیر پایگاه بازدید : 60 دوشنبه 03 شهریور 1393 نظرات (0)

غارچال نخجیر دلیجان استان مرکزی

غارچال نخجیر در یازده کیلومتری شمال دلیجان و در نزدیکی روستای نراق قرار دارد و اکنون زیر نظر کارشناسان سازمان ایرانگردی و جهانگردی در حال آماده سازی جهت توریستی شدن می باشد.

 

غار شگفت انگیز و اعجاب آور چال نخجیر در جنوب شرقی استان مرکزی - شهرستان دلیجان با بیش از 70 میلیون سال قدمت جزء عجایب خلقت الهی می باشد که در سال 68 هجری شمسی شناسایی و کشف شد و در سال ‪ ۸۱‬به عنوان آثار ملی ایران به ثبت رسید. 


gharchalnajir-01

مدیر پایگاه بازدید : 76 شنبه 25 مرداد 1393 نظرات (0)

اگر اهل غارنوردی حرفه ای هستید و تا به حال غار امجک را از نزدیک ندیده اید، توصیه می کنیم پیش از آنکه هوا سرد و برفی شود سری به ارتفاعات استان مرکزی بزنید و گشت و گذار در این غار دشوار را هم امتحان کنید.

 

غار امجک,غار امجک,غار امجک تفرش,شهرهای استان مرکزی- دیدنی های استان مرکزی

 

غار قندیل های سنگی

مدیر پایگاه بازدید : 64 پنجشنبه 16 مرداد 1393 نظرات (0)

 

چشمه چپقلی,چشمه چپقلی در اراک,چشمه چپقلی اراک,شهرهای استان مرکزی- دیدنی های استان مرکزی

 

داروخانه طبیعی ایران

 


 28کیلومتر مانده به جنوب غربی شهر اراک، درست در بالادست روستای «رباط میل»، گردشگاه «چپقلی » بر سینه با صلابت رشته کوه «سفیدخانی » قرار گرفته است. تفرجگاهی که چشمه معروف آن، دوای هزار و یک درد است و هر سال گردشگران زیادی برای نوشیدن از این چشمه معدنی راهی اراک می شوند.

 

تفرجگاه سرسبز چپقلی بیش از 35هکتار محوطه جنگلی دارد و البته هوایی دلپذیر، که خوراک این روزهای داغ تابستانی است.

 

پارک جنگلی چپقلی اراک از شرق به رشته کوههای «میران» و «سفیدپی» از غرب به کوههای «کلاغ نشان» و «قدمگاه»، از شمال به دشت شازند و خطوط لوله نفت و از جنوب به کوه های «تخت بزرگ» و «قالیخانی » منتهی می شود. منطقه ای که با وجود زمستان های سرد، بهار و پاییز معتدل و تابستانهای خنکی دارد و گزینه خوبی برای سفرهای تابستانی به شمار می رود.

مدیر پایگاه بازدید : 81 شنبه 21 تیر 1393 نظرات (0)
در بین تمامی اقشار و اقوام مختلف ایران، همیشه خرید سوغاتی، دادن سوغاتی و بیشتر از همه گرفتن سوغاتی لذت فراوانی داشته و دارد. این موضوع نشات گرفته از فرهنگ و آداب ایرانیان در هنگام سفر است. به طوری که هر مسافری خود را مقید می‌داند پس از بازگشت از سفر برای اقوام و آشنایانش رهاوردی را به ارمغان برد.



استان مرکزی ,دیدنی های استان مرکزی ,جاذبه های گردشگری استان مرکزی ,شهرهای استان مرکزی- دیدنی های استان مرکزی
مدیر پایگاه بازدید : 116 شنبه 21 تیر 1393 نظرات (0)

معماری قاجار در ایران یک ردپای بزرگ و پررنگ به جا گذاشته است؛ کلاه فرنگی ها! ساختمان های تزئینی شاهانه ای که معمولا وسط باغ ها ساخته می شدند و معماری آنها نیمی ایرانی، نیمی اروپایی بود. هرچند که این بناها محدود به دوره قاجار نبودند و سابقه تاریخی قدیمی تری دارند اما بیشترین کلاه فرنگی های کشور یادگار قاجاری ها است.

 

 

دهخدا در لغت‌نامه اش در معرفی این بناها می نویسد: «عمارتی که در میان عرصه سازند. بناء در میان عرصه با گنبدی شبه مخروط. اطاقکی مسقف که در وسط کاخ‌ها و باغ‌ها برای استراحت یا در میدان‌ها برای فروش روزنامه و اغذیه سازند‌. کیوسک.» کلاه فرنگی هایی که حالا در بیشتر شهرهای کشور می توانید یکی از آنها را ببینید.

 

کلاه فرنگی وکیل اراک

قلعه کلاه فرنگی حاج وکیل، از آثار اواخر دوره قاجاریه اراک است که یک شرکت تجاری انگلیسی نام زیگلر آن را بنا کرده بود. این کلاه‌فرنگی شامل حیاط، ایوان، شبستان، قسمت همکف و بالاخانه است که در مساحتی حدود 900 متر مربع و در محوطه‌ای به مساحت 3800 متر مربع ساخته شد.

 

کلاه فرنگی, معماری قاجار, کلاه فرنگی رشت,شهرهای استان مرکزی- دیدنی های استان مرکزی
مدیر پایگاه بازدید : 57 سه شنبه 17 تیر 1393 نظرات (0)

 

چشمه های آب گرم محلات, محلات, آب گرم محلات,شهرهای استان مرکزی- دیدنی های استان مرکزی

 

چشمه های آب گرم محلات

 

 


محلات، شهری در جنوب شرقی استان مرکزی را هم به عنوان شهر گل و گیاه می شناسند و هم آب گرم های آن مقصد گردشگران بوده است.

 

در 15 کیلومتری شمال شرق شهر محلات، و در دامنه ارتفاعات مشرف به شهر،چشمه های آب گرم محلات شامل شش چشمه به نام های شفا، دنبه، روماتیسم، حکیم، سودا (بختیاری) و سلیمانیه‌ واقع شده که با استخرهای و حوضچه های آب گرم پذیرای گردشگران است.

مدیر پایگاه بازدید : 65 سه شنبه 03 تیر 1393 نظرات (0)

ساوه یکی از شهرهای باستانی ایران به شمار می‌رود.

این شهر در دوران گذشته در برخورد کلان‌ترین راههای کاروانی میان ری باستان، همدان، اصفهان، قزوین، زنجان، قم و کاشان قرار داشته و در روزگار پارتیان یکی از خانمانهای مهم میان راهی بوده و در سدهٔ ۷ (پیش از میلاد) یکی از دژهاو خانمان‌های سرزمین ماد به شمار می‌رفته و زیست همگانی در این بخش از ایران از پیشینه و دیرینگی بسیار برخوردار است و از دید زمین‌شناسی از آن دوران سوم وچهارم زمین‌شناسی می‌باشد.

[categoriy],شهرستان,ساوه,ایران

مدیر پایگاه بازدید : 79 سه شنبه 03 تیر 1393 نظرات (0)

 

استان مرکزی سرزمین چهاررنگ


شهرهای استان مرکزی- دیدنی های استان مرکزی - استان مرکزی سرزمین چهاررنگ

از کوه گرفته تا دشت و بیابان، تالاب، جنگل، ارتفاعات حفاظت شده و غارهای با قدمت... تمام این جاذبه ها را یکجا می توانید در استان مرکزی ببینید. استانی که هنوز هم بخش مهمی از تفرجگاه های آن در دل کوه ها و صخره‌ها ناشناخته مانده و به جای آن تنها چند سد در استان و حتی در حاشیه برخی روستاها رونق گرفته اند.

 


استان مرکزی ,دیدنی های استان مرکزی ,جاذبه های گردشگری استان مرکزی ,[categoriy]

مدیر پایگاه بازدید : 90 یکشنبه 25 خرداد 1393 نظرات (0)

اگر اهل غارنوردی حرفه ای هستید و تا به حال غار امجک را از نزدیک ندیده اید، توصیه می کنیم پیش از آنکه هوا سرد و برفی شود سری به ارتفاعات استان مرکزی بزنید و گشت و گذار در این غار دشوار را هم امتحان کنید...

امجک غار قندیلی در استان مرکزی
 
مدیر پایگاه بازدید : 104 یکشنبه 25 خرداد 1393 نظرات (0)
دو هزار سال قبل، وقتی ایرانیان باستان بیل هایشان را به دست گرفتند تا رزم نمایشی «بیل گردانی» را اجرا کنند، هیچ فکر نمی کردند که در یکی از روزهای سال 1389 این رسم شان شهرت ملی پیدا کند و به عنوان یک میراث معنوی در...

زمانی برای مستی بیل‌ها! - آکا

 

زمانی برای مستی بیل‌ها درمحلات

 

 


دو هزار سال قبل، وقتی ایرانیان باستان بیل هایشان را به دست گرفتند تا رزم نمایشی «بیل گردانی» را اجرا کنند، هیچ فکر نمی کردند که در یکی از روزهای سال 1389 این رسم شان شهرت ملی پیدا کند و به عنوان یک میراث معنوی در کشور شناخته شود.

مدیر پایگاه بازدید : 52 چهارشنبه 14 خرداد 1393 نظرات (0)

بازار اراک یکی از بناهای نخستین شهر اراک است. بنای اولیه این بازار را حاکم وقت اراک (سپهدار اعظم) که نام مسجد و مدرسه‌ای در بازار نیز به نام وی می‌باشد در اوایل قرن ۱۳ گذاشت.

با این همه بنای مجموعه بزرگ بازار اراک شامل حمام، مسجد، مدرسه، آب انبارها، گذرها و کاراوانسراها در زمان فتحعلی شاه قاجار و توسط یوسف خان گرجی در سال ۱۲۲۸ هجری قمری در بافت مرکزی سلطان آباد (نام قدیم اراک) بنیان گذاشته شد.

بازار اراک,اراک بازار کار,بازار سرپوشیده اراک,[categoriy]

تعداد صفحات : 2

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 1172
  • کل نظرات : 34
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 8
  • آی پی امروز : 129
  • آی پی دیروز : 34
  • بازدید امروز : 195
  • باردید دیروز : 44
  • گوگل امروز : 8
  • گوگل دیروز : 14
  • بازدید هفته : 239
  • بازدید ماه : 4,222
  • بازدید سال : 19,917
  • بازدید کلی : 577,792