loading...
گردشگری آوا سفر
مدیر پایگاه بازدید : 135 دوشنبه 18 اسفند 1393 نظرات (0)

نیایشگاه مهری مراغه

 

 

در حدود 6 کیلومتری جنوب شرقی مراغه روستای بزرگی به نام ورجوی واقع شده است. در قسمتی از روستا یک گورستان بزرگ و تاریخی وجود دارد و در آن قبرهایی دیده می‌شود که بر روی آن‌ها صندوق‌های سنگی منقوش و یا قوچ سنگی نهاده شده است. همچنین بر روی تعدادی از سنگ‌ها تصاویر تیر و کمان و نیزه و شمشیر و سپر حک گردیده است. قدمت این سنگ‌ها به قرن هشتم تا یازدهم هجری قمری بازمی‌گردد. از نمونه‌های جالب این سنگ‌ها می‌توان به صندوق سنگی منقشی اشاره نمود که متعلق به زمان بیگ فرزند کدخدا میرزا بیگ می‌باشد که در سال 1085 هجری قمری از دنیا رفته است.

از دیگر جاذبه‌های این روستا وجود درخت تنومند و کهنسال نارونی است که در کنار قبرستان و بر لب یک نهر پرآب روئیده است و توجه عموم را به خود جلب می‌کند. در جنوب این درخت نیز مجموعه جالب توجه امامزاده معصوم قرار دارد. در چند متری درخت نارون و در مقابل آن، راهروی عریضی با شیب متوسط در سنگ کنده شده است. دو طرف راهرو را دیواره سنگی طبیعی فراگرفته که قسمتی از آن نیز دارای پوشش سنگی است. عرض این راهرو در قسمت ابتدایی 7/20 متر و در انتها 6/20 متر است. در انتهای راهرو ورودی مستطیل شکلی به عرض 1/80 متر در سنگ کنده شده است که با عبور از آن محوطه وسیع و جالبی قرار دارد. در سمت چپ راهرو و نزدیک به ورودی تالار بزرگ، اطاق چهارگوش کوچکی وجود دارد که تمامی آن را در سنک کنده‌اند و سقف آن به صورت یک گنبد در صخره ایجاد شده است.

نیایشگاه مهری مراغه

مدیر پایگاه بازدید : 366 یکشنبه 17 اسفند 1393 نظرات (0)

عمارت شهرداری تبریز

 

 

عمارت شهرداری تبریز در سال 1314 شمسی در محل گورستان متروک و مخروبه کوی نوبر با نظارت مهندسان آلمانی در زمان ریاست شهرداری حاج ارفع الملک جلیلی بنا گردید.

عمارت شهرداری تبریز

مدیر پایگاه بازدید : 191 چهارشنبه 13 اسفند 1393 نظرات (0)

روستای کندوان

 

 

صخره‌های کله قندی و غارهای دستکن توسط انسان که به عنوان خانه‌های مسکونی مورد استفاده قرار می‌گیرد، یکی از شگفت‌انگیزترین روستاهای صخره‌ای جهان را پدید آورده است.

روستای کندوان از توابع دهستان سهند، در 62 کیلومتری جنوب غربی تبریز و 18 کیلومتری جنوب اسکو در دامنه سرسبز سلطان داغی قرار گرفته است.

روستای کندوان

مدیر پایگاه بازدید : 340 پنجشنبه 02 بهمن 1393 نظرات (0)

کوه سهند

سهند نام قله‌ای در شمال شهرمراغه واقع در استان آذربایجان شرقی ایران است.

مشخصات کوه : ارتفاع : ۳۷۰۷ متر مکان : شمال غربی ایران ارتفاع نسبی : ۱۸۲۶ متر گونه : آتشفشانی مطبق

آخرین فوران : ناآشکار، احتمالا دوران هولوسن

 

کوه سهند

مدیر پایگاه بازدید : 219 سه شنبه 22 مهر 1393 نظرات (1)

 

,شهرهای استان تهران- دیدنی های استان تهران

برج آتش نشانی ، تبریز

برج آتش نشانی نبش خیابان خاقانی و خیابان بهادری تبریز واقع شده و تاریخ بنای آن مربوط به اواخر دوره ی قاجاریه است . این برج آجری 23 متر ارتفاع دارد و پلان آن در داخل برج،دایره شكل است . یك رشته راه پله ی حلزونی به قسمت فوقانی برج راه می یابد.

مدیر پایگاه بازدید : 92 پنجشنبه 10 مهر 1393 نظرات (0)

در قلب روستای پلکانی عنصرود آذربایجان شرقی مسجدی به چشم می خورد که لقب بزرگترین مسجد صخره ای کشور را با خود یدک می کشد. مسجد عنصرود که در روستای پلکانی عنصرود شهرستان اسکو واقع شده و یکی از دیدنی ترین جاذبه های این منطقه به حساب می آید.


 

 

مسجد عنصرود مساحتی حدود 570 متر مربع دارد و فضای آن بزرگتر از مسجد روستای کندوان است. به همین دلیل به آن بزرگترین مسجد صخره ای کشور گفته می شود که قدمت آن بر اساس گفته‌های اهالی روستا به اوایل دوره قاجار می‌رسد.

با این حال، با وجود نشانه‌هایی مثل محرابی منسوب به دوره ایلخانی و کنده کاری‌ها و معماری خاص به کار رفته در بنا، طولانی بودن قدمت این بنا حتی تا بیش از هزار و 500 سال بعید به نظر نمی‌رسد.

 


اسکو ,دیدنی های اسکو ,جاذبه های گردشگری اسکو ,[categoriy]

 

بزرگترین مسجد صخره‌ای ایران در اسکو

مدیر پایگاه بازدید : 125 دوشنبه 07 مهر 1393 نظرات (0)

 

آشنایی با صنایع دستی, آذربایجان شرقی, صنایع دستی آذربایجان شرقی,شهرهای آذربایجان شرقی - دیدنی های  آذربایجان شرقی

 

زیور آلات سنتی آذربایجان شرقی

 

 



ساخت زیورآلات سنتی در استان آذربایجان شرقی دارای جایگاه ویژه ای است. با توجه به رونق مناسب و وجود بازارهای سنتی و جدید و فروش زیورآلات در تبریز و سایر شهرهای استان، افراد متخصص و ماهری در زمینه ساخت این هنر مشغول به کارند که آثار هنرمندان این رشته در دیگر شهرهای ایران نیز ارائه می شود.

زیورآلات سنتی علاوه بر طلای خالص، از جنس نقره و طلای عیار پائین نیز ساخته می شوند. بطور کلی نحوه ساخت زیورآلات سنتی در هفت مرحله و توسط افراد مختلفی انجام می شود تا یک اثر زیبا و باارزش ساخته شود. این مراحل عبارت است از:

مدیر پایگاه بازدید : 82 چهارشنبه 02 مهر 1393 نظرات (0)

شاید تنها اینجا باشد که بتوانید خانه‌هایی را ببینید که در آن واحد هم مدرن هستند و هم قدمت‌شان به دوره غارنشینی برمی‌گردد.

شاید تنها اینجا باشد که گدازه‌های داغ آتشفشان به سقف محکمی برای زندگی تبدیل شده است. شاید تنها این روستا و خانه‌های شگفت‌انگیزش باشد که حتی ساکنین آن هم به خوبی نمی‌دانند قدمت خانه‌هایشان به کی برمی‌گردد.

 

 


روستای کندوان ,دیدنی های روستای کندوان ,جاذبه های گردشگری روستای کندوان ,شهرهای آذربایجان شرقی - دیدنی های  آذربایجان شرقی

 

صخره های تپنده

مدیر پایگاه بازدید : 75 یکشنبه 16 شهریور 1393 نظرات (0)

ساختمان موزه مراغه در سال 1363 همزمان با تشکیل سازمان میراث فرهنگی کشور به موزه مقدماتی مراغه تبدیل وبا آثار عرصه شده از دوره های مختلف تاریخی برای بازدید عموم افتتاح شد. موزه مراغه در سال1375 شمسی جهت هدفمندی آثار خود و به لحاظ اهمیت نقشی که در این شهر در دوره ایلخانی داشته، به عنوان موزه تخصصی مراغه فعالیت خود را آغار کرد. موزه ایلخانی مراغه شامل آثار ارزشمندی از مجموعه‌های سفال، سکه و بخش‌های شیشه و آبگینه، فلز و کتابت است.

در این موزه می توانید مجموعه سکه ای متشکل از کاملترین مجموعه مسکوکات ایلخانی را ببینید. این سکه ها نقره و طلا هستند و برای مناسبت های ویژه مثل ایام عید و جشن ها ضرب می شدند. سکه های مسی یا فلوس هم برای معاملات روزمره مورد استفاده قرار می گرفتند. در مجموعه سفال آثار هنری ایلخانات با نقوش و تزییناتی زیبا نگهداری می شود. بخش شیشه هم نمایشگر هنر شیشه گری در این دوره است و نمونه های نادر شیشه های آن عصر در آن نگهداری می شود. در بخش فلز این موزه هم نمونه های ارزشمندی از هنر فلزکاری دوره ایلخانی شامل انواع ظرف فلزی، پیه سوزهای مفرغی و شمعدان برنزی نگهداری می شود که به روش های ریخته گری، قلمزنی و طلاکوبی ساخته شده اند. این موزه در شهر مراغه، خیابان اوحدی قرار دارد.

 

 

موزه ایلخانی مراغه, آثار تاریخی مراغه, موزه ایلخانی,شهرهای آذربایجان شرقی - دیدنی های  آذربایجان شرقی
مدیر پایگاه بازدید : 94 شنبه 01 شهریور 1393 نظرات (0)

14 مرداد 1285 مظفرالدین شاه فرمان مشروطیت را امضا کرد اما آنچه مشروطه را ماندگار کرد مجاهدت‌های ستارخان و باقرخان در تبریز بود.

در تبریز خانه‌ای به نام خانه مشروطه یاد آور آن دوره تاریخی است. این بنا به شماره 1171 در سال 1354 خورشیدی در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.معمار این بنا «حاج ولی معمار» و مساحت این بنا 1300 متر مربع و در دو طبقه ساخته شده‌است.در این خانه مجسمه سران مشروطه و اشیای از آن دوران به نمایش گذاشته شده است

 

 

خانه مشروطه, یاد مشروطه در تبریز, خانه مشروطه تبریز,شهرهای آذربایجان شرقی - دیدنی های  آذربایجان شرقی
مدیر پایگاه بازدید : 65 چهارشنبه 29 مرداد 1393 نظرات (0)

 


روستای پریان ,دیدنی های روستای پریان ,جاذبه های گردشگری روستای پریان ,شهرهای آذربایجان شرقی - دیدنی های  آذربایجان شرقی

 

سرزمین پریان ایران

 


در گوشه ای از استان کرمانشاه، روستایی وجود دارد که ساکنان آن همه یک نام خانوادگی دارند: امیری پریان! ساکنان روستا معتقدند که از نوادگان فرهاد از منطقه هجیج در نزدیکی پاوه هستند.

 

ظاهرا فرهاد یکی از نوادگان میرزا فقیه احمد عالم مشهور کردستان بوده و نام پدرش مصطفی بوده است. پسر فرهاد کیخسرو نام داشته و پسر کیخسرو گرشاسب بوده است. به همین دلیل نام خانوادگی اهالی این روستا امیری پریان است که برگرفته از نام خانوادگی اهالی روستای کندوله یعنی امیری است، می باشد.

مدیر پایگاه بازدید : 58 چهارشنبه 29 مرداد 1393 نظرات (0)

 


آذربایجان شرقی ,دیدنی های آذربایجان شرقی ,جاذبه های گردشگری آذربایجان شرقی ,شهرهای آذربایجان شرقی - دیدنی های  آذربایجان شرقی

 

آسیابی که آبشار شد

 


آبشار آسیاب خرابه یا خرابا دییرمان را آذری ها خوب می شناسند. یکی از زیباترین مناظر دیدنی آذربایجان شرقی که این روزها میزبان گردشگران زیادی است. نام عجیب این محل از آسیابی آبی برگرفته شده که سال‌ها پیش در منطقه مورد استفاده مردم بوده‌ است و روستاهای اطراف از آن برای آسیاب کردن گندم های خود استفاده می کردند.

 

ارتفاع این آسیاب ۱۰ متر و مساحت محوطه پایینی آن ۲۰۰ متر مربع بوده است اما این روزها به‌دلیل تخریب قسمت‌های عمده آن دیگر خبری از رونق آسیاب نیست و می توان گفت که در حال حاضر جز خرابه چیزی از این آسیاب باقی نمانده است.

مدیر پایگاه بازدید : 60 سه شنبه 28 مرداد 1393 نظرات (0)

 

رود ارس,رود ارس در کجاست,رود ارس مغان,شهرهای آذربایجان شرقی - دیدنی های  آذربایجان شرقی

 

بهشت آذربایجان

 


کنار رود ارس در استان آذربایجان شرقی را به حق جایی شبیه بهشت نامیده اند؛ فاصله جلفا تا کلیبر و ارسباران  پر از مناظر حیرت انگیز و شگفت آوری است که دیدنشان شما را به وجد و شعف می آورد.

 

اما در میان روستاهای اطراف رود ارس با جنگل ها و کوه ها و مناطق حفاظت شده مارال ها، روستای اشتبین، شگفت انگیز تر از همه به نظر می رسد. این روستا از مجموعه سه  آبادی به نام های هراس، سیاوشان و جعفرآباد تشکیل شده و سابقه تاریخی کهنی دارد.

آنقدر که باستان شناسان چندین کتیبه به خط ثلث مربوط به زمان شاه طهماسب صفوی، یک گورستان قدیمی و کتیبه های مرمرین مربوط به قرن های نهم و دهم هجری را در این روستا شناسایی کرده اند. با این حال، اگرچه اسناد به دست آمده از سنگ نوشته های موجود در روستا تاریخ 843 و 976 هجری قمری را نشان می دهند، اما به نظر می رسد معماری موجود در برخی بناها مربوط به دوره اشکانیان باشد.

مدیر پایگاه بازدید : 63 یکشنبه 26 مرداد 1393 نظرات (0)

 

مسجد کبود تبریز,مسجد کبود تبریز pdf,مسجد کبود تبریز پلان,شهرهای آذربایجان شرقی - دیدنی های  آذربایجان شرقی

 

بلندبالای کبود و شکسته

 

 

مسجد کبود تبریز، یک تکه از زیبایی مخدوش آذربایجان است که کاشی های شکسته و فرو ریخته اش را باید همین طور که هست بپذیرید. مسجدی که تا پا به صحن سنگی اش نگذارید، عظمت معماری آن را درک نخواهید کرد.

 

برای تماشای مسجد کبود، باید راهی تبریز شوید و در خیابان امام خمینی (ره)، بعد از چهارراه منصور، در پارکی حقیر، بنایی را ببنید که اصالتش در لا به لای کاشی های فیروزه ای تکه تکه شده جا مانده است.

بنایی که اگر پای صحبت قدیمی های تبریز بنشینید، هنوز هم آن را به نام عمارت مظفریه می شناسند و تاریخچه آن را این طور برایتان می گویند: «مسجد، به دستور جهانشاه بن شاه یوسف -از فرمانروایان قره قویونلو- ساخته شد ولی ادامه کار آن به خواست خاتون جان بیگم، همسر جهانشاه صورت گرفت و در نهایت در سال 870 ه‍. ق به پایان رسید.»

 

مسجد کبود تبریز,مسجد کبود تبریز pdf,مسجد کبود تبریز پلان,شهرهای آذربایجان شرقی - دیدنی های  آذربایجان شرقی

 

بلندبالای کبود و شکسته

مدیر پایگاه بازدید : 50 پنجشنبه 16 مرداد 1393 نظرات (0)

 

سفرهای تابستانی,سفرهای تابستانی 93,سفرهای تابستانی بازنشستگان,شهرهای آذربایجان شرقی - دیدنی های  آذربایجان شرقی

 

این بار شمال نروید

 

 

 تابستان که از راه می‌رسد، خیلی‌ها به فکر برنامه‌ریزی برای یک سفر چندروزه می‌افتند و اتفاقا طبق سال‌های قبل اولین شهرهایی که نامشان مطرح می‌شود، یا شهرهای شمالی کشور است‌ یا شهرهای بزرگی مثل اصفهان و شیراز. البته دلیل این انتخاب کاملا مشخص است: شهرت و مقبولیت این گزینه ها نسبت به شهرهای دیگر.

 

اما شاید یکی از شهرهایی که تا به حال از نظرها پنهان مانده شهرستان مرند باشد که در استان آذربایجان شرقی واقع شده‌ و سومین شهر بزرگ این استان بعد از تبریز و مراغه به شمار می رود.

مدیر پایگاه بازدید : 332 جمعه 10 مرداد 1393 نظرات (0)

روستای کندوان منطقه‌ای ییلاقی از رشته کوه‌های سهند، یکی از سه روستای صخره‌ای جهان است. ساخت هتل بین‌المللی صخره‌ای لاله کندوان در این روستا شرایط مناسبی را برای اقامت گردشگران فراهم کرده است.

1.    کندوان یکی از روستای‌های کهن ایران در دامنه رشته کوه سهند است. خانه‌های این روستا به شکل کندوی عسل در دل کوه ساخته شده‌اند.

زیبایی‌های ایران: هتل صخره‌ای کندوان هتل کندوان,زیبایی های ایران,هتل صخره ای کندوان,شهرهای آذربایجان شرقی - دیدنی های  آذربایجان شرقی

 

زیبایی‌های ایران: هتل صخره‌ای کندوان

مدیر پایگاه بازدید : 93 چهارشنبه 01 مرداد 1393 نظرات (0)

کباب بناب غذای سلطنتی دوران قاجار بوده که این روزها به یک غذای سنتی در سراسر کشور تبدیل شده و بهترین برند کباب ایرانی محسوب می شود. این درحالی است که هنوز این غذا به عنوان غذای بومی و سنتی مردم بناب به رسمیت شناخته نشده و به ثبت معنوی نرسیده است.

 

 

«کباب بناب» غذایی است که نه تنها امروزه به غذای محبوب مردمان ایران زمین تبدیل شده بلکه نشانی از غذای سنتی و تاریخ و شهر مردم بناب دارد که با دیدن هر باره این اسم در ذهن ها خاطره اش را یاد آور می شود.

در بناب کمتر غذا خوری یا فست فودی دیده می شود و هر چه هست کباب پزی است که در آن جز کباب چیز دیگری سرو نمی شود. بناب، شهری با 101 کبابی است و شاید تعداد فست فودهای این شهر به تعداد انگشتان دست هم نرسد!

کباب غذای ثابت مردمان بناب بوده و کباب پزی ها همواره شاهد رفت و آمد مشتریان همیشگی خود هستند و علی رغم افزایش روز افزون تعداد کباب پزی ها در این شهر، هیچگاه در خاطرات «کبابی ها» کسادی بازار ثبت نشده است.

 

شهر بناب ,دیدنی های شهر بناب ,جاذبه های گردشگری شهر بناب ,شهرهای آذربایجان شرقی - دیدنی های  آذربایجان شرقی

تعداد صفحات : 3

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 1172
  • کل نظرات : 34
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 8
  • آی پی امروز : 108
  • آی پی دیروز : 34
  • بازدید امروز : 168
  • باردید دیروز : 44
  • گوگل امروز : 7
  • گوگل دیروز : 14
  • بازدید هفته : 212
  • بازدید ماه : 4,195
  • بازدید سال : 19,890
  • بازدید کلی : 577,765