loading...
گردشگری آوا سفر
مدیر پایگاه بازدید : 190 شنبه 16 بهمن 1395 نظرات (0)

شاه چراغ جاذبه زیارتی شیراز

شاه‌چراغ آرامگاهی است در شیراز که بنا بر اعتقاد شیعیان احمد بن موسی کاظم، پسر ارشد امام موسی کاظم ومحمد بن موسی، برادران امام رضا، در آن به خاک سپرده شده‌است. او در راه پیوستن به برادر خود به سوی خراسان سفر نمود ولی در راه توسط افراد مأمون خلیفه عباسی در شهر شیراز کشته شد.
این آرامگاه در کنار میدانی به نام احمدی در شهر شیراز قرار دارد. آرامگاه سیدمیرمحمد برادر سیدمیراحمد نیز در نزدیکی شاه‌چراغ است.

 

شاه‌چراغ,آرامگاه شاهچراغ,آرامگاه احمد بن موسی کاظم

 

 روز بزرگداشت شاهچراغ
در سال ۱۳۸۶ شورای فرهنگ عمومی استان فارس نامگذاری یک روز به نام بزرگداشت شاهچراغ مطرح شد و متولیان امر تصمیم گرفتند که روز تولد آن حضرت را به عنوان مراسم بزرگداشت انتخاب کنند. لذا برای مشخص شدن روز دقیق تولد، مورخان و محققان تحقیقات خود را آغاز کردند اما پس از بررسی‌های به عمل آمده کارشناسان به این نتیجه رسیدند که روز تولد شاهچراغ بدرستی مشخص نیست و در این خصوص نقلهای متفاوتی وجود دارد. از این رو تصمیم بر این شد که در دهه کرامت یعنی حدفاصل تولد حضرت معصومه و امام رضا یک روز به عنوان روز بزرگداشت حضرت احمد بن موسی «شاهچراغ» تعیین شود.


شورایعالی انقلاب فرهنگی در تاریخ ۲۴ شهریور ۱۳۸۸ روز ششم ذیقعده یعنی پنجمین روز از دهه کرامت را به نام روز بزرگداشت احمدبن موسی شاهچراغ جهت ثبت در تقویم مناسبت‌های ملی- اسلامی کشور تصویب کرد.


آرامگاه حضرت سید میر احمد برادر حضرت امام رضا (علیه‌السلام) امام هشتم شیعیان، در شیراز، در محله‌ای که به محلهٔ سردزک معروف، واقع شده است. این محله اکنون به محلهٔ بازار مرغ و محلهٔ سر باغ و محله سنگ سیاه و حصار جنوبی شهر و محلهٔ لب آب پیوسته است. حضرت احمد (ع) در نزد پدرش امام موسی کاظم(ع)، از جایگاه و احترام ویژه ای برخوردار بوده است.

 

شاه‌چراغ,آرامگاه شاهچراغ,آرامگاه احمد بن موسی کاظم

 

نوشته اند که حضرت احمد، مردی کریم، جلیل القدر، بزرگوار و پارسا بود. حضرت امام موسی کاظم (ع) به دلیل علاقه ای که به حضرت احمد (ع) داشت، ملکی به نام یسیره را به او هدیه کرد، ملکی که بعدها حضرت احمد (ع) آن را فروخت و به وسیله آن هزار اسیر را آزاد کرد.
پیشنهاد شیعیان برای امامت حضرت احمد بعد از امام موسی کاظم (ع) اعتبار و جایگاه احمد(ع) در بین فرزندان امام موسی (ع) تا اندازه ای بود که پس از شهادت امام موسی کاظم (ع)، گروهی از مردم به حمایت از امامت احمد (ع) برخاستند و فرقه ای به نام امامیه را پدید آوردند.

 

بنا به دستور قتلغ، سربازان وی به پناهگاه حضرت احمدبن موسی(ع) حمله ور شدند آن حضرت، شجاعانه در برابر سربازان به دفاع از خود پرداخت. دشمنان که از پس او برنمی آمدند، دیوار پشتی مخفی گاه حضرت را خراب کرده و به درون خانه او نفوذ کردند و از پشت سر با شمشیر، فرق مبارک آن حضرت را شکافتند و سپس خانه را بر بدن مطهر او ویران کردند، این واقعه در تاریخ 17 رجب رخ داده است.

 

شاه‌چراغ,آرامگاه شاهچراغ,آرامگاه احمد بن موسی کاظم

 

 مشخصات معماری ساختمان
درون حرم را با به کار بردن آئینه‌های ریز رنگین، به سبکی هنرمندانه، آئینه کاری کرده و انواع خط‌های زیبای فارسی و عربی، تزیین کننده نمای اطراف آینه‌ها و کاشی‌ها است.
بنای حرم، مشتمل بر ایوانی در جلو و حرمی گسترده در پشت ایوان است که در چهار جانب حرم، چهار شاه نشین قرار گرفته و مسجدی نیز در پشت حرم (سمت غرب) ساخته شده‌است. ضریح آن در شاه نشین زیر گنبد قرار دارد و از نقره ساخته شده‌است.


حیاط شاه چراغ دارای دو در اصلی ورودی است که در سمت جنوب و شمال حرم از زیر دو سر در بزرگ کاشی کاری شده گذشته و وارد حیاط وسیع حرم می‌شویم. در میان حیاط، حوض بزرگ فواره داری ساخته شده و در اطراف حوض درختکاری شده‌است. حرم شاهچراغ در سمت غرب حیاط و حرم سید میر محمد- برادر شاه چراغ - در سمت شمال شرقی حیاط قرار دارد.


غیر از دو در اصلی، دو در فرعی دیگر نیز وجود دارد که یکی به بازار حاجی و دیگر به مسجد جامع عتیق می‌رود درگاه مانندی نیز از ضلع شمال حیاط وارد بازار شاه چراغ می‌شود.در دور تا دور حیاط، اتاق‌هایی دو طبقه ساخته شده که در پیشانی و جرزهای جلو آنها کاشی کاری شده‌است. ستون‌های آهنی ایوان حرم به وسیله چوب‌های نفیس پوشش داده شده و در سقف مسطح آن نیز چوب منبت کاری شده به کار رفته‌است. امکانات وسیعی مثل پاسگاه انتظامی، دفتر پست و مخابرات، کتابخانه و موزه در این حیاط وسیع برای رفاه مردم ایجاد شده‌است.

 

شاه‌چراغ,آرامگاه شاهچراغ,آرامگاه احمد بن موسی کاظم

 

تاریخچه‌ای از شاهچراغ
در سال ۷۴۵ (ه. ق) مادر شاه شیخ ابواسحاق اینجو پادشاه فارس، ملکه تاشی خاتون اقدامات نیکویی بر بارگاه او انجام داد. این بانوی نیکوکار، اقدام به بهسازی بارگاه کرد و در عرض ۵ سال از سال ۷۴۵ تا ۷۵۰ (ه. ق) آرامگاهی وسیع و گنبدی بلند بر آن ساخت. همچنین در جنب آرامگاه، مدرسه‌ای وسیع بنا کرد. او همچنین تعداد زیادی از مغازه‌های بازار نزدیک حرم و ملک میمند فارس را وقف بر این آستان مقدس کرد.


ابن بطوطه جهانگرد مراکشی که در سال ۷۴۸ (ه. ق) برای بار دوم به شیراز سفر کرده، در سفرنامه خود درباره اقدامات ملکه تاشی خاتون و توصیف آرامگاه، چنین نوشته‌است:
این آرامگاه در نظر شیرازی‌ها احترام تمام دارد و مردم برای تبرک و توسل به زیارتش می‌روند. تاشی خاتون، مادر شاه ابواسحاق، در جوار این بقعه بزرگ، مدرسه و زاویه‌ای ساخته‌است که در آن به اطعام مسافران می‌پردازند و عده‌ای از قاریان پیوسته بر سر تربت امامزاده، قرآن می‌خوانند شب‌های دوشنبه، خاتون به زیارت آرامگاه می‌آید و در آن شب قضات و فقها و سادات شیراز نیز حاضر می‌شوند.

 

شاه‌چراغ,آرامگاه شاهچراغ,آرامگاه احمد بن موسی کاظم

 

این جمعیت در بقعه جمه می‌شوند و با آهنگ خوش به قرائت قرآن مشغول می‌شوند. خوراک و میوه به مردم داده میشود و پس از صرف طعام، واعظ، بالای منبر می‌رود و تمام این کارها در بین نماز عصر و شام انجام می‌گیرد.خاتون در غرفه مشبکی که مشرف به مسجد است، می‌نشیند. در آخر هم (به احترام این بقعه) همانند سرای پادشاهان طبل و شیپور و بوق می‌نوازند.


در سال ۹۱۲ (ه. ق) به دستور شاه اسماعیل صفوی، بهسازی گسترده‌ای بر آرامگاه انجام گرفت. ۸۵ سال بعد بر اثر زلزله سال ۹۹۷ (ه. ق)، نیمی از گنبد آرامگاه ویران شد که دوباره در سال‌های بعد بازسازی گردید.

 

شاه‌چراغ,آرامگاه شاهچراغ,آرامگاه احمد بن موسی کاظم

 

 در سال ۱۱۴۲ (ه. ق) نادرشاه افشار بهسازی گسترده‌ای بر این آرامگاه انجام داد و به دستور او قندیل بزرگی در زیر سقف و گنبد آویزان کردند. نادرشاه پیش از گرفتن شیراز و غلبه بر افغان‌ها، پیمان بسته بود که اگر در جنگ پیروز شود، بهسازی شایسته‌ای بر این بقعه انجام دهد. بنابراین پس از پیروزی بر افغان‌ها و تسلط شیراز، ۱۵۰۰ تومان پول آن زمان را صرف بهسازی شاه چراغ کرد و قندیل او ۷۲۰ مثقال وزن داشته که از طلای ناب و زنجیر نقره‌ای ساخته بوده‌اند. این قندیل تا سال ۱۲۳۹ (ه. ق) همچنان آویزان بود.


 در زلزله سال ۱۲۳۹ (ه. ق) شیراز با خاک یکسان شد و این آرامگاه نیز به کلی مخروبه گردید، نویسنده تذکره دلگشا که خود شاهد این زلزله بوده‌است چنین می‌نویسد:
گنبد بقعه (شاه چراغ) که از غایت ارتفاع، آفتاب جهان تاب هر روز در نیم روز خود را در سایه آن کشیدی به یک دفعه چنان بر زمین خورد که زمین شکافته و در اعماق خاک فرو رفت... و آن عمارات عالی... تو گویی همیشه ویران بوده....

 

شاه‌چراغ,آرامگاه شاهچراغ,آرامگاه احمد بن موسی کاظم

 

 پس از زلزله، قندیل اهدایی نادرشاه را فروختند و صرف بازسازی آرامگاه کردند.
در سال ۱۲۴۳ (ه. ق) به دستور فتحعلی شاه قاجار، حسینعلی میرزا فرمانفرما، پی گیر شد تا کف بقعه را یک متر از سطح زمین بلندتر بسازد. این کار صورت گرفت و به جای استفاده از سنگ و ساروج، آن را از سنگ و آجر و گچ بنا کردند و در آخر ضریحی نقره‌ای بر گور نصب کردند. در سال ۱۲۶۹ (ه. ق) بر اثر زلزله، گنبد آرامگاه شکست و فرو ریخت. در همان سال محمدناصر ظهیرالدوله آن را نوسازی کرد.


در سال ۱۲۸۹ (ه. ق) مسعود میرزا ظل السلطان دری نقره ای بر ورودی حرم نصب کرد و در سال ۱۲۹۲ (ه. ق) شاهزاده ظل السلطان، ساعت زنگ دار بزرگی بر برج جنوبی بقعه نصب کرد.در سال ۱۳۰۶ (ه. ق) آینه کاری مفصلی بر دیوارهای داخل حرم انجام گرفت.


در سال ۱۳۳۶ خورشیدی، آخرین گنبد قدیمی آرامگاه برچیده شد و اولین گنبد با بتون آرمه‌ای توسط انجمن آثار ملی و اداره باستان‌شناسی فارس به همت هنرمند فقید سید احمد رضازاده ساخته شد.
منبع:seemorgh.com

منابع بیشتر

  1. شاهچراغ نگين سبز شيراز

    www.ahmadebnemousa.blogfa.com/cat-1.aspx

    شاهچراغ نگين سبز شيراز - اشعار در مورد آقا احمد ابن موسی ... تو حرم شاه چراغ هزارتو زائر میبینی .

  2. شاه چراغ شیراز - Shiraz Shah Cheragh ... SHIRAZ -شيراز شاه جراغ -احمدبن موسى الكاظم-آذان المغرب ...

  3. از آرامگاه زیبای شاه‌چراغ بیشتر بدانیم + تصاویر

    www.beytoote.com/iran/shrine/learn2-tomb1-shahcheragh.html

    از آرامگاه زیبای شاه‌چراغ بیشتر بدانیم شاه‌چراغ آرامگاهی است در شیراز که بنا بر اعتقاد ...

  4. ... بن جعفر(ع)، از فرزندان امام موسی کاظم(ع) معروف به "سید السادات" و "شاه چراغ" است.

  5. فاصله تا آرامگاه شاه چراغ: 13 دقیقه با ...

  6. شاهچراغ نگين سبز شيراز

    www.ahmadebnemousa.blogfa.com

    شاهچراغ نگين سبز شيراز - دست منو دامن تو يااحمدبن موسي ع - شاهچراغ نگين سبز شيراز

  7. عبادتگاه شاه چراغ شيراز روی نقشه ایران و همچنین مکان های اطراف آن

  8. Shah Cheragh - Shiraz, Iran شاه چراغ

    www.untoldiran.com/shiraz/attractions/historical sites...

    Shah Cheragh شاه چراغ . Shah Cheragh is the name of a holy place and a funerary monument in Shiraz. In fact, Shah Cheragh is the tomb of Mir Seyyed Ahmad ...

  9. Shah Cheragh, Shiraz, Iran (شاه چراغ، شیراز، ایران) ... مدينة شيراز عاصمة إيران الثقافية - Duration: 2:21.

  10. این بنا در زمان حکومت شاه عباس ... شاه‌چراغ;

  11. برخي ديگر باورد دارند که احمد در شيراز در جنگ با عامل مأمون شهيد شد و يا اين ... شاه چراغ ...

  12. شیراز - shiraz2010.persiangig.com

    shiraz2010.persiangig.com/page13.html

    حياط شاه چراغ داراي دو در اصلي ورودي ... نادرشاه پيش از گرفتن شيراز و غلبه بر افغان ها ...

  13. شاهچراغ شیراز : عکس و معرفی - webshad.com

    www.webshad.com/شاهچراغ-شیراز-عکس-و...

    حرم شاه‌چراغ یا معروف ترین زیارتگاه شیراز است که هر گردشگری که پایش به شیراز رسیده حداقل یک ...

  14. آلبوم عکس - شاهچراغ شیراز

    absaralbum.blogfa.com/post-439.aspx

    آلبوم عکس - شاهچراغ شیراز - absaralbum. مسرور ... عشــــقی دارم پـــاکـــتر از آب زلال این باختن ...

  15. شاه‌چراغ آرامگاهی است در شیراز که بنا بر اعتقاد شیعیان احمد بن موسی کاظم، پسر ارشد امام ...

  16. بعدی دیدن این ویدئو را از دست ندهید : واکنش خیره کننده آلمانی ها به آژیر خودرو آتش نشانی در ...

  17. آرامگاه شاهچراغ محل خاکسپاری میر سید احمد است . شاهچراغ یا شاه چراغ آرامگاهی معروف و متبرک ...

  18. پروژه حرم شاه چراغ شیراز در سال 94 تولید شد. کارفرما بنیاد مسکن - پیمانکار شرکت سامان محیط

  19. شیراز - شاه چراغ - persiahistory.blogfa.com

    persiahistory.blogfa.com/tag/شاه-چراغ

    شیراز - شاه چراغ - پایتخت فرهنگی ایران ... به نام خدا. السلام علیک یا سید میر احمد ابن موسی ...

  20. anobanini.net

    anobanini.net/fa/396-شاهچراغ-Ø...

    anobanini.net ... Redirect

  21. شاه چراغ شیراز :: تور لحظه آخری gardesh.info

    gardesh.info/post/شاه-چراغ-شیراز

    حرم حضرت شاه چراغ شیراز حرم حضرت سید احمد برادر امام رضا (ع) (شاه چراغ) در مرکز شهر شیراز مدفن ...

  22. حرم شاه چراغ، شیراز

    www.irandeserts.com/content/درگاه_کویر...

    حرم شاه‌چراغ یا شاه‌چراغ آرامگاه «میر سید احمد» ملقب به شاه‌چراغ، پسر موسی کاظم امام هفتم ...

  23. شاه چراغ شیراز - akairan.com

    www.akairan.com/din-andisheh/tag/ شاه چراغ شیراز

    شاه چراغ شیراز ... اخبار آکانیوز. ورزشی; حوادث; سیاسی و اجتماعی

  24. گالری - آلبوم: عکاسی - تصویر: شاه چراغ شیراز

    graphic.ir/site-gallery/عکس/شاه-چراغ-شیراز...

    گالری » گالری کاربران » عکاسی » شاه چراغ شیراز . شاه چراغ شیراز . farshidrad: آینه ...

  25. چراغ».واز آن به بعد به شاه چراغ معروف گردید.»( کتاب قیام سادات علوی،علی اکبر تشید، صفحه 192).

  26. ۱۳ دی ۱۳۹۵. شیراز۱۴۰۰ تایم لاین; مستند ایران – شیراز

  27. ... درسایه درختان سرو بوستان آزادی، یکی از زیباترین باغ های عمومی شهر شيراز، امکانات مورد ...

  28. تاریخچه حرم شاهچراغ در شیراز اهل بیت(ع) و علما

  29. شاه چراغ الماس شیراز « گزارش تصویری

    www.1doost.com/posts/20965/شاه چرØ...

    مسجد شاه چراغ یکی از بناهای تاریخی برای برگزاری مراسم عزاداری و دعا در شیراز است، این مسجد ...

  30. آمادگی برای اجرای طرح توسعه حرم شاه‌چراغ (ع) 91/05/02 - 11:04 مدیران فرهنگی فارس خادم حرم شاه‌چراغ ...

  31. شاه چراغ زیبای شیراز - ایران ویو

    www.shahrekhabar.com/tourism/1466400120628874

    شاه چراغ زیبای شیراز - ایران ...

  32. رستوران هتل سنتی نیایش : سه راه نمازی ، به طرف شاه چراغ ، کوچه کلانتری عباسی .

  33. عکسهای شاه چراغ شیراز - farsibuzz.ir

    farsibuzz.ir/news/عکسهای-شاه-چراغ-شیراز

    مکانهای دیدنی شیراز - ۱ - شاه چراغ (ع) - جامع ترین اطلاعات گردشگری شیراز ، تخت جمشید و ...

  34. شيراز نگين درخشان فرهنگ و تمدن ايران زمين و ... شاه چراغ ، ارگ كريم خان ، بازار وكيل ...

  35. حرم شاه چراغ ... firouzfashion ياد بچگيهام تو شيراز افتادم ... Instagram. Download it for free. Get ...

  36. شاهچراغ شيراز - farsibuzz.ir

    farsibuzz.ir/news/شاهچراغ-شيراز

    حرم حضرت شاه چراغ در مرکز شهر شیراز مدفن حضرت سید احمد برادر امام ... شاهچراغ نگين سبز شيراز ...

  37. شاهچراغ شيراز - farsweekly.ir

    farsweekly.ir/news/شاهچراغ-شيراز

    حرم حضرت شاه چراغ در مرکز شهر شیراز مدفن حضرت سید احمد برادر امام رضا (ع) و فرزند امام ...

  38. هتل شيراز: مشاهده تصاوير, امكانات, ... فاصله تا آرامگاه شاه چراغ 9 دقیقه با ماشین(3.9 کیلومتر)

  39. گروه هتلهای شیراز، رزرو هتل و هتل آپارتمان در شهر شیراز با کمترین قیمت و بیشترین تخفیف

  40. درسال 1243 هـ.ق درزمان فتحعلی شاه ...

  41. يُعرف السيد أحمد بن موسى الكاظم في إيران و شيراز بـ "شاه ... شاه چراغ، شاه چراغ، شاه چراغ، و ...

  42. هتل آپارتمان شمس شيراز - persianhotel.net

    persianhotel.net/Persian/Hotels/HotelInfo.aspx?HId=421

    هتل آپارتمان مدرن شمس در قلب شهر شيراز و نزديک به ابنيه تاريخي شهر شيراز مي باشد و در بدو ...

  43. شاهچراغ(ع).1 - artfars.ir

    www.artfars.ir/Default.aspx?page=8879

    ... معروف به "سيد السادات" و "شاه چراغ ... برخي ديگر باورد دارند که احمد بن موسي در شيراز در ...

  44. حیاط شاه چراغ ... ‌رفت، اما در چند سال اخير به دليل واقع شدن در بافت تاريخي و فرهنگي شيراز ...

  45. کتابخانه کتابخانه شاه چراغ شيراز روی نقشه ایران و همچنین مکان های اطراف آن

  46. صفحه اصلی » تگ های مطالب » شاهچراغ شيرا

    1. انتشارات تخت جمشيد - انتشارات قشقايي - شيراز بهشت ايران - معرفی انتشارات تخت جمشيد و قشقايي ...

    2. شاهچراغ(ع) - unvan.ir

      unvan.ir/news/شاهچراغ(ع)

      حرم حضرت شاه چراغ در مرکز شهر شیراز مدفن حضرت سید احمد برادر ... شاهچراغ نگين سبز شيراز ...

    3. بر اساس فهرست نامه‏ی آثار تاریخی ایران، اسکلت بنای امامزاده احمد بن موسی یا شاه چراغ شیراز ...

    4. نادرشاه افشار در بارگاه احمدي ( شاه چراغ ) (2)

      rasekhoon.net/.../نادرشاه...(-شاه-چراغ-)-(2)

      شاه طهماسب پس از استقرار در اصفهان « به سپهسالار [نادر] فرمود که به شتاب تمام، بايد افغانان ...

    5. یاسین - تولد شاه چراغ!مبارک! - من می نویسم و تـو نمی خوانی! اما مخاطب که تو باشی، مدیونم اگر ...

    6. ناصرالدين شاه كه چهار سال پيش از اين تاريخ با استخدام عكاسي فرانسوي به نام ... شاه چراغ در ...

    7. شاه چراغ - ashoora.ir

      www.ashoora.ir/دانشنامه-امام-کاظم...

      مرحوم محدث قمی گوید: این احمد معروف به شاه چراغ است، که در داخل شهر شیراز مدفون است.

    8. جايگاه حضرت احمدبن موسي(ع) شاه چراغ در فرهنگ مردم

      www.tebyan.net/weblog/shahecheragh_232/post.aspx?PostID=...

      شيراز مام حالش بده، كاكوي كاكام يا شاه چراغ شيراز ما، چويمون داره، اهلش به تو ايمون داره

    9. نمایی از حیاط بارگاه حضرت احمدابن موسی شاه چراغ (ع) شیراز(یکروز قبل از ولادت حضرت زینب(س) سال87

    10. شيراز - ويكيبيديا

      arz.wikipedia.org/wiki/شيراز

      شيراز كمان اهم مدينه فى ايران فى تكنولوجيا المعلومات وصنايع الاتصالات ... شاه‌چراغ.

    11. جاهای دیدنی شیراز | خوشبختی یعنی

      100raz.com/tag/جاهای-دیدنی-شیراز

      حافظ شیراز شاه چراغ شاهچراغ دروازه قرآن حافظیه سعدیه وکیل سوغات زیارتگاه زیارتی باغ ارم ...

    12. رحلتنا الرائعة الى شيراز الجزء ... محله التجاري في سوق حجي الشعبي خلف مزار شاه چراغ ...

    13. 08 11 Shah-e-Cheragh Mausoleum Shiraz - flickr.com

      www.flickr.com/photos/txikita69/11148537553/in/...

      08 11 Shah-e-Cheragh Mausoleum Shiraz - 35. Shāh Chérāgh (Persian: شاه چراغ‎) is a funerary monument and mosque in Shiraz, Iran, housing the ...

    14. About: Shah Cheragh - DBpedia

      dbpedia.org/page/Shah_Cheragh

      La Shah Cheragh, en persan : شاه چراغ, ... والاثنين قاما باللجوء إلى شيراز، إيران (حوالي 900 م.)

    15. شاه چراغ آرامگاهی است در شیراز که بنا بر اعتقاد شیعیان احمد بن موسی کاظم، پسر ارشد امام موسی ...

    16. نمايندگان ليست اميد شيراز نگران از دست رفتن سرمايه اجتماعي خود باشند! ... حرم شاه چراغ.

    17. مدیحۀ اهلی شیرازی برای شاه‌چراغ

      sls110.ir/content-site/context/ArtMID/499/ArticleID/338/338

      قصیده, شعر قرن دهم, شاه چراغ, احمد بن موسی, اهلی شیرازی, اعظم نوری نیا

    18. شیراز - shiraz2010.persiangig.com

      shiraz2010.persiangig.com/page20.html

      زندگی نامه شاه چراغ. ... يكي ديگر از سلاطيني كه آرامگاهش در شيراز قرار دارد كريمخان زند است.

    19. حرم شاه چراغ - tebyan.net

      www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=169828

      حرم شاه‌چراغ یا شاه‌چراغ آرامگاه «میر سید احمد» ملقب به شاه‌چراغ، پسر موسی کاظم امام هفتم ...

    20. Curious Places: Shah Cheragh Mirror Mosque (Shiraz/ Iran)

      curious-places.blogspot.com/2014/10/shah-cheragh-mirror...

      Shah Cheragh Mirror Mosque (Shiraz/ Iran) Shāh-é-Chérāgh ... Beautiful Shrine of Shah Cheragh in SHIRAZ IRAN - شاه چراغ ...

    21. آثار تاریخی شهر شیراز

      www.historicalcity.blogfa.com

      ولی برای بعضی دیگر -مانند شاه‌چراغ- حدود ... دو شاه نشین و ... جلگه شيراز در تنگه اي ...

    22. با تمام مکان های دیدنی و تفریحی شیراز آشنا شوید

      seemorgh.com/culture/history-and-civilization/history-and...

      ولی برای بعضی دیگر -مانند شاه‌چراغ- حدود چهارصد سال زمان لازم بود تا توسط حکمرانان سَلغُری ...

    23. برخي ديگر باورد دارند كه احمد در شيراز در جنگ با عامل ... چراغ».واز آن به بعد به شاه چراغ ...

    24. دل نوشته های یک دوست

      www.dibanameh.blogfa.com/post-113.aspx

      دل نوشته های یک دوست - زندگی نامه احمد بن موسی شاه چراغ(ع)(مطلب دوم) - ایام خوش آن بود که با ...

    25. Iran 2007 105 Shah Cheragh Mosque Shiraz | Shāh ... - Flickr

      www.flickr.com/photos/zongo/1731677217

      Iran 2007 105 Shah Cheragh Mosque Shiraz. Shāh Chérāgh (Persian: شاه چراغ‎) is a funerary monument and mosque in Shiraz, Iran, housing the tomb of the ...

    26. شاه‌چراغ آرامگاه «میر سید احمد» ملقب به شاه‌چراغ، پسر موسی کاظم امام هفتم شیعیان است.

    27. www.ghatreh.com

      www.ghatreh.com/news/nn11172209/چرا-شاهچراغ...

      www.ghatreh.com

    28. حرم شاه چراغ 3 کیلومتر، 13 دقیقه هتل زندیه شیراز نزدیک است به مجموعه زندیه، حافظیه، سعدیه ...

    29. ... ارشد موسی بن جعفر(ع)، موسی بن جعفر(ع)، حضرت شاهچراغ، حضرت شاه چراغ، شاه چراغ، حضرت ...

    30. شاه جِراغ هو ... أبناء موسى الكاظم وشقيقي علي الرضا. والاثنين قاما باللجوء إلى شيراز، ...

    31. استان فارس

      www.shiraz12.blogfa.com

      در جنگ‌ بين‌ افاغنه‌ و نادر شاه‌، شيراز و بسياري‌ از نقاط‌ ديگر فارس ... موزه شاه چراغ ...

    32. مجموعه فرهنگی و کتابخانه‌ی کودک آستان مقدس احمدابن موسی(ع) شاه‌چراغ در شیراز با کتاب‌های ...

    33. ایرانیان چگونه شیعه شدند؟ - Aviny.com

      www.aviny.com/shobhe/eteghadi/117.aspx

      زيرا شاه اسماعيل صفوي وقتي در تبريز تاج ... » در قم، «حضرت شاه چراغ(ع)» در شيراز و «حضرت ...

    34. شاه چراغ، آرامگاه و زیارت گاه احمد بن موسی کاظم برادر امام رضا) شاهچراغ یا شاه چراغ آرامگاهی ...

    35. علت اسم گذاری شاه چراغ چیه؟ - cloob.com

      www.cloob.com/timeline/answer_133468_1505608

      علت اسم گذاری شاه چراغ چیه؟ اطلاعات بیشتر : همه میتونن جواب بدن ولی شیرازیا کجان میدون خالی ...

    36. شیراز - آداب و رسوم مردم شیراز

      www.shirazfelowers.blogfa.com/post-16.aspx

      ... می کنند.در اینن شب ها در مکانهای متبرک و زیارتگاه های شهر مانند شاه چراغ سید علاءالدین ...

    37. آرامگاه شاهچراغ - tebyan-ardebil.ir

      www.tebyan-ardebil.ir/description.aspx?id=37335

      حياط شاه چراغ داراي دو در اصلي ورودي است كه در ... (ه.ق) شيراز با خاك يكسان شد و اين آرامگاه ...

    38. ... پیاده عاشقان ابا عبدالله (ع) در کربلا، به سوی حرم مطهر احمدبن موسی شاه چراغ (ع) ...

    39. Avaxnet - دیدنیهای شیراز + آدرس و تلفن

      www.avaxnet.com/archive/index.php?thread-42353.html

      نوشتارهاي الواح گلي كشف شده در تخت جمشيد نام شيراز با واژه هاي ... آستان مقدس حضرت شاه چراغ ...

    40. هتل های شیراز - chehoteli.com

      www.chehoteli.com/IR/Hotel/Iran/shiraz

      هتل بين المللي پارس در منطقه مرکزي شهر شيراز ، پايتخت ... 5 دقيقه، تا شاه چراغ 10 ...

    41. «دروازه قرآن» و نمادهاي اُبليسک در شيراز. ... مطهر حضرت احمد بن موسي شاه چراغ (س)، پسر ...

    42. درباره شیراز - dental.sums.ac.ir

      dental.sums.ac.ir/about-us/about-shiraz.html

      شهر شيراز ، مركز استان فارس به طول 40 كيلومتر و عرضي متفاوت بين ... آستان مقدس حضرت شاه چراغ ...

    43. ذكـر احـمـد بـن مـوسـى الكـاظـم عـليـه السلام معروف به (شاء چراغ) مدفون در شيراز و برادرش ...

    44. شعر های شیرازی

      kakoshirazi.persianblog.ir

      کجاست اون بلبل خوش اواز کوچه باغی های شيراز ... کوچه ی معروف در حوالی شاه چراغ که بسيار تنگ ...

    45. بر اساس نوشتارهاي الواح گلي كشف شده در تخت جمشيد نام شيراز با ... - آستان مقدس حضرت شاه چراغ ...

    46. حضرت شاه‌چراغ - tebyan-ardebil.ir

      www.tebyan-ardebil.ir/description.aspx?id=52151

      شرح حال مختصري از حضرت شاه‌چراغ: ... فارس حركت كردند و چون به دو فرسنگي شيراز رسيدند، خبر ...

    47. شیراز - گردشگران شهر راز - gardeshgaran1.com

      gardeshgaran1.com/st_location/شیراز

      گردشگران شهر راز شیراز در افسانه ها آمده است كه شيراز ... آرامگاه شاه چراغ از زیارتگاه ...

    48. ‫محله های قدیمی شیراز‬ - Facebook

      en-gb.facebook.com/note.php?note_id=162250167119950

      از جنوب به دروازه شاه داعی، از شمال به محله اسحاق بیگ، از غرب به محله سردزک و از شرق به محله ...

    49. قلم چی - شيراز

      www.kanoon.ir/Public/CityPage.aspx?state=4&city=4001

      قلم چی - فارس در شهر شيراز ... تماس با کانون . فرم تقاضای همکاری با کانون

    50. خدمات تخصصی ويلن در شيراز - نت آهنگ مستم مستم - - خدمات تخصصی ويلن در

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 1172
  • کل نظرات : 34
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 8
  • آی پی امروز : 119
  • آی پی دیروز : 34
  • بازدید امروز : 181
  • باردید دیروز : 44
  • گوگل امروز : 7
  • گوگل دیروز : 14
  • بازدید هفته : 225
  • بازدید ماه : 4,208
  • بازدید سال : 19,903
  • بازدید کلی : 577,778