loading...
گردشگری آوا سفر
مدیر پایگاه بازدید : 670 شنبه 16 بهمن 1395 نظرات (0)

دریاچه کویری مخرگه جاذبه طبیعی شهر بابک

آشنایی با بزرگترین آینه طبیعی ایران

از هر گوشه ای به گوشه دیگر دریاچه ، تصویری متفاوت از آسمان در قاب دریاچه  سوژه های بدیع عکاسی می آفریند. دیدن منظره واژگون آسمان بر زمین در آینه بزرگی که تا چشم کار می کند گسترده شده است ، دل هر گردشگری را می رباید.

 

……..

آشنایی با بزرگترین آینه طبیعی ایران

………..

موقعیت طبیعی

دریاچه مخرگه در ۳۲ کیلومتری جنوب شهربابک در استان کرمان و در دشت وسیع ریگ سفید قرار گرفته است.

ویژگی های دریاچه

این دریاچه به طول حداکثر۷کیلومتر و عرض حداکثر۵/۵ کیلومتر ، مساحتی بالغ بر ۲۵ کیلومترمربع دارد. عمق دریاچه نیز در بیشترین مناطق در حدود ۳۰ سانتیمتر است.
این دریاچه اکوسیستمی فصلی است که با اولین بارندگی های منطقه که از آبان ماه صورت می گیرد ، آبگیری می شود و در زمانی که بارندگی منطقه در حد نرمال باشد ، آب این دریاچه تا اواخر مردادماه پابرجاست  و بعد از آن تبدیل به نمکزاری وسیع می گردد.

 

…..

آشنایی با بزرگترین آینه طبیعی ایران

……..

 

علت شوری آب

یکی از منابع این دریاچه رودخانه آب شیرین «حبیب الله خانی» است. این رودخانه نیز فصلی است ، اما در هر فصل از سال که دریاچه خشک شده است، اگر بستر رودخانه حفاری شود ، در عمق ۴۰ سانتیمتری آب شیرین را می توان یافت و این نیز از شگفتی های این منطقه است. هرچند آب ورودی به این دریاچه شیرین است اما تبخیر مستمر و بستر نمکی دریاچه موجب شور شدن آب مخرگه می شود ، زیرا این دریاچه بر بستر سازند نمکی اصفهان-سیرجان قرار دارد.

بزرگترین آینه طبیعی ایران

ازنکات جالب دریاچه مخرگه  این است که  با ۱۰ میلیمتربارش باران می توان با حرکت در هر نقطه از این دریاچه از انعکاس حیرت انگیز و زیبای تصاویرآسمان و محیط اطراف درآن لذت برد. از این لحاظ می توان آن را با شوره زار «سالار اویونی»  درکشور بولیوی، که ملقب به بزرگترین آینه روی زمین است ، مقایسه نمود.

انعکاس کوهستان ها و محیط اطراف و آسمان بر سطح این دریاچه و زلالی آب و نوع خاک بستر این دریاچه سبب شده این اکوسیستم طبیعی همچون آینه ای بسیار بزرگ در بستر دشت مسطح اطراف خودنمایی کند و اگر در بستر دریاچه قرار گیرید انعکاس مناظر اطراف در آب دریاچه منظره ای بی نظیر را ایجاد می کند.

مسطح بودن دریاچه دلیل عمده آینه گون شدن آن است ، به همین دلیل باید به آرامی روی آن گام برداشت و اجازه ورود خودرو به آن داده نشود. همچنین صدور هرگونه مجوز احتمالی برای بهره برداری از نمک دریاچه و حفاری در آن ، به کلی منظره دریاچه را تخریب خواهد کرد.لذا مسئولان باید ضمن اقدام لازم برای ثبت ملی این دریاچه زیبا جلوی هر گونه صدور مجوز احتمالی برای بهره برداری از نمک دریاچه را نیز بگیرند.

سرک کشیدن در اطراف

در نزدیکی این دریاچه غارهای طبیعی زیبایی نیز وجود دارد که بر دریاچه مشرف هستند.همچنین در نزدیکی این دریاچه ، بقایای یک قلعه قدیمی به چشم می خورد که هنوز هیچ گونه مطالعاتی در خصوص قدمت و دلایل تخریب بخش هایی از آن صورت نگرفته است.

 

……….

آشنایی با بزرگترین آینه طبیعی ایران

………..

 

دریاچه بکر و ناشناخته و نیازمند بوم گردی

دریاچه مخرگه بسیار ناشناخته است و حتی اکثر مردم شهربابک از آن آگاهی ندارند. این مکان ازجمله پتانسیل های گردشگری است که بکر و دست نخورده مانده است و شاید یکی از دلایل عدم معرفی این مکان نیز همین بوده که مردم محلی و مسئولان می خواستند آن را از دخالت های انسانی دور نگاه دارند. اغلب بازدید کنندگان دریاچه ، گردشگران حرفه ای و مردم محلی هستند و مردم عادی خیلی کمتر به این منطقه سفر می کنند و همین امر هم سبب شده کمترین تخریب ناشی از حضور انسان را در این منطقه شاهد باشیم.

به نظر می رسد ، بوم گردی در بازدید از این دریاچه باید در دستور کار قرار گیرد . با توجه به بکر بودن منطقه ، هرگونه خدمات دهی به گردشگران نیز باید توسط پتانسیل های بومی منطقه به خصوص عشایر منطقه انجام شود. درحالی که در مناطق دیگر ایران سیاه چادر وجود دارد، اما عشایر این منطقه سفید چادر دارند و برای خدمات دهی به گردشگران باید سفید چادر در منطقه برپا شود.برنامه ریزی برای احداث یک اکو کمپ بومی و بهسازی راه دسترسی به دریاچه از برنامه هایی است که در دست اقدام است.



منبع : http://gardeshmag.com
مدیر پایگاه بازدید : 164 یکشنبه 17 اسفند 1393 نظرات (0)

کلوت شهداد

 

 

کلوت به کوههای شنی ای می گویند که بر اثر عامل فرسایشی غالب کویر ” باد ” ایجاد می گردد و فرم ها و شکلهای مسحور کننده ای را ایجاد میکنند که کمتر کسی میتواند پس از دیدن این مناظر , انگشت به دهان نماند و مسحور این زیبایی بی مانند نشود.


کلوت که از ترکیب دو واژه” کل” به معنی “آبادی” و “لوت” که نام بیابانش هست آمده است. .
وقتی ناگهان در دل بیابان لوت چشمتان به سازه های خاکی عجیب و غریب بیفتد و این سازه های خاکی تا چشم کار میکنند دیده میشوند ، انگار وارد یک شهر شده اید. شهری بدون هیچ سکنه ای که انگار تنها برای ارواح ساخته شده. شاید برای همین است که میگویند اینجا شهر جن و پری است.

کلوت شهداد

مدیر پایگاه بازدید : 98 چهارشنبه 29 بهمن 1393 نظرات (0)

ارگ بم

 

 

ارگ تاریخی بم كه بیش از دو هزار سال است در قلب كویر ایران قد برافراشته است، بزرگ‌ترین مجموعه خشتی و گلی جهان است كه طی دوره‌های مختلف تاریخی ساخته شده و گسترش یافته است. این ارگ تاریخی پس از زلزله سهمگین زمستان سال 1382 در شهر بم و تلاش كارشناسان ایرانی برای تهیه پرونده ثبتی آن به طور اضطراری، در جریان بیست و هفتمین اجلاس كمیته میراث جهانی یونسكو به طور هم‌زمان در فهرست میراث جهانی و فهرست میراث جهانی در خطر ثبت شد.
در فاصله زلزله بم و ثبت ارگ و منظر فرهنگی شهر بم در فهرست میراث جهانی، بسیج كارشناسان جهانی و بین‌المللی به یاری كارشناسان ایرانی آمد و افرادی چون فرانچسكو باندارین، رئیس كمیته میراث جهانی، كوچیرو ماتسور، رئیس یونسكو، وزیر فرهنگ فرانسه، رئیس وقت ایكوموس و بسیاری دیگر از كارشناسان و مقامات فرهنگی جهان برای بررسی این اثر تاریخی به بم سفر كردند.

ارگ بم

مدیر پایگاه بازدید : 95 سه شنبه 08 مهر 1393 نظرات (0)

ارگ تاریخی انار در کرمان، بر فراز تپه‌ای در مرکز شهر انار قرار گرفته، بنایی که قدمتش به دوران ساسانی می‌رسد. این ارگ در سال 1389 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. این ارگ نه تنها در فراموشی مسئولان قربانی حفاران غیرمجاز شده، بلکه در چند سال گذشته حریمش نیز به دلیل ساخت و ساز مخدوش شده است. هر چند بارها دوستداران میراث فرهنگی خواستار رسیدگی و حفاظت از این بنای تاریخی شده‌اند، هیچ کدام از این خواسته‌ها به نتیجه مناسب نرسیده است.

تاریخ احداث این بنا بر اساس گزارش ثبتی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران به دوره‌های پیش از اسلام بر می‌گردد. این ارگ در دوره صفویه بازسازی شده و مورد استفاده مجدد قرار گرفته است.پلان ارگ به شکل ذوزنقه و بر روی تپه ای واقع شده که توسط 9 برج و بارو ، محصور گردیده است. این ارگ متشکل از فضاهای یک طبقه و دو طبقه ای است که فضاهای یک طبقه عمدتاً در حاشیه ارگ قرار گرفته اند و دارای کاربری خدماتی، مسکونی بوده اند و در واقع بخش عامه نشین آن محسوب می شود که شامل فضاهای خدماتی نظیر اصطبل ها، طویله ها و ... و همچنین محل سکونت مردم عادی و خدم و حشم می باشد.

بناهای دو طبقه که در مرکز ارگ واقع شده اند مقر حکومتی و مرکز سیاسی ارگ می باشند که کاوش های باستان شناسی می تواند در بررسی دقیق نوع نقشه، معرفی فضاها، عناصر تشکیل دهنده و نحوه استقرار آنها در مجموعه کمک شایانی کنند.ارگ انار در کرمان و در مرکز شهر انار واقع شده و مساحت آن 11هزار و 179 متر مربع است.

 

ارگ تاریخی انار, ارگ تاریخی انار در کرمان, تصاویر ارگ تاریخی انار,شهرهای استان کرمان- دیدنی های استان کرمان

 

ارگ تاریخی انار در کرمان

مدیر پایگاه بازدید : 135 یکشنبه 16 شهریور 1393 نظرات (0)

 

 

 

نکات ایمنی سفر به کویر, سفر به کویر, راهنمای خوب برای سفر به کویر,توصیه های سفر

 

هنگام سفر به کویر این نکات را رعایت کنید

 

 


 کویر در عین زیبایی محیطی است خشن.سفر به کویر مستلزم نکاتی است که عدم رعایت آنها چه بسا موجب خسارات جانی ومالی می شود.در این مقاله در پی آنیم که بگوییم چگونه به کویر سفر کنیم تا از زیباییهای آن لذت ببریم و سفری سالم و بیادماندنی داشته باشیم

مدیر پایگاه بازدید : 63 شنبه 15 شهریور 1393 نظرات (0)
مردم کرمان همزمان با ماه مبارک رمضان با برپائی آئین هایی از جمله الله رمضونی، چهل منبرون و کلید زنی برگ دیگری از فرهنگ و رسوم غنی کرمان زمین در ماه میهمانی خدا را رقم می زنند.
از جمله مهم ترین این سنن برپایی رسم چهل منبرون همزمان با شب های احیاء در ماه مبارک است و به این ترتیب هر فرد مومن باید پس از افطار و قبل از سحر روز بعد در شب احیاء چهل شمع را تهیه کند و با شرکت در چهل مراسم مذهبی در شب های احیای در کنار منبر هر مجلس شمعی روشن کند و به این ترتیب حاجاتش برآورده خواهد شد.

 

 

این رسم همچنان در کرمان وجود دارد و در شب های احیاء ماه مبارک رمضان تصویر آسمان پرستاره کرمان بر روی زمین می افتد و هزاران شمع در مناطق مختلف کرمان روشن می شود.

رمضان در کرمان,مراسم ماه رمضان,چهل منبرون,شهرهای استان کرمان- دیدنی های استان کرمان
مدیر پایگاه بازدید : 87 چهارشنبه 05 شهریور 1393 نظرات (1)

حمام گنجعلی‌خان

 

مجموعه گنجعلی‌خان یکی از زیباترین و پربیننده‌ترین اماکن تاریخی شهر کرمان به شمار می‌رود. این مجموعه که یادآور تلاش گنجعلیخان حاکم کرمان در عصر صفویه است، شامل: بازار، حمام، میدان، کاروانسرا، آب انبار، مسجد وضرابخانه است. حمام گنجعلی‌خان یکی از بخش‌های معروف و دیدنی این مجموعه است که معماری زیبای آن از شاهکارهای معماری عصر صفویه است.


صفویه,شاهکار عصر,حمام گنجعلی خان,شهرهای استان کرمان- دیدنی های استان کرمان
مدیر پایگاه بازدید : 71 سه شنبه 28 مرداد 1393 نظرات (0)

 

دشت لوت,دشت کویر لوت,عکس دشت لوت,شهرهای استان کرمان- دیدنی های استان کرمان

 

شهر ارواح

 


شهرت کلوت ها معمار ندارد. خیابان ها، ساختمان ها و هر چیزی که رنگ و بویی از خشت و گل های سر هم شده داشته باشد، به دست معمار طبیعت ساخته شده است. بناهایی از خاک و باد و آب...

 

اینجا حاکمیت با خاک است. آنقدر که نه انسان در سرزمین کلوت و لوت حق حیات دارد، نه گیاه و نه هیچ جاندار دیگری. شاید اگر کمی دل به خرافات و خیالات قدیمی ها بدهیم، ما هم بگوییم که شهر کلوت ها را ارواح قبضه کرده اند! ارواحی که شب ها با صداهایی وهم انگیز فریادشان موجودات دیگر را از خود می رانند و از کویر دور می کنند! درست مثل همان چیزی که مردم آبادی های اطراف درباره کلوت فکر می کردند.

مدیر پایگاه بازدید : 85 پنجشنبه 23 مرداد 1393 نظرات (0)

از نظر خیلی ها تابستان وقت خوبی برای سفر به کرمان نیست اما اگر شما هم جزو این دسته افراد هستید، باید در عقیده خود تجدید نظر کنید. کرمان، با وجود گرمای خشک و سوزان این روزهایش، لکه هایی از سرسبزی و زیبایی دارد که می توانید در آنها بهار را تجربه کنید.

اگر تنها 25 دقیقه از گرمای داغ كویر كرمان فاصله بگیرید می توانید به سرزمینی برسید که آسمانش را ابر پوشانده و زمینش را مه. انگار یک تکه از مدیترانه جدا شده و وسط کویری ترین بخش ایران افتاده است. جیرفت که مردم به آن لقب هند كوچك ایران را داده اند با ییلاق معروفش، دلفارد، جایی است که در این گرمای تابستان می توانید به آن پناه ببرید. مسیر دلفارد برای کرمان، حکم جاده چالوس را دارد برای تهرانی ها. همانقدر سبز، خنک و زیبا.

در مسیر جیرفت به دلفارد جنگل های حفاظت شده گلپرک را خواهید دید. گلپرک یا همان انار شرطان درختچه بومی جنوب آسیا و یکی از گونه های درختی در حال انقراض است که در مناطق بیابانی و خشک در جنوب ایران به خصوص بوشهر، خوزستان، هرمزگان و کرمان می روید. در واقع جنگل گلپرکی دلفارد در جیرفت از رویشگاه‌های معروف آن در ایران است. بعد از گذشتن از کنار این جنگل ها، به دلفارد خواهید رسید.

دلفارد پر است از درخت های پرتقال، گردو، انار و موز که آن را شبیه باغی از میوه های گوناگون کرده است. در دلفارد میوه های فصل گرم و فصل سرد را با هم یکجا می بینید. در کوهستان ها هم پسته وحشی، پونه، کهکم، ارچن، بادام کوهی، ارس، گون، درمنه، زیره و گیاهان دارویی دامنه ها را پر کرده اند.


سرزمین آبشارها
دلفار مهد آبشارها هم نامیده می شود. آبشار کوه سیر، آبشار سرند کوه، آبشار زورک، آبشار دره تنگ، آبشار کوه نیمه و آبشار گلمای دخترکش از آبشارهایی هستند که در دلفان می توانید ببینید.

 جیرفت,جاهای دیدنی جیرفت,جاذبه های گردشگری جیرفت

مدیر پایگاه بازدید : 133 دوشنبه 20 مرداد 1393 نظرات (0)

استان کرمان با سه میلیون نفر جمعیت، در جنوب شرقی ایران قرار گرفته است. کرمان از استان‌های مهم و تاریخی ایران به حساب می‌آید. در این گالری تنها گوشه‌ای از زیبایی‌های این استان به تصویر کشیده شده است.

ارگ بم

ارگ بم قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین بنای خشتی جهان است که درشهر بم واقع شده است. این بنا که در زلزله مرگبار پنجم دی ماه ۱۳۸۲، نیمه ویران شد. از آن زمان بازسازی این مجموعه عظیم آغاز شد. 

زیبایی‌های ایران؛ کرمان کرمان,گردشگری,جاذبه های ایران,شهرهای استان کرمان- دیدنی های استان کرمان

 

زیبایی‌های ایران در کرمان

مدیر پایگاه بازدید : 129 دوشنبه 20 مرداد 1393 نظرات (0)

از نظر خیلی ها تابستان وقت خوبی برای سفر به کرمان نیست اما اگر شما هم جزو این دسته افراد هستید، باید در عقیده خود تجدید نظر کنید. کرمان، با وجود گرمای خشک و سوزان این روزهایش، لکه هایی از سرسبزی و زیبایی دارد که می توانید در آنها بهار را تجربه کنید.

اگر تنها 25 دقیقه از گرمای داغ کویر کرمان فاصله بگیرید می توانید به سرزمینی برسید که آسمانش را ابر پوشانده و زمینش را مه. انگار یک تکه از مدیترانه جدا شده و وسط کویری ترین بخش ایران افتاده است. جیرفت که مردم به آن لقب هند کوچک ایران را داده اند با ییلاق معروفش، دلفارد، جایی است که در این گرمای تابستان می توانید به آن پناه ببرید. مسیر دلفارد برای کرمان، حکم جاده چالوس را دارد برای تهرانی ها. همانقدر سبز، خنک و زیبا.

در مسیر جیرفت به دلفارد جنگل های حفاظت شده گلپرک را خواهید دید. گلپرک یا همان انار شرطان درختچه بومی جنوب آسیا و یکی از گونه های درختی در حال انقراض است که در مناطق بیابانی و خشک در جنوب ایران به خصوص بوشهر، خوزستان، هرمزگان و کرمان می روید. در واقع جنگل گلپرکی دلفارد در جیرفت از رویشگاه‌های معروف آن در ایران است. بعد از گذشتن از کنار این جنگل ها، به دلفارد خواهید رسید.

دلفارد پر است از درخت های پرتقال، گردو، انار و موز که آن را شبیه باغی از میوه های گوناگون کرده است. در دلفارد میوه های فصل گرم و فصل سرد را با هم یکجا می بینید. در کوهستان ها هم پسته وحشی، پونه، کهکم، ارچن، بادام کوهی، ارس، گون، درمنه، زیره و گیاهان دارویی دامنه ها را پر کرده اند.


سرزمین آبشارها
دلفار مهد آبشارها هم نامیده می شود. آبشار کوه سیر، آبشار سرند کوه، آبشار زورک، آبشار دره تنگ، آبشار کوه نیمه و آبشار گلمای دخترکش از آبشارهایی هستند که در دلفان می توانید ببینید.

 

جیرفت, جاهای دیدنی جیرفت, جاذبه های گردشگری جیرفت,شهرهای استان کرمان- دیدنی های استان کرمان
مدیر پایگاه بازدید : 198 یکشنبه 19 مرداد 1393 نظرات (0)

 

پته نوعی سوزن دوزی ایرانی است که از دوخت ریسهای پشمی رنگین، بر روی عریض یا شال، در طرحهای زیبایی چون: بوته، سرو، ترنج و... پدید می‌آید.

 

نمای پته، منظره‌ای بدیع از گل و بوته‌های رنگین را به نمایش می‌گذارد و از آنجا که پدیدآورندگان این نما، به طور معمول زنان و دختران کرمانی بوده‌اند، آن را نمادی از هزاران درد و رنج و گاه شادی و شعفی دانسته‌اند که در ذهن این زنان و دختران منقوش بوده است.

 

 

  • پته دوزی در کرمان - آکا
مدیر پایگاه بازدید : 105 سه شنبه 07 مرداد 1393 نظرات (0)

شاید تاکنون نام بزرگترین شهر کلوخی دنیا را نشنیده باشید. شهری در بیابان لوت که پایتخت کویر لوت نام دارد ؛ شاهکاری است از باد، خاک و آب.

 

کلوت بزرگترین شهر کلوخی دنیا، در فاصله 40 کیلومتری شمال شرقی شهداد قرار دارد و بزرگترین عوارض طبیعی و کلوخی دنیا و نیز منحصر به فردترین عارضه کویر است و از دور به شهری بزرگ می ماند با ساختمان‌های کوتاه و بلند.



 

 

این ابر شهر کلوخی، 80 کیلومتر عرض و 145 کیلومتر طول دارد. بیش از 11 هزار کیلومترمربع مساحتش است و در دل کویر لوت قرار دارد.

به طور کلی کلوتها سرزمینی سوزان و عاری از هرگونه حیات و با گرمایی در حدود 70 درجه سانتیگراد بالای سفر هستند. در این مکان‌ها به علت گرمای شدید باکتری‌ها نمی توانند زندگی کنند.

 


شهداد ,دیدنی های شهداد ,جاذبه های گردشگری شهداد ,شهرهای استان کرمان- دیدنی های استان کرمان
مدیر پایگاه بازدید : 62 جمعه 27 تیر 1393 نظرات (0)

چطور باید برایتان تعریف کنیم که باور کنید اغراق نیست و حقیقت دارد؟ چطور باید برایتان بگوییم که بدبین نشوید و نگویید در توصیفش زیاده‌روی کرده ایم؟ نه! راهی ندارد. مگر این که اعتماد کنید آنچه برایتان می‌گویم حتی جزو کوچکی از زیبایی آمیخته با شکوه این آرامگاه را هم در بر نمی‌گیرد.

 

 

جایی که از آن حرف می‌زنیم، آرامگاه شاه نعمت‌الله ولی در 30 کیلومتری جنوب شرقی کرمان در شهر ماهاناست. شاه نعمت‌الله ولی، بر”‹اساس اسناد منتشر شده از سوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان کرمان، عارفی عاشق در نیمه اول قرن هشتم بوده است که 103 سال عمر کرده و بنا بر وصیت خودش در ماهان به خاک سپرده شده و جسم او حتی بدون جان هم، منشأ خیر و رحمت برای اهالی ماهان شده است، تا آنجا که ”‹ سال 840 هـ . ق پیروانش برایش آرامگاهی بنا کرده‌اند و بعد در دوره‌های مختلف بخصوص قاجاریه، بزرگانی بخش‌هایی به آن اضافه کرده‌اند.

 


شهر ماهان ,دیدنی های شهر ماهان ,جاذبه های گردشگری شهر ماهان ,شهرهای استان کرمان- دیدنی های استان کرمان
مدیر پایگاه بازدید : 91 سه شنبه 10 تیر 1393 نظرات (0)

کرمان از شهرهای بزرگ ایران و مرکز استان کرمان درجنوب شرقی ایران است. این شهر در بخش مرکزی شهرستان کرمان قرار دارد و جمعیت آن طبق سرشماری سال ۱۳۸۵ مرکز آمار ایران برابر با ۵۱۵٬۱۱۴ نفر بوده‌است.

 

kerman

مدیر پایگاه بازدید : 84 سه شنبه 10 تیر 1393 نظرات (0)

کشیت در کویر سوزان لوت و در چند کیلومتری گرم‌ترین نقطه زمین که هیچ موجودی توان زنده ماندن ندارد، به داستان‌های هزار و یک شب می‌ماند و مجموعه‌ای از ده‌ها آبشار و چشمه را ایجاد کرده که به رویایی در کویر شباهت دارد...

 

 

آخرین نقطه کویر

مدیر پایگاه بازدید : 112 چهارشنبه 28 خرداد 1393 نظرات (0)

 

 [categoriy],کرمان,شهرستان‌های,شهرستان

 

بم کرمان

 

 


 

بم را بیشتر بشناسیم

 

شهرستان بم یکی از شهرستان‌هایاستان کرمان در جنوب شرقی ایران است. مرکز این شهرستان شهر بم است. این شهرستان بیشتر منطقه‌ای کویری به حساب می‌آید. جمعیت شهرستان بم بنا بر سرشماری سال ۱۳۸۵ مرکز آمار ایران، برابر ۲۸۲۳۱۱ نفر است.

مدیر پایگاه بازدید : 112 چهارشنبه 28 خرداد 1393 نظرات (0)

 

خبرگزاری مهر :: mehr news agency - موزه دایناسورهای دشت خاک در انتظار مسافران نوروزی/ روستای گیسک مملو از گردشگر - آکا

 


 
موزه دایناسورهای دشت خاک در انتظار مسافران نوروزی/ روستای گیسک مملو از گردشگر
کرمان -  نماینده میراث فرهنگی در شهرستان زرند با اشاره به استقبال مسافران از جاذبه های گردشگری ایت شهرستان گفت: جشنواره روستایی شهرستان زرند در قالب تورهای گردشگری در حال برگزاری است.
مدیر پایگاه بازدید : 224 جمعه 02 خرداد 1393 نظرات (0)

ارگ بم بزرگترین سازه خشت و گلی در جهان بود که در نزدیکی شهر بم در استان کرمان قرار دارد. ارگ بم که در مسیر جاده ابریشم قرار دارد از مکانهای دیدنی و از آثار تاریخی کرمان است که در سده ۵ پیش از میلاد ساخته شده است و تا سال ۱۸۵۰ پس از میلاد نیز همچنان مورد استفاده بود. ارگ بم عضوی از منظومه ای بزرگ از بناهای تاریخی است که آن را در میان گرفته اند و در مساحتی بالغ بر ۶ کیلومتر مربع و بر فراز تپه ای به ارتفاع ۶۱ متر واقع شده است. شامل شهر قدیم و قلعه, قریب به ۲۰ هکتار (طول ضلع غربی ارگ ۵۲۰ و عرض آن ۴۳۰متر می باشد ) وسعت داشت و مسافت ارگ و قلعه , قریب ۶ هکتار بود. سه سمت قلعه را باغ و خانه های مسکونی و زمینهای کشاورزی محصور نموده و ضلع شمالی در امتداد رودخانه پشت رود قرار گرفته است. کل بنا یک دژ بزرگ است که در قلب آن، ارگ واقع شده، اما به دلیل ظاهر پرابهت ارگ کل بنای دژ به عنوان ارگ بم نامیده می شود. 

مدیر پایگاه بازدید : 69 چهارشنبه 24 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

این باغ در شمال شهر سیرجان واقع است. شهر قدیم سیرجان در محل قلعه سنگ (در فاصله ۹ کیلومتری شهر فعلی سیرجان قرار دارد) و تا سال ۷۹۶ هجری قمری آباد بوده است و در آن تاریخ به وسیله «ایدکو» سردار تیمور، که دو سال شهر را در محاصره داشت نابود می گردد. ساکنان باقیمانده آن به محلی در همان نزدیکی به نام باغ بمید منتقل می شوند و شهر جدید در آن موقعیت بوجود می‌آید. اما باز در هجوم محمود افغان به کرمان، سیرجان هم مورد حمله و غارت قرار می‌گیرد. سالها بعد در حدود سال ۱۲۰۰ هجری قمری، میرزا سعید کلانتر در جنوب باغ بمید دهی را آباد نمود که سعید آباد نامیده شد، و این سعید آباد، همین شهر فعلی سیرجان و درواقع سومین موقعیت این شهر است.

باغ بمید باغ بمید

تعداد صفحات : 3

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 1172
  • کل نظرات : 34
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 8
  • آی پی امروز : 37
  • آی پی دیروز : 34
  • بازدید امروز : 51
  • باردید دیروز : 44
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 14
  • بازدید هفته : 95
  • بازدید ماه : 4,078
  • بازدید سال : 19,773
  • بازدید کلی : 577,648