loading...
گردشگری آوا سفر
مدیر پایگاه بازدید : 123 جمعه 01 اسفند 1393 نظرات (0)

ميدان ميرچخماق (امير چخماق)

 

ميدان ميرچخماق، اثري از قرن نهم هجري و يادگاري از دوران حكومت اميرچخماق شامي است. جلال الدين اميرچخماق كه به دستور شاهرخ تيموري به حكومت يزد رسيد با هم دستي همسر خود فاطمه خاتون، آثاري چند در يزد بنا كرد. مهم‌ترين اين آثار مسجد جامع نو بود كه هم اكنون نيز برقرار است و به نام مسجد ميرچخماق مشهور است. بانيان در شمال مسجد ميداني ايجاد كردند كه اكنون هم پابرجاست و مركز شهر يزد است. اين ميدان در عصر صفوي هم به همين نام شهرت داشت.

در خاور ميدان ميرچخماق، بازاري به نام حاجي قنبر وجود دارد. اين بازار از بناهاي نظام الدين حاجي قنبر جهانشاهي است. اين شخص كه به امر جهانشاه قره قويونلو به حكومت يزد رسيده بود‌، آثار ديگري هم در يزد احداث كرد. بعدها بر سر در اين بازار بناي زيبا و بلندي به اسلوب بناهايي كه در تكاياي يزد ديده مي‌شود؛ ساخته شد. اين بناي عظيم يكي از معرف‌هاي شهر يزد است و هنگامي كه مي‌گويند «ميرچخماق» مرادشان همين بناست، در حالي كه از آثار اميرچخماق نيست.

ميدان ميرچخماق (امير چخماق)

مدیر پایگاه بازدید : 123 پنجشنبه 17 مهر 1393 نظرات (0)

 

,شهرهای استان تهران- دیدنی های استان تهران

 

معرفی موزه های استان یزد

 


 

موزه آیینه و روشنایی یزد

این موزه در خیابان آیت الله کاشانی، رو به روی پارک هفتم تیر قرار دارد. موزه آیینه و روشنایی در سال 1377 هجری شمسی، پس از انجام تعمیرات اساسی در خانه "صراف زاده"، در این مکان افتتاح شد. این موزه با زیر بنای 837 متر مربع در باغی مصفا با وسعت 8174 متر مربع قرار دارد.

این موزه تنها موزه تخصصی در رابطه با موضوع نور در ایران است و شامل انواع پیه سوز، شمع سوز، نفت سوز و اشیای برقی است. اشیای موجود در این موزه از جنس سفال، شیشه، برنج، مس و برنز است.

مدیر پایگاه بازدید : 100 شنبه 12 مهر 1393 نظرات (0)

 


ابرکوه ,دیدنی های ابرکوه ,جاذبه های گردشگری ابرکوه ,شهرهای استان یزد- دیدنی های استان یزد

 

شهر درخت و سایه ها

 


به فاصله 2 ساعت از یزد، بعد از طی جاده پرپیچ و تابی که مسیر خودش را از بین کوه‌ها باز می‌کند، به شهری می‌رسید که مردمش اصرار دارند شهرشان را «ابرکوه» بگویی نه ابرقو.


 شهری افسانه‌ای که می‌گویند لااقل 4 هزار سال عمر دارد؛ شهری که محل سکونت اصحاب رس بوده و زمانی محل عبور جاده ابریشم به حساب می‌آمده و یک عالمه خانه‌های کاهگلی زیبا دارد.

مدیر پایگاه بازدید : 212 پنجشنبه 10 مهر 1393 نظرات (0)

در جنوب شرقی استان یزد و در شهرستان تاریخی وخوش آب و هوای تفت روستای زیبا و کهن شواز یکی از قدیمی ترین روستاهای به جامانده از ایران باستان قرار گرفته...

 

 

152681841871262122045020123_02

 

روستای شواز قدیمی ترین روستای شهرستان تفت

 

 


و با داشتن آثار تاریخی بسیارارزشمندی مانند سنگ نگاره های با قدمت بسیار و قبرستان تاریخی و اعجاب انگیز و 
مهمترازهمه قلعه کوهستانی عظیم و باشکوهی که با اقتدار تمام بر فراز صخره سنگی بنا شده به یک مکان دیدنی و جذاب و مورد توجه گردشگران تبدیل شده است.

مدیر پایگاه بازدید : 82 جمعه 04 مهر 1393 نظرات (0)

در شرق بنا هم سه دیوار چینه‌ای با فاصله‌ای معین ایجاد شده و تنها راه ورود به یخچال دریچه کوچکی در پایین است که پس از وارد کردن یخ به درون یخچال از همین دریچه مقداری گیاه خشکیده به نام «ییزر» و علوفه مخصوص دیگری روی یخ‌ها می‌ریختند و بلافاصله‌ دریچه را مسدود می‌کردند که تا تابستان باقی بماند. این یخچال در سال‌های اخیر مرمت و سطح بیرونی آن با آجر و اندود کاهگل بازسازی شده است.

 


یخچال های کویر یزد ,دیدنی های یخچال های کویر یزد ,جاذبه های گردشگری یخچال های کویر یزد ,[categoriy]

مدیر پایگاه بازدید : 130 پنجشنبه 03 مهر 1393 نظرات (0)

این باغ در شهر کویری شمال شرقی استان یزد و در بستر شهری و در انتهای شرقی خیابان گلشن طبس و بوسیله میرحسن خان، سومین حاکم طبس، از سلسله خوانینی که به وسیله نادرشاه به حکومت طبس منصوب شدند، احداث گردید.

 

این باغ با عمارتی در دو طبقه و زیرزمین کوچک، در یک نخلستان(2000 نفر خرما) با ابعادی در حدود 266 متر در 260 متر بنا شده و به شماره 1310 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. سردر ورودی باغ با نمایی از اندود گچ سفید، رو به میدان و سوی دیگر رو به باغ، با ایوانی دو ستونه و تزیینات آجری نقش‎دار ساخته شده است.

golshan1_400

 

باغ گلشن طبس یزد

مدیر پایگاه بازدید : 132 پنجشنبه 27 شهریور 1393 نظرات (0)

 

,شهرهای استان تهران- دیدنی های استان تهران

 

آب انبارها ، آسیاب هاو یخچال های استان یزد

 

آب انبار گلشن

آب انبار گلشن واقع در محله "گازرگاه" شهر یزد، از بناهای دوران معاصر است. این آب انبار دو پاشیر و پلکان جداگانه برای استفاده مسلمانان و زرتشتیان دارد.

 

آب انبار دارای چهار بادگیر است که در فواصل یکسان در کنار مخزن دایره ای شکل آب انبار قرار دارند. ارتفاع بادگیرها از سطح زمین سیزده متر و حجم مخزن آن دو هزار متر مکعب است.

مدیر پایگاه بازدید : 121 پنجشنبه 27 شهریور 1393 نظرات (0)

مرکز استان و شهرستان یزد در مرکز ایران است. این شهر بین رشته‌های شیرکوه و خرانق و در دشتی گسترده به نام دشت یزد ـ اردکان قرار گرفته‌ است. آبادانی یزد از سدهٔ «پنجم هجری» به بعد بوده و اتابکان فارس از مهم‌ترین عوامل پیشرفت این شهر در سده‌های گذشته به‌ شمار می‌روند.

 

یزد نخستین شهر خشتی و دومین شهر تاریخی جهان پس از شهر ونیز ایتالیاست. استان یزد از سرزمین های کهن و تاریخی ایران زمین است.

عکس: بافت زیبا و قدیمی شهر یزد یزد,دشت یزد,شهر یزد,شهرهای استان یزد- دیدنی های استان یزد

 

عکس: بافت زیبا و قدیمی شهر یزد

مدیر پایگاه بازدید : 82 چهارشنبه 26 شهریور 1393 نظرات (0)

 

,شهرهای استان تهران- دیدنی های استان تهران

 

موقعیت باغ دولت آباد یزد

 



یزد به دلیل موقعیت جغرافیایی و ارتباط خاصی كه به دلیل واقع شدن در مركز كشور داشته از روزگاران پیش همواره مورد توجه و دارای جایگاه ویژهای بوده است.

 

استان یزد با شرایط آب و هوایی بیابانی گرم و خشك و مقدار متوسط بارندگی سالانه بین 50 تا 100 میلیمتر، یكی از خشكترین استانهای كشور به شمار میرود. اختلاف دمای شب و روز در این استان بین 9/11 تا 7/20 درجه سانتیگراد متغیر است.

مدیر پایگاه بازدید : 110 شنبه 25 مرداد 1393 نظرات (0)

راهنمای سفر به بزرگ ترین شهر خشتی جهان (قسمت اول)

 

یَتا شهر هزار مسجد,مجموعه امیر چخماق,تکیه امیر چخماق یزد,شهرهای استان یزد- دیدنی های استان یزد

 

یَتا شهر هزار مسجد

 

 

«وارد شهری شدم پر از دو چرخه.» جلال آل احمد، سفرنامه اش به شهر مردمان سختکوش کویر را با این جمله توصیفی آغاز می کند. دوچرخه هایی که هنوز هم کنجکاوی همه را در اولین دیدار از این شهر دامن می زنند؛ حتی اگر این روزها دوچرخه هایش گازی شده باشند و مردمانش موتور سوار.

برای دیدار و گشت و گذار در این شهر باید پیاده روی یا حداکثر دوچرخه را انتخاب کرد تا هم تجربه یزد گردی مشابه زندگی مردمانش باشد و هم نکته های ظریف شهر خشت و گلی کویر مرکزی ایران از دست نرود. ضمن اینکه باید خودتان را آماده کرده باشید که یک روز تمام فقط خشت و گل و بناهای قدیمی و خاطره انگیز ببینید.

 

این را به آن دلیل می گویم که آنهایی که فقط از جنگل و جاهای سرسبز و هیجان انگیز لذت می برند، ممکن است وسط این دید و بازدید شهری بی حوصله شوند!

مدیر پایگاه بازدید : 67 شنبه 18 مرداد 1393 نظرات (0)

 


ابرند آباد ,دیدنی های ابرند آباد ,جاذبه های گردشگری ابرند آباد ,شهرهای استان یزد- دیدنی های استان یزد

 

مرگ تدریجی یک روستا

 


خیلی از دیوارها فرو ریخته اما هنوز شمایل تاریخی آن بافت روستایی باقی‌مانده است. از بعضی خانه‌ها طاق‌های فرو ریخته‌ای دیده‌ می‌شود که هم‌چون دهان باز از خاک پر شده‌اند.

 

جمعیت چندانی در روستا دیده نمی‌شود اما از در و پیکر آهنی تعدادی از خانه‌های خشتی می‌توان فهمید که هنوز سکونت و زندگی در این روستا جریان دارد. این‌ها مشخصات ابرند‌آباد، روستایی تاریخی در 12 کیلومتری یزد است. روستایی که ویرانه‌هایش هر روز بیشتر می‌شود.

مدیر پایگاه بازدید : 61 پنجشنبه 16 مرداد 1393 نظرات (0)

 

سرو ابرکوه,سرو ابرکوه زرتشت,عمر سرو ابرکوه,شهرهای استان یزد- دیدنی های استان یزد

 

دومین درخت باستانی جهان در ایران

 


هفته گذشته، یکی از سایت های چینی نام 10 درخت کهنسال دنیا را اعلام کرد که در میان آنها، نام سرو ابرکوهدر رده دوم این لیست به چشم می خورد. سرو ابرکوه که با 4هزار سال قدمت در استان یزد قرار دارد، دومین اورگانیسم زنده روی زمین است که بعد از درخت 4هزار و 800 ساله مسوسلاه -در کوهستان‌های کالیفرنیا- در رده دوم کهنسال ترین میراث طبیعی دنیا قرار گرفته است. بعد از سرو ابرکوه، درختی به نام آلرک در پارک ملی شیلی با 3600 سال عمر در ردیف سوم و درخت سروی به نام سناتور با 3400 سال عمر در پارک ملی فلوریدا در رده چهارم قرار دارند.

مدیر پایگاه بازدید : 96 چهارشنبه 08 مرداد 1393 نظرات (0)

نام یزد با آب و هوای داغ و تابستان زودرس این روزها هیچ سنخیتی ندارد اما اگر اهل تجربه سفرهای متفاوت و ماجراجویانه هستید، پیشنهاد می کنیم یکی از همین روزها بار و بنه تان را جمع کنید و یک بلیط به مقصد استان یزد و شهرستان طبس بگیرید و از آنجا یک راست به روستای اصفهک طبس بروید.

جایی که این روزها آب و هوای خنک و لطیفی دارد و می تواند به اندازه کافی شما را از هیاهوی دنیای ماشینی تان دور کند.


 

 

شاید زیباترین وجه توریستی اصفهک، روستای تخریب شده ای باشد که در کنار روستای جدید قرار دارد و در زلزله سال 1357 از بین رفت. بعد از این زلزله، مردم روستا تغییر مکان دادند و در کنار محل قدیمی خانه هایشان را بنا کردند. بنابراین یک بافت مسکونی جدید در کنار بافت قدیمی بنا شد تا گرشگران فرصت مقایسه اصفهک دیروز و امروز را در کنار هم داشته باشند.

 

شهرستان طبس,استان یزد,روستای اصفهک ,شهرهای استان یزد- دیدنی های استان یزد
مدیر پایگاه بازدید : 68 سه شنبه 07 مرداد 1393 نظرات (0)

در گوشه و کنار ایران، آسیاب‌های فراوانی از دوره‌های مختلف تاریخی به جا مانده است که برخی از آنها به وسیله نیروی حیوانات کار می‌کردند و برخی مانند آسیاب‌های بادی نشتیفان در خراسان با نیروی باد به حرکت می‌افتادند و برخی نیز با نیروی آب، اما این موضوع که در دل کویری خشک و بی‌آب آسیابی ساخته شده باشد که نیروی محرکه آن آب باشد، امری شگفت‌انگیز به شمار می‌رود.


 

اگر می‌خواهید تنها آسیاب آبی جهان در دل کویر را ببینید باید کوله بار سفر را به استان یزد و کویر مرکزی ایران ببندید و از آسیاب آبی اشکذر دیدن کنید. این آسیاب در حاشیه غربی کویر یزد و در ضلع جنوب شرقی در 20 کیلومتری شهر یزد در امتداد مسیر جاده اصلی رستاق که اشکذر را به بندر آباد و روستاهای مجاور متصل می‌کند، واقع شده است.

وقتی به این منطقه رسیدید انتظار دیدن یک رود و آسیابی با پره‌های بزرگ نداشته باشید. در حقیقت شما روی سطح زمین هیچ چیزی نمی‌بینید؛ چراکه کل مجموعه آسیاب در زیر زمین قرار گرفته است و آب مورد نیاز این آسیاب آبی به وسیله قنات و آب جاری شده در آن تامین می‌شود.

 

آسیابی ‌آبی‌ در‌ دل‌ کویر,آسیابهای آبی شوشتر,آسیابهای آبی شوشتر,شهرهای استان یزد- دیدنی های استان یزد
مدیر پایگاه بازدید : 64 شنبه 28 تیر 1393 نظرات (0)
 یزد را نگین کویر نامیده اند که با خشت های خشک خود بدون عبور رودی و وجود دشتی نه درختی سرسبز دارد و نه حیاتی سبز اما همین کویر در دشتهای کویری اش چشم اندازی زیبا و آرامش را برای آدمی به ارمغان آورده است.
 

 

گرچه استان یزد کویری و خشک است و مردمان آن همیشه از کم آبی رنج برده و قناعت پیشه کرده اند اما این خطه باغ هایی زیبا در خود دارد که چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند و این سئوال را در ذهن بیننده تداعی می کند که چگونه ممکن است در این شهر چنین زیبایی تلفیق با ذوق و هنر معماری نهفته باشد.

این استان به لحاظ داشتن باغ های زیبای ایرانی که حتی در میراث جهانی نیز به ثبت رسیده است، در آستانه نوروز، زیبایی و دل انگیزی خود را به رخ می کشد و هر بیننده ای را به سوی خود فرا می خواند.

هر یک از این باغ‌ ها متعلق به خاندانی ثروتمند و خانی معروف و بزرگ بوده‌ اند که در گوشه گوشه این شهر کویری ساخته و بنا شده اند.

از جمله این باغ ها می‌ توان باغ و عمارت دولت آباد یزد را نام برد که از لحاظ معماری، شیوه ساخت، تزئینات و طراحی بیانگر فرهنگ و شیوه زندگی در دوران خود هستند.

باغ دولت آباد یزد، میراثی سر سبز در دل شهری کویری

این عمارت زیبای تاریخی فرهنگی در مرکز شهر یزد و درون بافت تاریخی واقع شده که از خیابان شهید رجایی به ورودی باغ راه دارد و چهارراه پشت آن نیز به نام دولت آباد شناخته شده است.

 

خبرگزاری مهر :: mehr news agency - باغ‌های یزد؛ بهشتی کوچک در کویر ایران/ باغ دولت آباد میراث سرسبز کویرنشینان - آکا

مدیر پایگاه بازدید : 67 پنجشنبه 12 تیر 1393 نظرات (0)

ده بالا

ذه بالا، روستایی است از توابع شهرستان تفت استان یزد در استان یزد است. ده بالا 2600 متر از سطح دریا ارتفاع دارد و حدود 50 کیلومتر از یزد فاصله دارد و مسیر آن از شهر تفت می‌گذرد و حدود یک ساعت و نیم از شهر فاصله دارد. این منطقه در نزدیکی کوه شیر کوه می‌باشد، کوهی که در آن برف خانه دائمی وجود دارد.


 یزد ,دیدنی های  یزد ,جاذبه های گردشگری  یزد ,شهرهای استان یزد- دیدنی های استان یزد
مدیر پایگاه بازدید : 72 پنجشنبه 12 تیر 1393 نظرات (0)

یزد یکی از بهترین شهرهای خشتی جهان است که همواره به عنوان صاحب یکی از درخشان ترین میراث های فرهنگی در ادوار مختلف تاریخی ایران مطرح بوده است. در سفر به یزد دیدنی های زیادی هستند که انتظار شما را می کشند.

 

 

آتشکده (آتش ورهرام)

بنای فعلی آتشکده در سال 1313 خورشیدی با همت و کمک مالی زرتشتیان یزد و پارسیان هندوستان احداث گردیده است. ساختمان آتشکده با معماری زیبایی برگرفته از هنر معماری هخامنشیان در مرکز حیاطی بزرگ و سرسبز و بر بلندی قرار گرفته و برپیشانی عمارت نقش «فروهر» جلوه گر است.

 

 



یزد ,دیدنی های یزد ,جاذبه های گردشگری یزد ,شهرهای استان یزد- دیدنی های استان یزد
مدیر پایگاه بازدید : 100 دوشنبه 02 تیر 1393 نظرات (0)

مرکز استان و شهرستان یزد در مرکز ایران است. این شهر بین رشته‌های شیرکوه و خرانق و در دشتی گسترده به نام دشت یزد ـ اردکان قرار گرفته‌ است. آبادانی یزد از سدهٔ «پنجم هجری» به بعد بوده و اتابکان فارس از مهم‌ترین عوامل پیشرفت این شهر در سده‌های گذشته به‌ شمار می‌روند.

 

یزد نخستین شهر خشتی و دومین شهر تاریخی جهان پس از شهر ونیز ایتالیاست. استان یزد از سرزمین های کهن و تاریخی ایران زمین است.

عکس: بافت زیبا و قدیمی شهر یزد یزد,دشت یزد,شهر یزد,شهرهای استان یزد- دیدنی های استان یزد
مدیر پایگاه بازدید : 109 یکشنبه 01 تیر 1393 نظرات (0)

باغ دولت آبادد یزد که به عنوان یکی از 9 باغ تاریخی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده، تحت نظارت سازمان اوقاف و امور خیریه برای درآمدزایی بیشتربه یک شرکت هتل‌داری اجاره داده شده است. این شرکت نیز تمام بخش های مختلف این باغ تاریخی را به افراد مختلف اجاره داده و آن را به بازار دستفروشان تبدیل کرده است. در این میان بازار فروش روغن شتر مرغ و دایناسور سواری برای کودکان نیز داغ است.

حمیدرضا حسینی یکی از پژوهشگران حوزه میراث فرهنگی است که در یک گزارش ویدئویی به تشریح وضعیت بنای تاریخی و ثبت شده باغ دولت آباد پرداخته است. او در گزارش خود تصاویری از این باغ را منتشر کرده که نشان می دهد، در ورودی باغ تاریخی دولت آباد تبلیغ فروش تنقلات به نمایش گذاشته شده است. همچنین از طریق بلندگوی باغ به تبلیغ روغن شترمرغ برای رفع چین و چروک پوست و ... می پردازند. اجرای برنامه های شتر سواری و دایناسور سواری نیز از دیگر برنامه های باغ دولت آباد یزد بوده است. در یکی از این تصاویر شتری که به باغ آورده شده، مشغول جویدن شاخ و برگ درختان است.

دایناسور سواری گردشگران در باغ تاریخی دولت آباد! باغ,دولت آباد,شهرهای استان یزد- دیدنی های استان یزد
مدیر پایگاه بازدید : 93 یکشنبه 25 خرداد 1393 نظرات (0)

[categoriy],احمد,آباد,یزد

 

احمدآباد شهری است در بخش مرکزی شهرستان اردکان استان یزد ایران.

جمعیتبنابر سرشماری مرکز آمار ایران، جمعیت احمد آباد اردکان در سال ۱۳۸۵ برابر با ۴۷۵۸ نفر بوده است .

قدمت شهر احمدآباد نزدیک به 700 سال پیش برمیگردد

این روستا در شمال شرقی شهر اردکان واقع گردیده است و فاصله آن تا مرکز شهر نزدیک به 5 کیلومتر می باشد و موقعیت جغرافیایی آن عبارت است از: 55 درجه طول و 33 درجه و 22 دقیقه عرض جغرافیائی و ارتفاع آن از سطح دریا 1020 متر می باشد.

تعداد صفحات : 3

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 1172
  • کل نظرات : 34
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 8
  • آی پی امروز : 70
  • آی پی دیروز : 34
  • بازدید امروز : 98
  • باردید دیروز : 44
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 14
  • بازدید هفته : 142
  • بازدید ماه : 4,125
  • بازدید سال : 19,820
  • بازدید کلی : 577,695