loading...
گردشگری آوا سفر
مدیر پایگاه بازدید : 463 شنبه 16 بهمن 1395 نظرات (0)

قلعه کنگلو جاذبه دیدنی سواد کوه

قلعه کنگلو، دژی مستحکم در میان کوه های البرز

دژ کنگلو با بهره گیری از تکنیک های معماری دوره ساسانی- اشکانی ساخته شده است. فرم طاق و ساختار ظاهری این دژ می تواند یاد آوری طراحی غار دژ اسپهبد خورشید در همین منطقه و قلعه‌دختر فیروزآباد، کاخ سروستان و مجموعه تخت سلیمان در دیگر نقاط ایران باشد.

سامان توفیق، سرپرست پروژه ملی غار- دژ اسپهبد خورشید وضعیت قلعه کنگلو را این‌گونه به خبرنگاران توضیح می‌دهد:

«قلعه کنگلو در جنوب رشته‌کوه «خرورو» با ارتفاع سه هزار و ۶۲۰ متر قرار دارد اما بومیان این منطقه را چکل به معنی چکادکوه و صخره دست‌نیافتنی می‌نامند و دلیل انتخاب این نام هم این است که چکل آنقدر بلند است که خورشید هر روز برای طلوع از زیر آن بالا آمده و در هنگام غروب از یال غربی چکل پایین می‌رود.»

قلعه کنگلو، دژی مستحکم در میان کوه های البرز

……….

از جمله جذابیت های این دژ مستحکم می توان به وجود سازه‌های چهارگوش و بقایای اندودکاری اشاره نمود که نشان دهنده امکانات و محدودیت های ذخیره آب و مایعات به کمک این ابزار هاست. همچنین کاوشگری های باستانی منجر به کشف تعدادی گورهای باستانی شده که متعلق به عهد آهن و دوره ساسانی می باشد.

سامان توفیق همچنین در صحبت های خود به نوع معماری قلعه کنگلو اشاره نموده و گفته است: «این قلعه مربوط به دوره ساسانی است و مصالح به‌کار رفته در آن از جنس سنگ و گچ نیم‌کوب دلیل محکمی بر این ادعاست.»

…..

قلعه کنگلو، دژی مستحکم در میان کوه های البرز

………..

وجود اندود گچ و خاکی که حاوی اکسید آهن است در مصالح این دژ باعث ایجاد نمایی سرخرنگ شده است که البته بنا به شرایط اقلیمی مقداری از این سرخی کاسته شده است.
توفیق در پاسخ به این سوال که آیا کشفیات خاصی از کاوشگری های این قلعه باستانی بیرون آمده است یا خیر عنوان نمود که یک انگشتر با نگینی منقوش به کلمه فرح به معنی خوشبختی و شادکامی در این کاوشگری ها یافته اند. همچنین وی اشاره نمود بنا بر محل قرار گیری این دژ که خط راس قلعه کنگلو دقیقا با وسط رشته‌کوه «خرو نرو» تنظیم شده و با توجه به پلان و فرم خاص این دژ، این احتمال  وجود دارد که از این منطقه برای کاربرد نجومی و بررسی‌های اخترشناسان و محققان استفاده می ‌شده است.

………

قلعه کنگلو، دژی مستحکم در میان کوه های البرز



منبع : ناموجود
مدیر پایگاه بازدید : 184 شنبه 16 بهمن 1395 نظرات (0)

معرفی باغ «قلهک» سفارت انگلیس

معرفی باغ «قلهک» باغی با خاطرات ۱۷۰ساله

…………

روستایی که شهر شد

«قلهک» یکی از قدیمی ترین روستاهای اطراف تهران است که با گسترش شهر، تبدیل به محله ای شد و سرگذشتی پر فراز و نشیب را پشت سر گذاشت و در حال حاضر نیز به دلیل قرار گرفتن باغ «قلهک» در این منطقه، همچنان مورد توجه است. این باغ خرم با آن سروهای سر به فلک کشیده و نارون های بزرگ و بید مجنون های خرامان که در میانه دیوارهایی بلند محصور شده، همان باغ قلهک مشهور است که خبرسازشدنش به خاطر اعطای آن توسط پادشاهان قاجار به بریتانیا است.

……..

معرفی باغ «قلهک» باغی با خاطرات 170ساله

………..

مهم ترین قنات از قنات های هفت گانه شمیران

آب و هوای خنک و دل انگیز این باغ به دلیل واقع شدن در یکی از شمالی ترین و زیباترین روستاهای تهران از قدیم زبانزد بوده است. در گذشته آب قلهک به عنوان یکی از آبادی های توابع شمیران، از ۷رشته قنات تأمین می شد که مهم ترین آنها قنات های موجود در همین باغ بود که همچنان در باغ جاری است.

 

………..

معرفی باغ «قلهک» باغی با خاطرات 170ساله

///////

موقعیت باغ قلهک

باغ قلهک در خیابان شریعتی تهران ، در حد فاصل خیابان شهید کلاهدوز (دولت) و پل صدر قرار دارد. دیوار طولانی این باغ با آجرهای قرمز رنگ، بعد از خیابان شهید کلاهدوز(دولت) آغاز می شود و تا نزدیکی های بزرگراه صدر ادامه دارد. دیوار آجری حاشیه خیابان نشانه خوبی برای یافتن این باغ است.

تاثیرگذاری بر تاریخ سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ایران

باغ قلهک خاطرات فراوانی از ۱۷۰ سال گذشته این محله را به خود دیده است. باغی با وسعت ۲۰ هکتار که بازمانده ای سرسبز از منطقه قدیمی «قلهک» است و روزگاری از سوی محمد شاه قاجار به دولت انگلستان اجاره داده شد. این باغ از قدیم به عنوان اقامتگاه تابستانی سفارت انگلستان در نظر گرفته شد؛ اقامتگاهی که بعدها شاهد برگزاری محفل ها و جلسات بسیاری شد تا تأثیر فراوانی بر تاریخ سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ایران داشته باشد. شاید آن زمان که «سرجان کمپبل» به عنوان وزیرمختار انگلستان در تهران حضور داشت، فکر نمی کرد که باغ اجاره ای روزگاری محل مناقشه شود.

محمد شاه این باغ را به بهای ماهانه ۳۰ تومان یا ۱۵ لیره انگلیس به دولت انگلیس اجاره داد و این امر موجب شد تا بعد ها انگلیسی ها خیال کنند تمام قریه«قلهک» متعلق به آنهاست. انگلیسی ها با فراموشی مرحمت شاهانه، پا از حد خود فراتر گذاشتند و به ایجاد هرگونه دخل و تصرف در این محل روی آوردند. در این ایام، با استفاده از شرایط خاص آن دوران و نا آرامی های ملی، دست درازی انگلیسی ها به حدی رسید که عملا حاکمیت خود را بر سراسر قریه «قلهک» گسترش دادند و خود را حاکم بلامنازع «قلهک» برشمردند. این خیال آنها حتی موجب شد برای این قریه کدخدا نیز انتخاب کنند.

بناهایی که انگلیسی ها در باغ ساختند

این اقامتگاه تابستانی سفارت انگلستان ، با عمارت های زیبا و امکانات ورزشی و فرهنگی که در تمام سال های گذشته ساخته شده اند، به صورت یک باشگاه محلی برای انگلیسی ها در آمده است.آنها ابتدا برای تجلیل از کشته شدگان خود، گورستانی را در گوشه ای از این باغ بنا نهادند. سپس از محل قنات های موجود در این باغ برکه ای ساختند و استخری تفریحی نیز بعدها به مجموعه آبی این باغ اضافه شد. علاوه بر ساختمان مسکونی این باغ، امارت مجزای دیگری نیز در این باغ وجود دارد که «انجمن ایران شناسی بریتانیا» نام دارد. همچنین مدارسی بین المللی در ضلع شمالی این باغ است که به مدارس آلمانی ها و فرانسوی ها اختصاص یافته و در آن تبعه این کشورها در ایران به زبان مادری خود تحصیل می کنند.

………

معرفی باغ «قلهک» باغی با خاطرات 170ساله

………..

گورستان باغ قلهک

در جنوب این باغ و ضلع شمالی خیابان شهید کلاهدوز (دولت)، گورستان باغ «قلهک» با دری چوبی و قدیمی و وسعتی چند هزار متری قرار گرفته است. اگر شما نیز از خیابان شریعتی وارد خیابان شهید کلاهدوز شوید، می توانید گنبد فیروزه ای رنگی را که بنای یادبود تعدادی از کشته شدگان است، ببینید. از سردر گورستان و از روی صلیب های نصب شده روی قبور و نیز تاریخ هایی که روی سنگ ها وجود دارد ، چنین به نظر می رسد که این گورستان صرفا به اجساد سربازان کشته شده متفقین در جریان سال های ۱۲۹۳ تا ۱۲۹۷ ه.ش (۱۹۱۴ تا ۱۹۱۸ میلادی) که جنگ جهانی اول در جریان بوده و همچنین سال های ۱۳۱۸ تا ۱۳۲۴ ه.ش (۱۹۳۹ تا ۱۹۴۵ میلادی) که جنگ جهانی دوم در جریان بوده است، اختصاص دارد. علاوه بر نظامیان، بعضی از دیپلمات های انگلیسی و اعضای خانواده های آنان هم که در تهران فوت شده اند، در این گورستان دفن هستند. در هر سوی بنای گنبدی، ۸ کتیبه یادبود به قرینه خودنمایی می کند که بر این کتیبه ها بیش از چهار هزار نام می توان یافت که خاطره کشته شدگانی را زنده نگاه می دارد که هیچ نشانی از آنان یافت نشده و بازماندگان به ذکر نام بسنده کرده اند.

این گورستان، شاید یکی از زیباترین بناهایی باشد که هر زمان، تازگی و طراوتی مغایر با ذهنیت شکل گرفته پیرامون معنای «گورستان» دارد. نزدیک به سه هزار متر زمین چمن کاری شده که با درختان و گل های رنگارنگش، عموماً جولانگاه پرندگانی است که از چند متر آن طرف تر، از گرما و هیاهو به این سبزه زار تاریخی پناه می آورند.در بین گورستان به ترتیب و نظمی خاص، زمین چمن کاری و صلیبی قدکشیده و بیش از پانصد سنگ قبر به چشم می خورد.

 

معرفی باغ «قلهک» باغی با خاطرات 170ساله

 

 

 



منبع :http://gardeshmag.com/
مدیر پایگاه بازدید : 239 پنجشنبه 14 اسفند 1393 نظرات (0)

کاخ موزه نیاوران

 

 

در گوشة شمال شرقي باغ نياوران، بناي کاخ نياوران با مساحتي در حدود 9000 مترمربع در دو طبقه و يک نيم طبقه احداث شده است.
عمليات احداث اين بنا در سال 1337 ﻫ . ش، با طرحي ايراني آغاز گرديد و با وقفه اي که در ساخت آن پيش آمد در سال 1346 به اتمام رسيد و در سال 1347 مورد بهره برداري قرار گرفت.
ساختمان اين بنا ابتدا به عنوان محلي براي پذيرايي ميهمانان خارجي در نظر گرفته شده بود اما در هنگام ساخت به محل سکونت محمدرضا پهلوي و خانواده اش اختصاص يافت. طرح اين بنا از محسن فروغي است که توسط شرکت فرمانفرمائيان به مرحله اجرا درآمده است.

کاخ موزه نیاوران

مدیر پایگاه بازدید : 165 جمعه 01 اسفند 1393 نظرات (0)

شمس العماره

 

 

شمس العماره یکی از بناهای مرتفع و مشخص و جالب تهران قدیم است . گویا ناصرالدین شاه قبل از سفر اروپا بر اثر دیدن تصاویر بناها و آسمان خراشهای کشورهای غربی تمایل پیدا می کند بنای مرتفعی نظیر بناهای فرنگستان در پایتخت ممالک محروسه خود ایجاد نماید تا از بالای آن خود و زنانش بتوانند منظره شهر تهران و دورنمای اطراف را تماشا کنند .

شمس العماره

مدیر پایگاه بازدید : 136 پنجشنبه 23 بهمن 1393 نظرات (0)

بوستان ملت با 34 هکتار به عنوان یکی از بوستان های بزرگ تهران محسوب می شود که طراحی پارک نامنظم را، به سبک پارک های انگلیسی، شخصی به نام پوسن Posen انجام داده است.

بوستان ملت

مجسمه مادر و امیرکبیر از معروفترین تندیس هایی هستند که در این بوستان نگه داری می شوند

پارک ملت که نام سابق آن بوستان شاهنشاهی است در شمال تهران و در منطقه ۳ شهرداری قرار دارد. این بوستان از شمال به خیابان جام جم، از جنوب به خیابان نیایش، از شرق به خیابان ولیعصر (عج) و از غرب به خیابان سئول (باشگاه انقلاب) محدود می‌شود.

94_big

پارک-ملت24

مدیر پایگاه بازدید : 159 پنجشنبه 23 بهمن 1393 نظرات (0)

تنگه واشی

 

 

تنگه واشی یا همان تنگه ساواشی یکی از زیبا ترین جاذبه های گردشگری اطراف تهران در تابستان می باشد.

تنگه واشی کجاست؟

 

تنگه واشی در 17 کیلومتری شهر فیروز کوه قرار دارد.
در حرکت از سمت تهران به دماوند 17 کیلومتر بعد از فیروزکوه ، خروجی به سمت چپ هست که به سوی تنگه واشی حرکت می کند.

تنگه واشی 11

مدیر پایگاه بازدید : 109 پنجشنبه 09 بهمن 1393 نظرات (0)

کاخ موزه نیاوران

 

در گوشة شمال شرقي باغ نياوران، بناي کاخ نياوران با مساحتي در حدود 9000 مترمربع در دو طبقه و يک نيم طبقه احداث شده است.
عمليات احداث اين بنا در سال 1337 ﻫ . ش، با طرحي ايراني آغاز گرديد و با وقفه اي که در ساخت آن پيش آمد در سال 1346 به اتمام رسيد و در سال 1347 مورد بهره برداري قرار گرفت.
ساختمان اين بنا ابتدا به عنوان محلي براي پذيرايي ميهمانان خارجي در نظر گرفته شده بود اما در هنگام ساخت به محل سکونت محمدرضا پهلوي و خانواده اش اختصاص يافت. طرح اين بنا از محسن فروغي است که توسط شرکت فرمانفرمائيان به مرحله اجرا درآمده است.

52610-24500

مدیر پایگاه بازدید : 111 یکشنبه 05 بهمن 1393 نظرات (0)

برج میلاد

برج میلاد بلندترین آسمان‌خراش ایران و ششمین برج مخابراتی بلند در جهان است.

این برج مخابراتی و چندمنظوره، در مجموعه مرکز ارتباطات بین المللی تهران، در شمال‌غربی شهر تهران، میان تپه‌ای با مساحت تقریبی ۱۴ هکتار واقع در جنوب شهرک‌قدس و شمال کوی‌نصر در منطقه ۲ شهرداری تهران قرار دارد.

این سازه که به خاطر ارتفاع بلند و شکل ظاهری متفاوتش، تقریباً از همه جای تهران نمایان است، یکی از نمادهای پایتخت به شمار می‌آید.

ارتفاع برج میلاد 435 متر است که پس از برج توکیو اسکای تری ژاپن با 634 متر ارتفاع، برج گوانگژو و سیجسین گوانگژو چین با 605 متر ارتفاع، سی‌ان تورنتو کانادا با 553 متر ارتفاع، برج مسکو با 540 متر ارتفاع و برج اورینتال شانگهای چین با 467 متر ارتفاع در مکان ششم برج‌های مخابراتی جهان قرار دارد.

مدیر پایگاه بازدید : 115 پنجشنبه 02 بهمن 1393 نظرات (0)

فشافویه

تهران ساحل ندارد. سر و ته شهر را که بزنید یا کویر است و یا کوه. جنگل و ساحل برای آن طرف کوه هاست. اما نباید سراغ آن طرف بروید، 180 درجه مسیر را عوض کنید و روانه فرودگاه امام خمینی شوید. نه، قرار نیست سواحل دریای جنوب و یا دریاهای اروپایی را غرب آسیا را بگیرید، می خواهیم آدرس یک دریاچه را در کویر جنوبی تهران بدهیم.
فشافویه
مدیر پایگاه بازدید : 143 جمعه 18 مهر 1393 نظرات (0)

 

,شهرهای استان تهران- دیدنی های استان تهران

 

مجموعه ساسانی فیروزآباد

 


 

 

قلعه دختر

اردشیربابكان ، سر سلسله ساسانی، پس از كشتن والی فارس و تسخیر تمام فارس، منطقه فیروزآباد را كه از نظر سوق الجیشی دارای ویژگی های مثبتی بود، انتخاب كرد.

مدیر پایگاه بازدید : 82 شنبه 12 مهر 1393 نظرات (0)

یک ساختمان چهار طبقه یعنی شمس العماره، نماد شهر تهران بود. ناصرالدین شاه که با دیدن برج و باروی غربی ها هوس کرده بود پایتخت او همیک بنای مرتفع داشته باشد. از ایوان شمس العماره می توانست تهران را زیر پاهایش ببیند و شاید هیچ وقت فکرش را هم نمی کرد که یک روز تهران آنقدر بزرگ می شود که برای دیدنش باید یک برج 435 متری بسازند. 

از ناصرالدین شاه هم که بگذریم تا همین هفت، هشت سال پیش هر وقت جایی می خواستند کاریکاتور یا نقاشی بکشند و نشان بدهند که اینجا تهران است. برج آزادی حتما یک پای ماجرا بود اما از سال 87 و با افتتاح رسمی برج میلاد توسط شهرداری تهران دیگر هیچ کس تهران را با نماد آزادی نشان نمی دهد. 

پاتوق های جوانان در برج میلاد - آکا

 

پاتوق های جوانان در برج میلاد

مدیر پایگاه بازدید : 66 جمعه 11 مهر 1393 نظرات (0)

عین الدوله صدراعظم مستبد مظفرالدین شاه که از مخالفین سر سخت مشروطیت به شمار می رفت باغ و عمارتی در مبارک آباد بنا نهاد. ساختمانی که در جریان جنگ جهانی دوم میزبان سران سه کشور روسیه، انگلیس و آمریکا بود و کنفرانس مشهور تهران هم در همین عمارت برگزار شد.

 

 

 

در آن عصر در این منطقه وسیع  که بیرون از حصار ناصری تهران بود، جز آبادی هایی بسیار خرد جایی مسکون و آباد نبود. شاهزاده عبدالمجید میرزا عین الدوله اراضی دیگری نیز در این حدود داشت. از آن جمله است باغ شازده(شاهزاده) در جنوب مبارک آباد که بعد ها آبجو سازی در قسمتی از آن اراضی ساخته شد و اکنون بخشی از آن اراضی با نام باغ شازده به صورت بوستان در آن جا دایر است. مجیدیه برگرفته از نام ایشان است.

عمارت عین الدوله امروز در پاسداران، میدان هروی خیابان وفا منش، خیابان افتخاریان، کوچه جلالی قرار دارد. اما در گذشته در حوالی آن باغ های مشهوری در جهات مختلفش قرار داشته. از آن جمله است؛ باغ سلطنت آبادناصرالدین شاه، باغ حاج امین الضرب (ضرابخانه بعد) باغ مهران (محل ساواک) و البته باغ های دیگر که مالکین مشهوری نداشتند.زمانی اطراف این باغ در مبارک آباد و حسین آباد و لویزان و ...باغ های سرسبز فراوانی وجود داشت،که با گذشت زمان کاربری آن ها تغییر کرد و اراضی آن ها به خانه سازی اختصاص یافتند. باغات اطراف که تمام منطقه را پوشش می‌دادند، به مرور تفکیک شدند و از میان رفتند.

عین الدوله تا سال 1306خورشیدی در قید حیات بود. او در سال های پایانی عمر با ورشکستگی بزرگی مواجه شد. طلبکاران بسیاری از اموال او را به یغما بردند و از طرفی تنها پسرش هم مردی لایق و با کفایت نشد که بتواند اموال پدر را جمع و جور نماید. به هر روی با شرایط پیش آمده، این باغ و عمارت از مالکیت عین الدوله بیرون آمد و مالک جدیدی با نام بصیرالدوله(هروی) پیدا کرد.بصیرالدوله  دستی سر و گوش عمارت کشید و آن را به اسکان خانواده اش اختصاص داد.گو اینکه بعد ها نیز تغییراتی در بنا پدید آورد.بعد از مرگ مالک جدید عمارت و باغ مزبور به فرزندش دکتر نصرت الله هروی رسید،و از ایشان  هم به دخترش شیرین انتقال یافت.تا این که در سال 1376خورشیدی با توافق آخرین مالک باغ ،شهرداری آن را در اختیار گرفت و با تصمیم درستی این باغ به فضایی عمومی تبدیل یافت که قابلیت موزه و مکان های دیگری با کاربری عمومی پیدا کرد.

کنفرانس تهران که در روزهای 6 تا 9 آذرماه سال 1322 خورشیدی برابر با دسامبر 1943 میلادی در تهران انجام گردید، چهارمین کنفرانس سران کشورهای انگلیس، امریکا و شوروی بود،که به منظور توافق درباره حواشی جنگ با متحدین و ترسیم جهان پس از پایان جنگ جهانی دوم به صورت سری برگزار شد

کنفرانس تهران

از حوادث تاریخی و خطیری که در این باغ رخ داده کنفرانس تهران است. در خلال جنگ جهانی دوم سران سه کشور روس و انگلیس و آمریکا که پیشتر قوایشان در تهران مستقر شده بودند در پایتخت حضور یافتند.ایشان به جهت امنیتی و دیگر ملاحظات از مرکز شهر و تمرکز منطقه مسکونی دور شده و در عمارت عین الدوله استقرار پیدا کردند،و کنفرانس مشهور تهران را نیز در همین عمارت برگزار نمودند.

کنفرانس تهران که در روزهای 6 تا 9 آذرماه سال 1322 خورشیدی برابر با دسامبر 1943 میلادی در تهران انجام گردید، چهارمین کنفرانس سران کشورهای انگلیس، امریکا و شوروی بود،که به منظور توافق درباره حواشی جنگ با متحدین و ترسیم  جهان پس از پایان جنگ جهانی دوم به صورت سری برگزار  شد. عکس تاریخی چرچیل، روزولت و استالین در ایوان شمالی بنای عین‌الدوله، یادگاری از این رویداد است.

 

باغ و ساختمان عمارت

عرصه باغ11900 مترمربع است که به شکل مستطیلی شمالی جنوبی تعیین شده است .باغ  دارای چهار در است؛ دو ورودی اصلی درسمت شمال و جنوب و دو ورودی فرعی در دو جهت شرق و غرب. درشمالی در اصلی و تشریفاتی مجموعه به شمار می رود.

مساحت ساختمان 800متر است که در دو طبقه بنا گردیده. ساختمان اولیه بنایی اعیانی ولی ساده‌ ییلاقی در دو طبقه بود.از زمان احداث بنا خبر دقیقی در دست نیست اما با قراین و امارات باید عمارت بین سال‌های 1330-1310 قمری ساخته شده باشد.

در طبقه همکف شاه‌نشین با سقف آیینه‌کاری شده و تزئینات قرار داشت ،که دوطرف آن  راهرو ایجاد شده بود. دسترسی به طبقه دوم از طریق راه ‌پله ای بود که سمت شمال شرقی ساخته اند .

بصیرالدوله در دوران اسکان دراین باغ چند مرتبه دست به تعمیرات و ساختمان زد.بار نخست در سمت شمال شاه نشین با ایجاد سالنی فضای ورودی ساختمان تقویت بخشید.که این خود سبب پیدایی بالکنی در طبقه دوم گردید.

 

عمارت عین الدوله,عمارت عین الدوله,عمارت عین الدوله در تهران,شهرهای استان تهران- دیدنی های استان تهران

 

اقامتگاه بزرگان جنگ در تهران

مدیر پایگاه بازدید : 91 چهارشنبه 09 مهر 1393 نظرات (0)

 

شمس العماره,شمس العماره سریال,شمس العماره 25,شهرهای استان تهران- دیدنی های استان تهران

 

خورشیدخانه تهران

 


 

سال 1282 هجری قمری بود و ناصرالدین شاه که هنوز خاطره خوش سفر فرنگ و عمارت های مرتفع فرنگی را به یاد داشت، به نظام الدوله گفت: «کاخی بلند می خواهم که از بالای آن دورنمای شهر و مناظر اطراف تهران نمایان باشد.»

 

دو سال بعد، در زیباترین و بهترین نقطه تهران کاخ پنج طبقه ای بنا شد که شمس العماره نام گرفت؛ خورشید عمارت های سلطنتی!

مدیر پایگاه بازدید : 76 چهارشنبه 09 مهر 1393 نظرات (0)

دریاچه تار یکی از جاذبه‌های توریستی منطقه دماوند بوده که در شمال شهر دماوند در اثر یک زمین لغزش باستانی ایجاد شده و مسیرهای دسترسی به دریاچه از روستای چنار شرق و از منطقه دلیچایی به سمت روستای هویر است.

افسانه‌های زیادی درباره خصوصیات جادویی دریاچه تار به‌خصوص برای کسانی که شب را در دیاچه سپری می‌کنند گفته می‌شود. 

 

 

دریاچه تار, دریاچه تار در دماوند, گردشگری,شهرهای استان تهران- دیدنی های استان تهران

 

 

دریاچه‌ای تاریک و ماندگار در دل کوه دماوند

مدیر پایگاه بازدید : 113 یکشنبه 06 مهر 1393 نظرات (0)

 

 

,شهرهای استان تهران- دیدنی های استان تهران

 

تاریخچه شمس العماره و زندگینامه سازنده آن

 



 

« روزی ناصرالدین شاه به دوستعلی خان معیر الممالک ( نظام الدوله) گفت: کاخی بلند می خواهم که از بالای آن دورنمای شهر و مناظر اطراف تهران نمایان باشد.

معیر الممالک بی درنگ دست به کار شده ،  پی ریزی « شمس العماره» و« تکیه دولت» را در کنارآن توسط  معماران زبردست ایرانی آغاز کرد. حاج میرزا حسین خان سپهسالار که با معیرالممالک دشمنی داشت ، نهانی چند تن را گماشته بود ، مخارج بنای مزبور را دقیقاً تهیه کنند تا درپایان  کار آن را برای مقابله با صورت حساب های معیرالممالک به دست شاه برساند و از این طریق ضربتی کاری به رقیب دیرین خود بزند. بنای شمس العماره  دو ساله به پایان رسید و مخارج آن کلاً با اثاثیه ، فرش و... به چهل هزار تومان بالغ شد . در سال 1284 به مناسبت اتمام این بنای عظیم ، روزی را جشن گرفتند و شاه در مراسم افتتاح آن  حضور یافت.

مدیر پایگاه بازدید : 101 شنبه 05 مهر 1393 نظرات (0)

بارگاه حضرت عبدالعظيم از قديم زيارتگاه مردم تهران و ري بوده و هست. هيچ زماني از سال را نمي شود پيدا کرد که صحن آستان او خالي از زائر و جمعيت باشد. اين روزها با وجود مترو و اين همه بزرگراه زيارت اين بارگاه بسيار راحت تر از روزهاي گذشته است.


 

 

 

نسب اين امامزاده به امام حسن مجتبي (عليه السلام) مي رسد و از قديم محبوب تهراني ها بوده. اگر از ورودي شمالي وارد مجموعه شويد، آستان اين امامزاده رودرروي شما قرار دارد. بناي نخستين اين آستانه که در نيمه دوم قرن سوم هجري قمري ساخته شده و درگاه اصلي ورودي آن که در شمال مجموعه قرار دارد به فرمان پادشاهان آل بويه تکميل و به مرور تکميل و تعمير شده است.

 

با آنکه شهر ري شهرت مذهبي اش را از امامزاده حضرت عبدالعظيم دارد، اما غير از آن دو امامزاده ديگر هم در اينجا هست که چهار صحن از چهار سوي شمالي، جنوبي، شرقي و غربي اين سعه بقعه را احاطه کرده اند.

امامزاده حمزه:

 امامزاده حمزه در صحن شرقي حرم قرار دارد و بعد از حضرت عبدالعظيم راحت تر است که به زيارت اين امامزاده بياييد اين امامزاده از فرزندان امام موسي کاظم (عليه السلام) است و گفته مي شود که اين بارگاه قديمي تر از آرامگاه حضرت عبدالعظيم است. اما بناي اين مکان مقدس همچون بناي حضرت عبدالعظيم به مرور مرمت و تکميل شده است. به اينجا که رسيديد مي توانيد به مقبره ناصرالدين شاه هم سري بزنيد.

 

,شهرهای استان تهران- دیدنی های استان تهران

 

تفريح و زيارت در شاه عبدالعظيم

 

مدیر پایگاه بازدید : 118 سه شنبه 01 مهر 1393 نظرات (0)

 

,شهرهای استان تهران- دیدنی های استان تهران

ورامین؛ شهر دین و تاریخ

 

 

برای پایتخت نشینانی که قرار نیست نوروز را با سفرهای دور و طولانی پشت سر بگذارند، ورامین گردی گزینه خوبی است که می تواند آنها را به تجربه ای متفاوت از استان تهران مهمان کند.

مدیر پایگاه بازدید : 69 دوشنبه 31 شهریور 1393 نظرات (0)

 

,شهرهای استان تهران- دیدنی های استان تهران
 

این‌خانه را مظفرالدین شاه برای دامادش ساخت


تبریز شهر خانه های اعیانی است. این را وقتی متوجه می شوید که فهرست خانه های تاریخی این شهر را جلویتان بگذارید تا 600 نام ها زیر هم ردیف شوند؛ از خانه اردوبادی ها گرفته تا خانه پروین اعتصامی و مستشارالدوله و سرخه ای ها که این آخری، یکی از بازمانده های نیمه دوم حکومت قاجارها است.

مدیر پایگاه بازدید : 58 یکشنبه 30 شهریور 1393 نظرات (0)

 

بزرگترین باغ پرندگان کشور در لویزان - آکا

 


  بزرگترین باغ پرندگان کشور در شمال شرق تهران و در دو فاز به اجرا در آمده که فاز اول آن با ۶۰ درصد پیشرفت تا پایان سال به بهره برداری می رسد.

شهرداری تهران تابستان سال گذشته کلنگ احداث بزرگترین باغ پرندگان کشور را در منطقه ۴ تهران و در باغ  لویزان بر زمین زد تا شاید بدین طریق مردم را دوباره با طبیعت آشتی دهد و رابطه انسان با کره خاکی و موجوداتش را دوباره برقرار سازد.

مدیر پایگاه بازدید : 111 چهارشنبه 26 شهریور 1393 نظرات (0)

مطالعات باستان شناسی انجام شده نشان می‌دهد كه شهر باستانی ری با بیش از هشت هزار سال سابقه، یكی از بزرگترین مراكز تمدنی شناخته شده دنیاست.

ری در گذشته‌های دور به زبان یونانی به راگو، راگا، راكیا، در زبان ارمنی ری، در زبان سریانی دورا در زبان پهلوی رگ ،راگاری و در كتیبه بیستون كرمانشاه از آن به عنوان راگا یاد شده است.

در تقسیمات پیش از اسلام، ری جزو سرزمین قوم ماد بوده و ماد راگیان یا ماد رازی نامیده می‌شده است. ری پایتخت بهاره اشكانیان بوده و به آن ارشكیه می‌گفته‌اند، مادها به ری اورپس هم می‌گفته‌اند.

 

,شهرهای استان تهران- دیدنی های استان تهران

 

آشنایی با شهر باستانی ری

تعداد صفحات : 7

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 1172
  • کل نظرات : 34
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 8
  • آی پی امروز : 104
  • آی پی دیروز : 34
  • بازدید امروز : 156
  • باردید دیروز : 44
  • گوگل امروز : 7
  • گوگل دیروز : 14
  • بازدید هفته : 200
  • بازدید ماه : 4,183
  • بازدید سال : 19,878
  • بازدید کلی : 577,753