loading...
گردشگری آوا سفر
مدیر پایگاه بازدید : 101 شنبه 05 مهر 1393 نظرات (0)

بارگاه حضرت عبدالعظيم از قديم زيارتگاه مردم تهران و ري بوده و هست. هيچ زماني از سال را نمي شود پيدا کرد که صحن آستان او خالي از زائر و جمعيت باشد. اين روزها با وجود مترو و اين همه بزرگراه زيارت اين بارگاه بسيار راحت تر از روزهاي گذشته است.


 

 

 

نسب اين امامزاده به امام حسن مجتبي (عليه السلام) مي رسد و از قديم محبوب تهراني ها بوده. اگر از ورودي شمالي وارد مجموعه شويد، آستان اين امامزاده رودرروي شما قرار دارد. بناي نخستين اين آستانه که در نيمه دوم قرن سوم هجري قمري ساخته شده و درگاه اصلي ورودي آن که در شمال مجموعه قرار دارد به فرمان پادشاهان آل بويه تکميل و به مرور تکميل و تعمير شده است.

 

با آنکه شهر ري شهرت مذهبي اش را از امامزاده حضرت عبدالعظيم دارد، اما غير از آن دو امامزاده ديگر هم در اينجا هست که چهار صحن از چهار سوي شمالي، جنوبي، شرقي و غربي اين سعه بقعه را احاطه کرده اند.

امامزاده حمزه:

 امامزاده حمزه در صحن شرقي حرم قرار دارد و بعد از حضرت عبدالعظيم راحت تر است که به زيارت اين امامزاده بياييد اين امامزاده از فرزندان امام موسي کاظم (عليه السلام) است و گفته مي شود که اين بارگاه قديمي تر از آرامگاه حضرت عبدالعظيم است. اما بناي اين مکان مقدس همچون بناي حضرت عبدالعظيم به مرور مرمت و تکميل شده است. به اينجا که رسيديد مي توانيد به مقبره ناصرالدين شاه هم سري بزنيد.

 

,شهرهای استان تهران- دیدنی های استان تهران

 

تفريح و زيارت در شاه عبدالعظيم

 

امامزاده طاهر:

حرم امامزاده طاهر در ضلع جنوبي صحن قرار دارد که با کاشي کاري هاي دوران قاجار يکي از زيباترين نقاط اين مجموعه زيارت گاهي است. جالب است که بدانيد قبر اين امامزاده که او را از نوادگان امام زين العابدين (عليه السلام) مي دانند تا قرن ها ناشناخته بود و هنگام تعمير قبرستان از روي سنگ قبر هويت آن مشخص شد.

گفته مي شود بقعه و ضريح امامزاده طاهر توسط ظل السلطان فرزند ناصرالدين شاه در عوض توسل به امامزاده طاهر و شفاي دو چشمش انجام شد. اگر به زيارت امامزاده طاهر رفتيد فاتحه اي هم روانه بزرگان از دست رفته فرهنگ و ادب کنيد. سعيد نفيسي با سنگ قبري ساده در گوشه صحن امام زاده طاهر قرار دارد و سنگ قبر مهدي سهيلي کنار کفشداري زنانه در صحن همين امامزاده است.

,شهرهای استان تهران- دیدنی های استان تهران

 

تفريح و زيارت در شاه عبدالعظيم

 

چطور برسيم؟

در قديم يکي از تفريح هاي مردم تهران اين بود که با قطار دودي به حرم حضرت عبدالعظيم بروند اما اين روزها قطار دودي ها جاي خود را به مترو داده. بهترين گزينه براي رسيدن به شهر ري و حضرت عبدالعظيم همين مترو است. بايد خود را به  يکي از ايستگاه هاي خط يک برسانيد و سوار قطار شده و در ايستگاه شهر ري پياده شويد. ز اين ايستگاه و در بيرون پايانه ايستگاه متروي شهر ري مي توانيد با سه وسيله خود را به حضرت عبدالعظيم برسانيد.

تاکسي:

از مترو تا حرم. هم مي توانيد با پرداخت 2 هزار تومان يک تاکسي درست بگيريد و هم مي توانيد سوار تاکسي هاي ميدان شهر ري شويد و بعد از پرداخت 250 تومان در ميدان پياده شويد و از بخش قديمي و بازار وارد حرم شويد.

اتوبوس:

در همين پايانه اتوبوس هم هست و مي توانيد با آنها را مي شويد خطاهاي 711 (پارکينگ شهر ري) و 719 (فلکه دوم دولت آباد) از نزديکي حرم عبور مي کنند و مي توانيد با پرداخت 50 تومان به حرم برسيد.

خط 711 از ضلع شمالي حرم عبور مي کند و مي توانيد همان جا پياده شويد اما اگر سوار خط 719 شديد بايد در ميدان شهر ري يا به قول اهالي شهر ري ميدان شابدالعظيم پياده شويد و از بخش قديمي و سمت بازار وارد حرم خواهيد شد.

پياده روي:

اگر هوا خوب است و حوصله پياده روي داريد مي توانيد از اين ايستگاه تا خود حضرت عبدالعظيم پياده برويد. بايد از خيابان فرمانداري راه بيفتيد و به ميدان شهداي شاملو برسيد. بعد بايد وارد بلوار شهيد آويني  شويد و بعد هم که حرم پيداست. اين پياده روي بيشتر از نيم ساعت وقت نمي گيرد.

راهنماي کامل گشت و گذار در شاه عبدالعظيم و بازارگردي و تفريح در اين منطقه را مي توانيد اينجاو اينجا بخوانيد.

,شهرهای استان تهران- دیدنی های استان تهران

 

تفريح و زيارت در شاه عبدالعظيم

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 1172
  • کل نظرات : 34
  • افراد آنلاین : 8
  • تعداد اعضا : 8
  • آی پی امروز : 259
  • آی پی دیروز : 76
  • بازدید امروز : 320
  • باردید دیروز : 173
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 3
  • بازدید هفته : 493
  • بازدید ماه : 4,616
  • بازدید سال : 24,539
  • بازدید کلی : 582,414