loading...
گردشگری آوا سفر
مدیر پایگاه بازدید : 168 شنبه 16 بهمن 1395 نظرات (0)

باغ جهان نما جاذبه دیدنی شیراز

 باغ جهان نما یکی از کهن‌ترین باغ‌های شیراز

این باغ در دوره فرمانروایی آل مظفر و آل اینجو بسیار سرسبز و آباد بوده است به طوری که در اشعار حافظ از صفا و سرسبزی آن سخن به میان آمده است. این باغ همانند سه باغ ارم، دلگشا و تخت قراچه که از باغ‌های مشهور شیراز می‌باشند، پیش از حمله تیمور گورکانی در نهایت آبادانی بوده است و ابن عربشاه مورخ دوره تیمور در عجایب المقدور این باغ را «زینت‌الدنیا» نامیده است.

 

…………..

 باغ جهان نما یکی از کهن‌ترین باغ‌های شیراز

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

 

باغ جهان نما در هنگام اقامت تیمور گورکانی در شیراز مورد توجه واقع شد به طوری که همانند آن را در اطراف سمرقند که زادگاه تیمور بوده است، احداث نموده و آن را «جهان نما» نامیدند. این باغ در دوره صفویه نیز از اهمیت زیادی برخوردار بوده و در سفرنامه شاردن به آن اشاره شده است اما پس از انقراض سلسله صفویه که ناامنی کشور را فرا می‌گیرد، این باغ تقریباً ویران می‌شود. با روی کار آمدن کریم خان زند این باغ بازسازی شده و عمارت وسط آن ساخته می‌شود. کریم خان این باغ را در سال ۱۱۸۵ هجری قمری حصارکشی کرد و در اطراف عمارت، خیابان‌کشی‌های زیبا و درختکاری مفصلی ایجاد کرد. پس از دوره زندیه، در دوره قاجاریه نیز باغ جهان نما یکی از باغ‌های آباد و باشکوه به شمار می‌رفته و عمارت باغ محل پذیرایی از مهمانان حکومت بوده است. در باغ جهان نما انواع درختان سرو و کاج کهنسال، مرکبات و درختان میوه دیده می‌شوند.

 

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

 باغ جهان نما یکی از کهن‌ترین باغ‌های شیراز

………………

در داخل باغ جهان نما عمارتی به شکل هشت ضلعی دیده می‌شود. این عمارت دارای ۴ شاه‌نشین در چهار گوشه بنا می‌باشد و میان شاه‌نشین‌ها، اتاق‌های دو طبقه قرار دارند. این عمارت دارای نمای آجری است و در گذشته پنجره‌های چوبی داشته است که توسط مالک خصوصی آن برداشته شده و به جای آن پنجره‌های آهنی نصب گردیده است. در داخل عمارت یک حوض از سنگ مرمر یکپارچه نیز وجود دارد.باغ جهان در حال حاضر در اختیار صدا و سیمای شهر شیراز است.

…………..

 باغ جهان نما یکی از کهن‌ترین باغ‌های شیراز

…………

باغ جهان نما در هنگام اقامت تیمور گورکانی در شیراز مورد توجه واقع شد

……….

 باغ جهان نما یکی از کهن‌ترین باغ‌های شیراز

……………………..

باغ جهان نما در هنگام اقامت تیمور گورکانی در شیراز مورد توجه واقع شد

………………..

 باغ جهان نما یکی از کهن‌ترین باغ‌های شیراز

……………….

باغ جهان نما در دوره فرمانروایی آل مظفر و آل اینجو بسیار سرسبز و آباد بوده است

………………

 باغ جهان نما یکی از کهن‌ترین باغ‌های شیراز

 



منبع : http://gardeshmag.com
مدیر پایگاه بازدید : 132 شنبه 16 بهمن 1395 نظرات (0)

ایوان سنگی نیاق جاذبه دیدنی قزوین

 

آشنایی با ایوان سنگی نیاق

/////////////
شکل ظاهری ایوان نیاق

یکی از روستاهای قزوین نیاق است که یکی از مراکز مهم کشت انگور در استان است. در این روستا بر بالای یک کوه سنگی یکپارچه ، دیواره صخره ای نسبتا مرتفعی وجود دارد که رو به شرق گسترش یافته ونیم طاقی طبیعی زیبایی از سنگ به ارتفاع تقریبا ۱۰ متر را تشکیل داده که در زیر آن سطح سنگی گسترده ای وجود دارد که مشرف به روستای نیاق و چشم اندازهای اطراف آن است. در داخل این صخره و در طرفین آن دو حفره بزرگ بر اثر عوامل طبیعی پدید آمده و در داخل این حفره ها حوضچه های مستطیل شکل با ابعاد چهار در دو توسط ساکنان احتمالی گذشته آن ساخته شده است. عمق این حوضچه ها به دلیل ریزش سنگ وشن در آن معلوم نیست ، ولی به هنگام بارندگی از آب باران پر می شوند. حوض سنگی کنار ایوان نیاق دارای هفت پله سنگی است . در سطح کوه نیز حفره های کوچک و بزرگی دیده می شود که از قرار معلوم برای ذخیره غلات و حبوبات از آنها استفاده می شده است. روی سطح کوه نیز چندین گودال دیگر با عمق یک تا دو متر دیده می شود که احتمالا برای ذخیره گندم و حبوبات استفاده می شده است. از بالای کوه منظره پایین دست که متشکل از باغ های گردو و جالیزی سرسبز است ، دیدنی است.

 

………….

آشنایی با ایوان سنگی نیاق

………….

 

موقعیت

روستای نیاق در ۱۷ کیلومتری قزوین و ایوان سنگی در سمت غرب روستای نیاق و در یک منطقه کوهستانی قرار گرفته است.

………….
نامها و وجه تسمیه

آثار طبیعی و مصنوعی باقی مانده بر بالای کوه سنگی را به نامهای «ایوان سنگی» ، «دیو ایوان» و «طاق محمد حنفیه» نامیده اند. نام ایوان سنگی به لحاظ شباهت ظاهری با ایوان به آن اطلاق می شود. نام طاق محمد حنفیه نیز به دلیل ساخت قصر محمد حنفیه (به باور افراد محلی) در گذشته در بالای آن قرار داشته به آن اطلاق شده است. وقتی از سمت مقابل به کوه نگاه می کنید حفره های زیادی در سراسر کوه مشاهده می کنید که انگار صورتک هایی شبیه اجنه و ارواح هستند و به همین دلیل به آن « ایوان دیو» هم گفته اند.

 

………………

آشنایی با ایوان سنگی نیاق

……………

 

تاریخ و افسانه ها

در مورد ایوان سنگی نیاق و علت وجودی آثار موجود در آن داستان ها و افسانه های زیادی گفته شده است که بیشتر جنبه مذهبی دارد و سابقه تاریخی کهن این محل را در استان قزوین نشان می دهد. حتی بعضی از سکنه محلی قدمت عناصر دست ساز آن را به دوره هخامنشی نسبت می دهند. عده ای دیگر بر این باورند که روزگاری برفراز این کوه ، «محمد حنفیه» قصری ساخته بوده که امروز جز تکه های سفال چیزی از آن باقی نمانده است. از شواهد چنین برمی آید که بربالای قلعه سنگی نیاق ، در گذشته قلعه ای وجود داشته که اکنون آثار قابل توجهی از آن باقی نمانده است. تنها سنگ های لاشه ای که در بنای آن به کار رفته و تکه های سفال را می توان تشخیص داد ، ولی مخازن ذخیره غلات و حبوبات آن یادآور دوران پرشکوهی است که قلعه از سر گذرانده است.

…………

آشنایی با ایوان سنگی نیاق

 
از دیگر افسانه ها، داستان هایی است که اهالی بومی راجع به بازگشت اجنه و دیوها به هنگام شب به داخل حفره ها نقل می کنند.پس تا شب نشده از خانه دیوها بیرون بروید و به قزوین برگردید.



منبع : ناموجود
مدیر پایگاه بازدید : 142 شنبه 16 بهمن 1395 نظرات (0)

پیرغار مکانی جاذبه دیدنی شهرستان فارسان

پیرغار مکانی دیدنی در شهرستان فارسان

کتیبه‌های پیرغار بر روی تخته سنگی در کوهپایه‌ای از رشته کوه زاگرس قرار دارد و متن آن، خلاصه‌ای از واقعه مشروطیت را بیان می‌کند و همچنین تاثیر سرداران و قهرمانان بختیاری در این واقعه ملی را شرح می‌دهد. علی اکبر دهخدا نوشتن لغت نامه خود را از قلعهٔ سردار اسعد واقع در چلیچه و جونقان همچنین قلعهْ دزک آغاز کرد.

………………..

 پیرغار مکانی دیدنی در شهرستان فارسان

…………………..

………………

از دیگر جاذبه‌های دیدنی منطقه پیرغار، آبشار زیبای پیرغار است که یکی از زیباترین آبشارهای فصلی ایران و استان چهارمحال بختیاری است و به علت وجود چشمه‌ها و رودخانه‌های این استان نسبت به استان‌های دیگر مدت زمان بیشتری جاری می‌باشد و این آبشار در محیط طبیعی شگفت انگیزی واقع شده است که آبشار نامش را از غاری آهکی و ناشناخته می‌گیرد که دارای اهمیت تاریخی می‌باشد و آبی که از آبشار پیرغارسرازیر می‌شود کشتزارهای روستای ده چشمه را نیز سیراب می‌نماید.

 

……………..

 پیرغار مکانی دیدنی در شهرستان فارسان

…………….

 

از مسیرهای ایجاد شده در کوه می‌توان با یک کوه پیمایی متوسط خود را به بالاترین نقطه آبشار و در ادامه مسیر با دنبال کردن آب به سرچشمه آن رسید. روستای ده چشمه روستایی سرسبز و جنگلی که به دلیل طبیعت زیبا و بکر و وجود کتیبه‌های ارزشمند تاریخی، در فهرست آثار تاریخی ایران قرار گرفته است. این روستا در فصل‌های بهار و تابستان، روزانه پذیرای صدها گردشگر علاقه مند است. روستای ده چشمه، از توابع ولسوالی فارسان واقع در استان چهارمحال و بختیاری است. این روستا با ارتفاع ۲۰۰۰ متر از سطح دریا، در جنوب غربی فارسان قرار دارد و از غرب و جنوب به کوه لاخرسان محدود می‌شود. روستای ده چشمه، دارای اقلیمی خشک و معتدل است. در بهار و تابستان، آب و هوای آن ملایم و مطبوع است و زمستان‌های آن، سرد و خشک است. مردم روستای ده چشمه با گویش بختیاری سخن می‌گویند.روستای ده چشمه.

 

……….

 پیرغار مکانی دیدنی در شهرستان فارسان

……………

 

 

اقتصاد روستای ده چشمه بر فعالیت‌های زراعی، باغداری و مالداری استوار شده است. گندم، جو، یونجه و شبدر از مهمترین محصولات زراعی و هلو و سیب درختی، انگور، بادام و چارمغز (گردو) از مهمترین محصولات باغی روستای ده چشمه به شمار می‌روند. فرآورده‌های لبنی نظیر شیر، ماست، مسکه یا کره محلی، روغن حیوانی و دوغ روستای ده چشمه نیز از شهرت خاصی برخوردار است. گروهی از مردم این روستا به فعالیت‌های خدماتی، و پرورش زنبور عسل اشتغال دارند. بافت انواع قالی و قالیچه نیز ازجمله فعالیتهای زنان به شمار می‌رود که درکنار فعالیت‌های زراعی و دامی به تولید و بافت آن اشتغال دارند. مهمترین سوغات روستای ده چشمه، عسل، فرآورده‌های لبنی، خشکبار و میوه جات و ماهی قزل آلای پرورشی است. طبیعت زیبا، باغات سرسبز و انبوه و وجود گردشگاه مصفای پیرغار با کتیبه‌های حک شده بر کوه آن، قلعه خان و شیرسنگی موجود در روستا، ده چشمه را به یکی از جذاب ترین روستاهای ولایت چهارمحال و بختیاری تبدیل کرده است.

 

…………

 پیرغار مکانی دیدنی در شهرستان فارسان

…………

 

گردشگاه پیرغار در جنوب روستای ده چشمه و در ارتفاعات اطراف روستا واقع شده است. چندین چشمه جوشان از این غار آهکی سرازیر می‌شود. بر روی قسمتی از کوه، سه سنگ نبشته به زبان فارسی کنده کاری شده که در آن لشکرکشی سردار اسعد بختیاری به تهران و نقش طوایف بختیاری در انقلاب مشروطه، شرح داده شده است. درمجموع گردشگاه ” پیرغار ” با چشمه پر آب، آبشار زیبا و درختان سرسبز در فصول مختلف سال بالاخص بهار و تابستان، گردشگران و طبیعت دوستان بسیاری را به خود جلب می‌کند



منبع : http://gardeshmag.com
مدیر پایگاه بازدید : 161 شنبه 16 بهمن 1395 نظرات (0)

شهر زیرزمینی (اویی) جاذبه گردشگری نوش آباد

 تصاویرجالب از یک شهر اسرار آمیز

تا سال ۱۳۸۱ هیچ اطلاعات مستندی از این مجموعه به لحاظ سیستم دفاعی و پناهگاهی از آن در دست نبود و به دخمه های اسرار آمیز شهرت داشت.
راه‌های ورود به داخل این مجموعه به شکل مخفی در منازل یا داخل قلعه خشتی در مجاور شهر و یا محل‌های پر جمعیت و داخل کانال‌های پایاب‌هایی که از زیر خانه‌ها و برای گذر آب قنات ایجاد شده، چاه‌های داخل مساجد و باغ‌ها و بازارها و هر جایی که در زمان حمله دشمن امکان دسترسی سریع و فرار ساکنان را فراهم می‌کرده، ایجاد شده است.

 

………….

 تصاویرجالب از یک شهر اسرار آمیز

………….

 

در طول مسیر شهر زیر زمینی اطاق‌هایی به ابعاد مختلف برای اسکان موقت حفاری کرده‌اند. در بدنه اطاق‌ها تعدادی تاقچه مشاهده می‌شود. هر اطاق ۱۸۰سانتی متر ارتفاع دارد.
اطاق‌ها به شکل تو در تو و با راهروهای زاویه‌دار که دید مستقیم را با فضای بعدی از بین می‌برد، ساخته شده است. در ۲۰سانتی متری زیر سقف و به فاصله ۱متر در تمام بدنه اطاق‌ها حفره‌هایی برای قرار دادن چراغ‌های پیه سوز جهت تامین روشنایی فضاها تعبه شده است.

 

…………….

 تصاویرجالب از یک شهر اسرار آمیز

…………..

در بدنه دیوار اطاق‌ها و در بعضی از آنها چاهک‌هایی مشاهده می‌شود که به سختی می‌توان وارد آن شد؛ ارتفاع این چاهکها ۳تا ۵متر است که راه ارتباطی به طبقات بعدی است.

 

……………………….

 تصاویرجالب از یک شهر اسرار آمیز

………….

 

با توجه به تو در تو بودن فضاها هیچ گونه مشکل تنفسی احساس نمی‌شود و این یکی از شگفتی‌های داخل این مجموعه است.

آب مصرفی و شرب ساکنین داخل شهر زیر زمینی توسط راه‌های مخفی که به پایاب‌های مرتبط به رشته قنات‌ها بوده و از زیر زمین می‌گذرد تامین می شد.این فضاها نه تنها در سطح زیرین شهر گسترده شده بلکه تا حصار بیرون شهر و حتی شهر تاریخی و تالار نیاسر راه دارد.



منبع : http://gardeshmag.com
مدیر پایگاه بازدید : 734 شنبه 02 بهمن 1395 نظرات (0)

مرداب هسل جاذبه گردشگری چالوس

مرداب هسل

مرداب هسله ( مشل) چالوس دنیای رنگ


فکر نکنید که این تصاویر مربوط به اروپا یا آمریکاست !!


اينجا هسله . منطقه مَشَل . مردابي زيبا و دوست داشتني در دل رشته كوه هاي البرز .


مردابي كه در سمت جنوب غربی شهر چالوس در منتها الیه جنوبی دو روستای زیبای سینوا و طلاجو در عمق جنگل انبوه «مَشَل »  چون مشعل می درخشید.


مرداب هسله چالوس


مرداب هسله چالوس


 

هسل به معنی آب راکد، مردابی است که در مجاورت روستای طلاجو از توابع شهرستان چالوس در منطقه ای جنگلی به نام  مشعل واقع شده که از جنوب به جنگل های سوته لار و منطقه کردشت، از شمال و شمال غرب به گاوسرای قدیمی مشعل و منطقه ی مشعل موزی و از مشرق به منطقه مشعل لات میرسد. سابقا حجم آب آن بیشتر بوده و در بعضی از نقاط عمق آن از مرز ۱۵ متر میگذشت. در سال ۸۹ برای تنظیم اکوسیستم مرداب طرح تزریق آب به هسل از طرف شهرداری مطرح شد که به مرحله اجرا نرسید. حدود ۵۰ سال قبل تعداد ۱۰ الی ۱۵ خانه وار جهت دامداری در مجاورت هسل زندگی میکردند. هسل در گذشته های نه چندان دور زیستگاه لاک پشت ها، وزغ ها و زالوهایی بود که امروزه کمتر به چشم میخورند دلیل اصلی آن هم  جاده ایست که در مجاورت مرداب هسل توسط سازمان جنگل ها احداث شده و مردم منطقه به خصوص در روز سیزدهم فروردین ماه هر سال که روز طبیعت است با متحمل شدن کمترین مشقت با وسیله ی نقلیه خود را به آنجا رسانده و الحق والانصاف با ریختن زباله هایشان خوب از خجالت طبیعت در می آیند. همچنین شرکت مستقر در منطقه مشعل لات جهت احداث آزادراه، که با انجام فعالیت های راه سازی باعث رانش بخش عظیمی از جنگل های مشعل لات و مشعل شده نقش غیر قابل انکاری در تخریب و کاهش حجم آب هسل دارد. همانند این مرداب، مردابی در بخش کجور وجود دارد که به دریاچه ی خزر نبی معروف است با این تفاوت که دسترسی به آن بدون داشتن راهنما تقریبا غیر ممکن است زیرا جاده ای منتهی به دریاچه احداث نشده و به همین دلیل زباله ای در اطراف آن به چشم نمیخورد ولی اهالی منطقه اسرار بر احداث جاده مبنی بر شناساندن بیشتر دریاچه و توسعه ی گردشگری دارند به هر حال آرزو داریم با احداث جاده، بلایی را که بر سر هسل آوردند، بر سر دریاچه ی خضر نبی نیاورند.


تعداد صفحات : 235

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 1172
  • کل نظرات : 34
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 8
  • آی پی امروز : 77
  • آی پی دیروز : 34
  • بازدید امروز : 110
  • باردید دیروز : 44
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 14
  • بازدید هفته : 154
  • بازدید ماه : 4,137
  • بازدید سال : 19,832
  • بازدید کلی : 577,707