loading...
گردشگری آوا سفر
مدیر پایگاه بازدید : 87 یکشنبه 22 دی 1392 نظرات (0)

موزه چهلستون

اين بنا كه از آثار به جای مانده از مجموعه سعادت آباد است (شامل از 23 باغ و كاخ)، در اواسط قرن دهم هجری به دستور شاه طهماسب صفوی ساخته شده است. بر روی بدنه داخلی و خارجی اين بنا سه لايه نقاشی در دوره های مختلف باقی مانده است.

لايه اول آن در زمان ساخت بنا توسط خبره ترين هنرمندان صفوی كشيده شده است، لايه دوم در اواخر دوره صفوی توسط هنرمندان  قزوينی و از معدود آثار به جای مانده از مينياتور سبك قزوين و  بالاخره لايه سوم  در دوره قاجاريه نقاشی شده است.

زمانی كه پايتخت ازقزوين به اصفهان انتقال پيدا كرد (1007 هـ.ق)  باقی كاخ ها به مرور از ميان رفت و اين بنا به عنوان بنای حكومتی كاربرد پيداكرد تا اينكه در سال 1336 هجری شمسی به موزه تبديل گرديد.

اشياء موزه به چند گروه تقسيم مي شوند تعدادی از آنان مربوط به هزاره های سوم و اول پيش از ميلاد مي باشد كه بيشتر ظروف سفالی و اشياء مفرقی را تشكيل می دهند، همچنين اشیایی كه مربوط به دوران اسلامی از قرون اوليه تا عهد معاصر مي باشد.



موزه سنگ
در اين موزه حدود 4511 قطعه سنگ و تعداد 800 قطعه فسيل به جای مانده از زمانهای مختلف زمين شناس، همچنين 300 قطعه از صدفهای جانداران مختلف، در مسـاحتی به طول 200 متر مـربع گنجانده شده است اين مجموعه دستــاوردی است از تلاشهـــای چنـــدين ســاله آقای دكتر رسا كه به همت شهـرداری قزوين در فرهنگسرای شهيد رجائی واقع شده است.
نشاني: بلوارجمهوری اسلامی روبروی گلزار شهداء

معرفی موزه ها و مراكز فرهنگی استان قزوین


موزه شهداء
اين موزه با هدف ترويج فرهنگ ايثار و شهادت و آشنــايي نسل جوان با شهداء به همت بنياد شهيد در سال 1376 در مساحتی بالغ بر400 متر و در دو طبقه تأسيس شده است و شامل وسايل وآثار به جاي مانده از شهـدای انقلاب اســلامی و دفاع مقــدس مي باشد.
نشاني: قزوين، امامزاده حسين (ع) جنب گلزار شهداء

 موزه های در دست احداث
موزه مردم شناسی
این موزه در محل گرمابه قجر كه از بناهای بسیار زیبای دوره های صفویه و قاجار است، افتتاح خواهد شد و هدف آن معرفی فرهنگ عامه مردم منطقه قزوین در زمینه های پوشاك ، مشاغل و ادوات زندگی روزمره است .

موزه حسینیه امینی ها
با توجه به این كه شهرستان قزوین ازجمله شهرهای مهم مذهبی ایران است و مردم آن به ماه محرم و آیین سوگواری امام حسین ( ع) اعتقاد بسیار دارند، حسینیه امینی ها كه از دیر باز به عنوان مكانی برای انجام این مراسم بوده است ، برای معرفی فرهنگ عاشورایی قزوین انتخاب شده است 

معرفی موزه ها و مراكز فرهنگی استان قزوین

 

موزه خوشنویسی
استان قزوین با داشتن پیشینه ای غنی در زمینه هنر خوشنویسی و وجود هنرمندان چیره دستی كه هم اكنون در این زمینه به خلق آثار ارزشمند مشغولند، به عنوان پایتخت خوشنویسی ایران شناخته شده است . به همین منظور سازمان میراث فرهنگی كشور در نظر دارد تابلوهای بسیار نفیس خوشنویسان دوره های مختلف ایران را در محل این موزه گردآوری نمایدو آنها را به معرض نمایش گذارد .

كتابخانه علامه رفیعی
این كتابخانه كه در سال 1342 هجری شمسی تأسیس شد ، و به عنوان كتابخانه مادر و مرجع سایر كتابخانه های شهر شامل چهل و دو هزار عنوان كتاب است و قدیمی ترین كتابخانه این شهرستان محسوب می شود.

كتابخانه عارف قزوینی
این كتابخانه در سال 1356 تأسیس شد و علاوه بر مخزن آن كه بیش از بیست و یك هزار جلد كتاب در موضوعات و عناوین مختلف دارد ، دارای سالن اجتماعات و نگارخانه ای به همین نام نیز هست .

كتابخانه امام خمینی ( ره)
این كتابخانه در شهریور ماه سال 1378 تأسیس شد  و مخزن آن هجده هزار جلد كتاب را در خود جای داده است . این كتابخانه همچنین دارای سالن انتظار و سالن اجتماعات نیز می باشد و شامل بخشی به عنوان تازه های كتاب است كه درآن جدیدترین كتاب های چاپ شده به مدت دو هفته در معرض دید علاقه مندان قرار می گیرد .

معرفی موزه ها و مراكز فرهنگی استان قزوین

 

مجتمع فرهنگی هنری ارشاد
این مجتمع به منظور آموزش انواع رشته های هنری در زمینه های سینما ، تئاتر ، موسیقی ، خوشنویسی ، نقاشی ، گرافیك و... و برگزاری انواع كنسرت های موسیقی ، نمایشگاه های عكس ، ساخت فیلم و... توسط  وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی احداث شد .

فرهنگسرای شهید رجایی
این فرهنگسرا در مساحتی بالغ بر ده هزار متر مربع در سال 1379 در جنوب شهرستان قزوین احداث شد . مهم ترین فعالیت های این مجتمع عبارت اند از: آموزش علوم قرآنی ، هنرهای سنتی، رایانه ، زبان های خارجی ، هنرهای تجسمی ، تئاتر و همچنین تشكیل كلاس های فوق برنامه جهت اوقات فراغت .

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 1172
  • کل نظرات : 34
  • افراد آنلاین : 6
  • تعداد اعضا : 8
  • آی پی امروز : 567
  • آی پی دیروز : 76
  • بازدید امروز : 997
  • باردید دیروز : 173
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 3
  • بازدید هفته : 1,170
  • بازدید ماه : 5,293
  • بازدید سال : 25,216
  • بازدید کلی : 583,091